• Dina 2

Någon mer som undviker gym som kvinna?

Jag tog mig mod, att skriva om något som jag faktiskt inte brukar prata högt om. Om egentligen inte ibland mina bekanta med.

Jag har alltid varit otrygg och aldrig riktigt gillat mitt utseende och kropp. Jag är närmare 40 idag. Och det kommer liksom aldrig att ske. Jag har accepterat det och kan kontrollera det. Om jag är själv. Men t.ex. så badar jag aldrig ute. Hatar att visa mig i baddräkt osv. Bär aldrig kjol, klänningar.

Nu till min fråga, är det mer kvinnor som undviker att gå till ett gym pga av män? Jag tycker det är obehagligt. Och män ser ju bara utseende och kropp i kvinnor. Då jag på senare år. Blivit överviktig. Och med tanke på att jag upplever att kropphetsen och utseendesfixering I detta land. Blivit mycket värre. Kommer jag nog aldrig besöka ett gym.  Om det inte finns gym för enbart kvinnor? Men jag tror dom har tagit bort det.

Jag brukar göra övningar hemma. Men ibland önskade jag att jag kunde besöka ett gym. Utan att känna oro. Och bara kunna slappna av. Tyvärr är det ju en miljö där mycket män vistas. 

Hur gör ni andra? 

• Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?
  • Anonym (Fitnessbruden)

Moderation på sin plats här?

• annabellelee

Hej ts! Jag var som du i många år, men tränar nu på gym regelbundet.

För mig blev räddningen att mitt jobb hade ett litet källargym som sällan användes, och att jag därför kunde träna där i fred. Ibland kom det någon mer, så jag vande mig vid att träna tillsammans med någon annan.När jag sedan bytte jobb vågade jag mig till ett "vanligt" gym, eftersom gym nu kändes ok.

Mitt förslag är att du börjar träna på ett gym som är öppet 24h, och väljer en tid när det är tomt. Det brukar vara mest folk på kvällen efter jobbet (16.30-20.00), plus en liten lunchrusning 11- 13.00. Mitt tips är alltså på dagtid utanför lunch, eller väldigt sent på kvällen eller tidigt på morgonen. Då är det ganska tomt, och du kan vänja dig vid omgivningen.

Många gym har dessutom "tjejgym" speciellt för tjejer. Kolla hur det ser ut runt dig!

Sedan är tricket in med lurarna i öronen, och kör din grej. Ignorera de  andra! Lycka till! 

• PH76
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 09:10:29 följande:
    Det är för att det är en tävling bland de som är på gymmet. Jag lyfter tyngre än dig. Jag har snyggare magrutor än dig. Jag har snyggare kläder än dig. Kolla min rumpa. Osv.
    Jag har inte sett något av det du skriver om på mitt nuvarande gym. Personligen så ser jag ut som en uteliggare när jag är på gymmet. Slita mjukisbyxor och t-shirt, och badtofflor (om jag inte ska köra ben).
  • annabellelee
    annabellelee skrev 2024-02-19 09:25:33 följande:

Hej ts! Jag var som du i många år, men tränar nu på gym regelbundet.

För mig blev räddningen att mitt jobb hade ett litet källargym som sällan användes, och att jag därför kunde träna där i fred. Ibland kom det någon mer, så jag vande mig vid att träna tillsammans med någon annan.När jag sedan bytte jobb vågade jag mig till ett "vanligt" gym, eftersom gym nu kändes ok.

Mitt förslag är att du börjar träna på ett gym som är öppet 24h, och väljer en tid när det är tomt. Det brukar vara mest folk på kvällen efter jobbet (16.30-20.00), plus en liten lunchrusning 11- 13.00. Mitt tips är alltså på dagtid utanför lunch, eller väldigt sent på kvällen eller tidigt på morgonen. Då är det ganska tomt, och du kan vänja dig vid omgivningen.

Många gym har dessutom "tjejgym" speciellt för tjejer. Kolla hur det ser ut runt dig!

Sedan är tricket in med lurarna i öronen, och kör din grej. Ignorera de  andra! Lycka till! 

Ska tillägga att jag är en småknubbig småbarnsmamma, så vi går också på gym! Jag älskar känslan att vara hyfsat stark och kunna öppna en gurkburk på egen hand (det klarade jag inte innan), så det är värt det!
  • Anonym (Helsingfors)
    PH76 skrev 2024-02-19 09:29:44 följande:
    Jag har inte sett något av det du skriver om på mitt nuvarande gym. Personligen så ser jag ut som en uteliggare när jag är på gymmet. Slita mjukisbyxor och t-shirt, och badtofflor (om jag inte ska köra ben).
    Underbart. Vi får hoppas att TS hittar ett sånt gym Glad
  • Anonym (x2y)

Hej TS, vet du jag känner igen mig. Men jag är en sådan person som aldrig gillat mig själv heller. Precis som dig, märkte jag att det gick att hantera när jag är ensam. Klarar inte av folk som tar i mig och beröring. Och det värsta, var en gång när jag sårade en man pga av det. Han var verkligen fin, och förstod att det berodde på mitt förflutna. Det är nog därför jag fungerar bäst själv. Och har hittat det som fungerar för mig, för att jag ska må bra. Sen märker jag, ju äldre man blir desto mer skiter man i det. Man får andra prioriteringar.

Och när det kommer till gym. Jag läste faktiskt lite om det här. Artiklar och undersökningar. Och det är faktiskt en del kvinnor som undviker gym pga av detta. Men vi lever i en modern värld. Skippa gymmet. Kör på övningar hemma och utomhus om du kan. Nu finns det ju så bra redskap för det. Dessutom kommer du spara en himla massa pengar. Som du kan göra annat för. Att gå på gym är väldigt dyrt. Bättre investera i ett hemmagym. Då betalar du ju bara en gång för det. 

Kanske att KBT terapi, är något för att öka din självkänsla. Jag själv skulle nog gått på det. Men det är väldigt lite saker som intresserar mig , när det kommer till människor nu. Har inget intresse längre av relationer. Så det är sak samma. Och jag är gammal , eller börjar bli. Och det är rätt skönt faktiskt. Jag lever i min egen lilla bubbla och har det bra där:) Det är det viktigaste.

• Anonym (standard.)
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 09:31:48 följande:
    Underbart. Vi får hoppas att TS hittar ett sånt gym Glad
    Det är ju så de flesta ser ut på gym idag. Det är liksom en av standarduniformerna. 
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (x2y) skrev 2024-02-19 10:02:26 följande:

Hej TS, vet du jag känner igen mig. Men jag är en sådan person som aldrig gillat mig själv heller. Precis som dig, märkte jag att det gick att hantera när jag är ensam. Klarar inte av folk som tar i mig och beröring. Och det värsta, var en gång när jag sårade en man pga av det. Han var verkligen fin, och förstod att det berodde på mitt förflutna. Det är nog därför jag fungerar bäst själv. Och har hittat det som fungerar för mig, för att jag ska må bra. Sen märker jag, ju äldre man blir desto mer skiter man i det. Man får andra prioriteringar.

Och när det kommer till gym. Jag läste faktiskt lite om det här. Artiklar och undersökningar. Och det är faktiskt en del kvinnor som undviker gym pga av detta. Men vi lever i en modern värld. Skippa gymmet. Kör på övningar hemma och utomhus om du kan. Nu finns det ju så bra redskap för det. Dessutom kommer du spara en himla massa pengar. Som du kan göra annat för. Att gå på gym är väldigt dyrt. Bättre investera i ett hemmagym. Då betalar du ju bara en gång för det. 

Kanske att KBT terapi, är något för att öka din självkänsla. Jag själv skulle nog gått på det. Men det är väldigt lite saker som intresserar mig , när det kommer till människor nu. Har inget intresse längre av relationer. Så det är sak samma. Och jag är gammal , eller börjar bli. Och det är rätt skönt faktiskt. Jag lever i min egen lilla bubbla och har det bra där:) Det är det viktigaste.

Det är vanligt att folk rekommenderar terapi. Man undrar om alla som gör det, själva gått i terapi? De som klankar ner på andras kroppar, har de nåt ansvar för vad de säger? Eller är det bara den som blir drabbad som har saker att jobba med?
  • Anonym (standard.)
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 10:09:17 följande:
    Det är vanligt att folk rekommenderar terapi. Man undrar om alla som gör det, själva gått i terapi? De som klankar ner på andras kroppar, har de nåt ansvar för vad de säger? Eller är det bara den som blir drabbad som har saker att jobba med?
    Ts säger ingenting om att någon har klankat ner på hennes kropp.

Hon skriver såhär: Jag har alltid varit otrygg och aldrig riktigt gillat mitt utseende och kropp.
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (standard.) skrev 2024-02-19 10:15:52 följande:
    Ts säger ingenting om att någon har klankat ner på hennes kropp.

Hon skriver såhär: Jag har alltid varit otrygg och aldrig riktigt gillat mitt utseende och kropp.
    Ok, men tråden handlar om gym och osäkerhet över att gå dit. Jag har erfarenhet av att kvinnor klankat ner på min kropp. Så jag skulle aldrig gå till gymmet nu. Varför utsätta sig för det?
    Kanske jag som har saker att jobba med. Men de som klankar på andras kroppar, har de saker att jobba med också?
Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?