• Emmamiman

Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?

Hej,

jag är oplanerat gravid och hr tre ganska små barn sedan innan. Min sambo vill verkligen nye ha fler utan vill fokusera på de barn vi redan har. Vi har det tufft ekonomiskt just nu och han är rädd för en massa saker. Jag är i vecka 11+2 och det känns så fel att göra abort. Någon med liknande er här? Känns som jag förstör min familj om jag behåller, men det är ju såklart inte säkert.

• Svar på tråden Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?
  • Anonym (Mimmi)
    Elisa02 skrev 2024-02-23 06:53:56 följande:
    Hoppas du också är ung då du trycker ner mig som är ung och inte vet exakt allt om allt. Har hört det från folk som själv har flera barn, att om man sparat mycket blir det inte mycket dyrare. Det kan väl vara så också? Förstår att vi är olika, men jag skulle kämpa för barnet i magen som faktiskt redan finns

Detta är inte min tråd men du kan ju i fortsättningen försöka förmedla åsikter mer konstruktivt. Såklart önskar jag att min dotter haft en stabil biologisk pappa som hon kunde träffa. Förstår att du har fördomar men du vet i princip inget om hennes situation, och hur hon blev till är inte något hon kommer få veta under sin barndom eller någonsin kommer behöva veta exakt
    Skit i henne, du har ju rätt i det du säger.

Har man inte medel så att man klarar sig så finns ett skyddsnät och det ska vi vara jävligt tacksamma för. Sen så bör man inte skaffa barn på de premisserna, men är det som det är så... tja, är det.

Du har också rätt i att det inte är så himla mycket dyrare med fyra barn än tre. Mindre barn kan iaf ärva varandras kläder, leksaker, cyklar, det mesta faktiskt. Och det finns organisationer som du också nämner, FB-grupper mm.
    Utöver det så kryddas barnbidragen rejält ju fler ungar man har. Bara i barnbidrag och under håll skiljer det 2260 spänn i månaden om man har tre istället för fyra.

Nu är min personliga åsikt att det där med flerbarnstillägg är åt helvete fel, men det är en annan fråga. 

En extra unge är, precis som du säger, ingen större ekonomisk belastning.

Så skit i henne som gav sig på dig, en femåring har ju inte ens lärt sig enkel matematik ännu. Även om hon troligtvis kommer att hävda att ungen räknar ekvationer sedan flera år efter att jag skrivit detta.

Att du behöll ditt barn har hon  heller inte med att göra, så bara skit i henne. I kvadrat.

Förstår av ett senare inlägg från dig att du är ung, gissar på (enligt ditt nick) att du är född 2002. Isåfall är jag gammal nog att vara din mormor/farmor.
    Men jag står på din sida av den enkla anledningen att du har rätt.
    Låt inte elaka människor trycka ner dig och lycka till med allt.

• Anonym (Mimmi)
    FiaLisannnN skrev 2024-02-22 22:37:12 följande:
    Herregud vilket verklighetsfrånvänt inlägg. Märks att du har noll koll på både skyddsnät och ekonomi. Vadå inte dyrare än tre barn? Min femåring är uppenbarligen bättre på att räkna än vad du är. 

Ett riktigt tramsinlägg du bjuder på. Men du verkar riktigt kokoloco givet att du dessutom valde att föda barnet som din våldtäktsman var med och skapade. Helt jävla sinnessjukt och så oerhört taskigt mot BARNET.
    Förutom att hon har rätt.
    Och vad ger dig rätt att kalla henne för "kokoloco"? För att hon tog ett beslut som du inte hade tagit?

Helt jävla sinnesjukt och så oerhört taskigt att sparka på en ung tjej som gör så gott hon kan. 
    Hennes dotter lever för att hon inte gjorde som du propagerar för, känns det ok med dig eller önskar du livet ur henne pga att hennes odugling till våldtäktsfarsa är en idiot?

Skärpning!
  • Elisa02
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-23 07:14:49 följande:
    Skit i henne, du har ju rätt i det du säger.

Har man inte medel så att man klarar sig så finns ett skyddsnät och det ska vi vara jävligt tacksamma för. Sen så bör man inte skaffa barn på de premisserna, men är det som det är så... tja, är det.

Du har också rätt i att det inte är så himla mycket dyrare med fyra barn än tre. Mindre barn kan iaf ärva varandras kläder, leksaker, cyklar, det mesta faktiskt. Och det finns organisationer som du också nämner, FB-grupper mm.
    Utöver det så kryddas barnbidragen rejält ju fler ungar man har. Bara i barnbidrag och under håll skiljer det 2260 spänn i månaden om man har tre istället för fyra.

Nu är min personliga åsikt att det där med flerbarnstillägg är åt helvete fel, men det är en annan fråga. 

En extra unge är, precis som du säger, ingen större ekonomisk belastning.

Så skit i henne som gav sig på dig, en femåring har ju inte ens lärt sig enkel matematik ännu. Även om hon troligtvis kommer att hävda att ungen räknar ekvationer sedan flera år efter att jag skrivit detta.

Att du behöll ditt barn har hon  heller inte med att göra, så bara skit i henne. I kvadrat.

Förstår av ett senare inlägg från dig att du är ung, gissar på (enligt ditt nick) att du är född 2002. Isåfall är jag gammal nog att vara din mormor/farmor.
    Men jag står på din sida av den enkla anledningen att du har rätt.
    Låt inte elaka människor trycka ner dig och lycka till med allt.

Tack så mycket fina du Hjärta
  • Elisa02
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-23 07:19:15 följande:
    Och vad ger dig rätt att kalla henne för "kokoloco"? För att hon tog ett beslut som du inte hade tagit?

Helt jävla sinnesjukt och så oerhört taskigt att sparka på en ung tjej som gör så gott hon kan. 
    Hennes dotter lever för att hon inte gjorde som du propagerar för, känns det ok med dig eller önskar du livet ur henne pga att hennes odugling till våldtäktsfarsa är en idiot?

Skärpning!
    HjärtaHjärta
  • Anonym (Mimmi)
    Elisa02 skrev 2024-02-23 07:25:24 följande:
    Tack så mycket fina du Hjärta
    Jag hoppas att du inte tar åt dig av dumheter, ska man vara här i forumet så behöver man vara hårhudad emellanåt.

Kram Hjärta
  • Anonym (Jag har)
    Emmamiman skrev 2024-02-22 21:33:31 följande:
    Hur var det efteråt? Hur hanterade du tomheten och tankarna på ?det kunde ha blivit si och så, och hur skulle det barnet ha blivit? etc? 

Det var bara att jobba sig igen. Det går inte att ta livslånga beslut endast med hjärtat, utan man behöver försöka slå bort alla hormoner och tänka igenom saken ordentligt. Vad är det bästa för min familj? Hur blir det med de barn jag har? Hur påverkar detta vår ekonomi? Hur påverkar det vår framtid? Jag var ledsen en period efteråt och mycket är biologiskt, hur kroppen förändras när vi blir gravida och alla känslor och hormoner som hör till.

Det gick över efter ett tag och efter det har jag bara känt LÄTTNAD och glädje. Vi fattade rätt beslut och vår familj kunde fortsätta vara lyckliga och må bra. Fokusera på den familj du redan har och gör livet så bra för dom som möjligt!! Vill ni båda ha fler barn i framtiden kan ni skaffa barn om några år när ni har bättre förutsättningar och båda föräldrar vill.

• FiaLisannnN
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-23 07:19:15 följande:

Skärpning!
    I vilka delar har hon rätt menar du? Att ytterligare ett barn inte kostar så mycket extra? Nej, har man redan 0 så är det så klart att ytterligare ett till barn inte påverkar så mycket.. Men flesta av oss går inte in med inställningen att vi ska låta samhället försörja oss och de flesta av oss vill leva ett drägligt liv och kunna göra saker utan att behöva vända på varenda krona.
  • Anonym (Mimmi)
    FiaLisannnN skrev 2024-02-23 08:53:24 följande:
    I vilka delar har hon rätt menar du? Att ytterligare ett barn inte kostar så mycket extra? Nej, har man redan 0 så är det så klart att ytterligare ett till barn inte påverkar så mycket.. Men flesta av oss går inte in med inställningen att vi ska låta samhället försörja oss och de flesta av oss vill leva ett drägligt liv och kunna göra saker utan att behöva vända på varenda krona.
    I allt hon skrev.
    Resten finns i mina kommentarer, bara att klicka på "visa endast".
  • Anonym (Jfnf)
    Elisa02 skrev 2024-02-23 07:30:30 följande:
    HjärtaHjärta
    Hur gör du med de frågor jag tog upp? I framtiden. Det var liksom inte menat att vara taskig utan det lär ju bli att den undrar. Vet folk runt dig vad som hände också så lär det ju komma fram. Kan ställa till det rejält. Men du har säkert redan tänkt på det och antar du har en plan på vad du kan säga och göra isåfall 
  • Anonym (Jfnf)
    FiaLisannnN skrev 2024-02-23 08:53:24 följande:
    Håller med om det där, barnet ska kunna ha det bra 
Svar på tråden Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?