• Emmamiman

Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?

Hej,

jag är oplanerat gravid och hr tre ganska små barn sedan innan. Min sambo vill verkligen nye ha fler utan vill fokusera på de barn vi redan har. Vi har det tufft ekonomiskt just nu och han är rädd för en massa saker. Jag är i vecka 11+2 och det känns så fel att göra abort. Någon med liknande er här? Känns som jag förstör min familj om jag behåller, men det är ju såklart inte säkert.

• Svar på tråden Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?
  • FiaLisannnN

Eran familjetillvaro är ju redan instabil så varför o helvete ska du göra den än mer instabil genom att sätta ytterligare ett barn till världen? Du vet att man ska kunna ta hand om sin egen avkomma utan hjälp från samhället?? Om ekonomin redan nu är ett problem så kommer det knappast bli lättare med ytterligare ett barn. Lägg sedan på att pappan troligtvis kommer att dra då all hans frihet i princip är utraderad en lång tid framöver.

Nej, börja tänk med hjärnan är mitt tips för det har uppenbarligen inte gått så bra genom att bara använda hjärtat.

• Less is more

Problemet är att hela kroppen och hjärnan är engagerad i graviditeten. Kroppen är inriktad på att producera det där barnet. 

Ddt är alltså inte helt lätt att göra en abort.

Jag gjorde själv det i v 6 en gång och tog tabletter hemma. Blödde därefter otroligr mycket. mer än vad jag någonsin gjort efter någon av mina förlossningar. Efter abort tabletterna kändes det väldigt konkret i kroppen att det var som en motor i kroppen fick soppatorsk och motorn började hacka - när graviditeten avstannade.

Man bör ju inte heller titta på nåt ultraljud i vecka 12. Jag som gjort det tidigare redan då  minns en jättegullig liten krabat som sprattlade runt.

Jag är ändå inte emot aborter och jag förstår din man. Det kanske inte borde ha hänt. 

Men kommer behöva besrbeta detta tillsammans för du kanske inte kommer må bra efter aborten.

• Anonym (Jag har)
    Emmamiman skrev 2024-02-22 17:48:57 följande:
    Tack för svar 🙏 vilken vecka var du i?
    Jag var i vecka 12. Första meningen är nog otydlig, men jag hoppas det framgick att hjärtat inte ville göra abort utan ville behålla barnet. Medan hjärnan tänkte att jag borde genomföra aborten, att det var det mest logiska och rimliga beslutet.
  • Emmamiman
    Anonym (Jag har) skrev 2024-02-22 20:34:50 följande:
    Jag var i vecka 12. Första meningen är nog otydlig, men jag hoppas det framgick att hjärtat inte ville göra abort utan ville behålla barnet. Medan hjärnan tänkte att jag borde genomföra aborten, att det var det mest logiska och rimliga beslutet.
    Hur var det efteråt? Hur hanterade du tomheten och tankarna på ?det kunde ha blivit si och så, och hur skulle det barnet ha blivit? etc? 
  • Emmamiman
    Elisa02 skrev 2024-02-22 19:43:40 följande:
    Då skulle jag säga: Gör det inte.
    Kärlek till dig och barnen. Det finns stöd att få och ni kan få ett så fint liv
    Vilket stöd finns det att få förutom barnbidrag?
  • Emmamiman
    FiaLisannnN skrev 2024-02-22 19:50:35 följande:

Eran familjetillvaro är ju redan instabil så varför o helvete ska du göra den än mer instabil genom att sätta ytterligare ett barn till världen? Du vet att man ska kunna ta hand om sin egen avkomma utan hjälp från samhället?? Om ekonomin redan nu är ett problem så kommer det knappast bli lättare med ytterligare ett barn. Lägg sedan på att pappan troligtvis kommer att dra då all hans frihet i princip är utraderad en lång tid framöver.

Nej, börja tänk med hjärnan är mitt tips för det har uppenbarligen inte gått så bra genom att bara använda hjärtat.

Nä jag vet mitt hjärta är jävligt konstigt ibland. Jo jag vet alla rationella argument men hur ska jag kunna ta bort en 4cm litet kryp som redan sprattlar? Svara gärna på det. 
  • FiaLisannnN
    Emmamiman skrev 2024-02-22 21:41:16 följande:
    Nä jag vet mitt hjärta är jävligt konstigt ibland. Jo jag vet alla rationella argument men hur ska jag kunna ta bort en 4cm litet kryp som redan sprattlar? Svara gärna på det. 
    Hur skulle din situation se ut med fyra barn? Kommer du snabbare ut i arbete? Kommer ni få en mer robustare ekonomi? Hur kommer ni klara av att ge alla era barn den stimuli som dom behöver? Vad gör du om pappan drar? Vad gör du om barnet är svårt sjukt? Hur ser er framtid ut om 10 år?

Räcker det?
  • Emmamiman
    FiaLisannnN skrev 2024-02-22 21:58:08 följande:
    Hur skulle din situation se ut med fyra barn? Kommer du snabbare ut i arbete? Kommer ni få en mer robustare ekonomi? Hur kommer ni klara av att ge alla era barn den stimuli som dom behöver? Vad gör du om pappan drar? Vad gör du om barnet är svårt sjukt? Hur ser er framtid ut om 10 år?

Räcker det?
    Nej hade det räckt så hade jag inte skrivit den här tråden. Det räcker inte med hårda fakta, jag vet fortfarande inte hur jag ska kunna ta bort ett sprattlande liv Rent psykiskt och fysiskt. Hur hade du kunnat det? 
  • Elisa02
    Emmamiman skrev 2024-02-22 21:38:03 följande:
    Vilket stöd finns det att få förutom barnbidrag?

Ekonomiskt får man bistånd om inkomster inte räcker till. Man kan även ta hjälp från kyrkan, andra aktörer och privatpersoner. Vi är många som kan skänka nödvändigheter, barnkläder osv. Sedan borde det inte vara mycket dyrare med fyra barn än tre, i synnerhet inte om man sparat kläder och annat. Övrigt stöd finns ju till exempel i form av psykologkontakt. Kan det också vara så att din man ångrar sig senare i graviditeten/när barnet är fött?

Ifall du läste mitt tidigare inlägg här i tråden förstår du nog att jag inte hade bra förutsättningar när jag blev gravid, men vi klarar oss fint. Jag studerar en högre utbildning men har också tid för mitt barn. Sverige är inget land där man ska behöva prioritera bort ett barn på grund av ekonomi eller liknande. Inte heller behöva göra abort på grund av sin partner

• Elisa02
    Emmamiman skrev 2024-02-22 22:07:28 följande:
    Nej hade det räckt så hade jag inte skrivit den här tråden. Det räcker inte med hårda fakta, jag vet fortfarande inte hur jag ska kunna ta bort ett sprattlande liv Rent psykiskt och fysiskt. Hur hade du kunnat det? 
    Nu var inte detta riktat till mig men tycker ärligt talat det var dåliga skäl hon nämnde. Svaret på din fråga är uppenbarligen att vissa klarar det och andra inte. Men de flesta får inte se ultraljudet innan en abort, det fick jag. Jag klarade inte att ?ta bort? mitt barn trots hur hon kom till och jag ångrar det inte en sekund (fast att det är väldigt tufft ibland) då jag antagligen hade mått mycket sämre idag om jag hade gjort det - och mitt barn lever och mår bra
Svar på tråden Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?