Anonym (Jfnf) skrev 2024-02-23 09:13:27 följande:
Hur gör du med de frågor jag tog upp? I framtiden. Det var liksom inte menat att vara taskig utan det lär ju bli att den undrar. Vet folk runt dig vad som hände också så lär det ju komma fram. Kan ställa till det rejält. Men du har säkert redan tänkt på det och antar du har en plan på vad du kan säga och göra isåfall
Nej jag förstår att du inte menade illa, vill bara inte ta över tråden. Men som svar på din fråga: Det är klart att det inte blir lätt. Vill inte ljuga men vill inte heller berätta exakt som det var (speciellt inte för tidigt) och hoppas att vår omgivning respekterar det. När hon börjar fråga har jag tänkt säga att hon har en pappa här i Sverige men han vet inte var hon finns. Skulle hon få veta mer senare i livet kan vi säkert hantera det med stöd av omgivningen. Skulle berätta att hon är det bästa som hänt mig oavsett. Jag försöker uppfostra min dotter till en trygg individ och hoppas och tror inte hon i framtiden kommer önska att jag hade gjort abort
För min och min dotters del är det ingen som behöver oroa sig för vår ekonomi. Jag har växt upp och haft det väldigt gott ekonomiskt ställt där min ena förälder var höginkomsttagare och min dotter kommer inte ha det mycket sämre. Jag lever inte på bidrag (utom studiebidrag då jag vill ha en bra utbildning). Har både tillgångar och mycket stöd i omgivningen. Men oavsett ska Sverige inte vara ett land där ekonomin ska vara ett stort hinder för det finns stöd och skyddsnät. Hellre också ett kärleksfullt än ett välbärgat hem. Man kan ha konst på väggarna ändå kan jag lova