• Dina 2

Någon mer som undviker gym som kvinna?

Jag tog mig mod, att skriva om något som jag faktiskt inte brukar prata högt om. Om egentligen inte ibland mina bekanta med.

Jag har alltid varit otrygg och aldrig riktigt gillat mitt utseende och kropp. Jag är närmare 40 idag. Och det kommer liksom aldrig att ske. Jag har accepterat det och kan kontrollera det. Om jag är själv. Men t.ex. så badar jag aldrig ute. Hatar att visa mig i baddräkt osv. Bär aldrig kjol, klänningar.

Nu till min fråga, är det mer kvinnor som undviker att gå till ett gym pga av män? Jag tycker det är obehagligt. Och män ser ju bara utseende och kropp i kvinnor. Då jag på senare år. Blivit överviktig. Och med tanke på att jag upplever att kropphetsen och utseendesfixering I detta land. Blivit mycket värre. Kommer jag nog aldrig besöka ett gym.  Om det inte finns gym för enbart kvinnor? Men jag tror dom har tagit bort det.

Jag brukar göra övningar hemma. Men ibland önskade jag att jag kunde besöka ett gym. Utan att känna oro. Och bara kunna slappna av. Tyvärr är det ju en miljö där mycket män vistas. 

Hur gör ni andra? 

• Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 10:18:02 följande:
    Ok, men tråden handlar om gym och osäkerhet över att gå dit. Jag har erfarenhet av att kvinnor klankat ner på min kropp. Så jag skulle aldrig gå till gymmet nu. Varför utsätta sig för det?
    Kanske jag som har saker att jobba med. Men de som klankar på andras kroppar, har de saker att jobba med också?
    Jag vet ju själv att det skulle vara fel av mig att klanka ner på kvinnors kroppar. Jag skulle känna mig taskig och jag vill helt enkelt inte göra det. Jag tar hänsyn till kvinnors känslor och har inte det behovet att slänga ur mig såna kommentarer till en kvinna.
  • Anonym (standard.)
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 10:18:02 följande:
    Ok, men tråden handlar om gym och osäkerhet över att gå dit. Jag har erfarenhet av att kvinnor klankat ner på min kropp. Så jag skulle aldrig gå till gymmet nu. Varför utsätta sig för det?
    Kanske jag som har saker att jobba med. Men de som klankar på andras kroppar, har de saker att jobba med också?
    Visst, men det är ju en helt annan tråd. Det är inte vad den här tråden handlar om. 

Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 10:21:56 följande:
    Jag vet ju själv att det skulle vara fel av mig att klanka ner på kvinnors kroppar. Jag skulle känna mig taskig och jag vill helt enkelt inte göra det. Jag tar hänsyn till kvinnors känslor och har inte det behovet att slänga ur mig såna kommentarer till en kvinna.
    Där svarade du på ditt eget inlägg??? 
  • Anonym (Helsingfors)

TS drar sig för gymmet för hon vill undvika män som glor. Det kan jag förstå. Jag har tränat på gym där det bara var jag och en tjej. Jag glodde inte, jag körde på med min träning. Det var faktiskt hon som började prata med mig, hon kände väl att jag var schysst och kände sig tryggSå det var kul.
    Män som glor har nog saker att jobba med. Jag ser att tjejer är snygga, jag registrerar det. Men jag glor inte. Skulle kännas fel att göra det.

• Anonym (Helsingfors)
    Anonym (standard.) skrev 2024-02-19 10:26:19 följande:
    Visst, men det är ju en helt annan tråd. Det är inte vad den här tråden handlar om. 
    Ja, det blev lite off topic, och jag ber om ursäkt till TS.
  • Anonym (Loppan)

Jag kände så som dig förr, jag ser hur vissa av männen fastnar med blickarna på de unga och smala kvinnorna och jag minns hur obekvämt jag tyckte det var när jag själv var ung. 

men med åldern och extrakilon så "syns" jag inte längre på gymmet för de som "spanar" på andra. Det är ingen som iakttar mig (varken i sexuellt syfte eller som "kolla fettot" nöje) så jag kan helt plötsligt slappna av och göra mitt och det finns massor av medelålders kvinnor med alla olika typer av kroppar där, så var inte rädd.

kanske du kan söka efter en träningskompis så du känner dig lite mer bekväm? Gymmet är för alla, inte bara de vältränade och snygga.

• Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Loppan) skrev 2024-02-19 10:30:03 följande:

Jag kände så som dig förr, jag ser hur vissa av männen fastnar med blickarna på de unga och smala kvinnorna och jag minns hur obekvämt jag tyckte det var när jag själv var ung. 

men med åldern och extrakilon så "syns" jag inte längre på gymmet för de som "spanar" på andra. Det är ingen som iakttar mig (varken i sexuellt syfte eller som "kolla fettot" nöje) så jag kan helt plötsligt slappna av och göra mitt och det finns massor av medelålders kvinnor med alla olika typer av kroppar där, så var inte rädd.

kanske du kan söka efter en träningskompis så du känner dig lite mer bekväm? Gymmet är för alla, inte bara de vältränade och snygga.

Många gym utger sig för att vara för alla, men i verkligheten så ser det inte ut så. Och ofta bara på vissa tider.
  • Anonym (Loppan)
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 10:31:53 följande:
    Många gym utger sig för att vara för alla, men i verkligheten så ser det inte ut så. Och ofta bara på vissa tider.

Vill du inte hjälpa ts att må bättre och våga gå utanför sin komfort zon? TS har skapat en tråd som ger intrycket att hon vill komma över dessa tankarna och börja träna.

din bitterhet över din egen situation är inte hjälpsam i detta fallet.

• Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Loppan) skrev 2024-02-19 10:41:45 följande:

Vill du inte hjälpa ts att må bättre och våga gå utanför sin komfort zon? TS har skapat en tråd som ger intrycket att hon vill komma över dessa tankarna och börja träna.

din bitterhet över din egen situation är inte hjälpsam i detta fallet.

Jo, det är därför som jag är realistisk.
  • Anonym (Helsingfors)

För många så är gymmet trevligt och kul, man är som en stor familj. För andra så känns det inte så.

• Elis73

Så tråkigt att du är så obekväm med situationen att du undviker något du vill göra och som skulle kunna få dig att må bättre! Några tips från mig: 

- Gå till ett gym som profilerar sig mot "vanliga" människor. Där tenderar hetsen att visa upp sig vara mindre. Friskis & Svettis, den lokala gymnastikföreningen och liknande kan också vara alternativ. Testa några olika innan du bestämmer dig. 

- Gå på pass. (Och då menar jag styrkepass som t.ex pump eller cross. Koordinerade danspass med avancerade steg är nog inte steg 1 om man känner sig osäker.) På pass är ofta majoriteten kvinnor. Där jag tränar deltar allt från superfitta tjugoåringar till medelålders otränade nybörjare. Alla anpassar vikter och tempo efter förmåga och får ett tufft pass. 

- Min erfarenhet är att män stirrar på vältränade kvinnor som de tycker är heta. Om man inte tillhör denna kategori så tror jag faktiskt att man är ganska osynlig. Det vill säga om man inte går på något mupp-gym som drar till sig konstiga människor. (Den typen som även skulle kasta glåpord på stan när någon passerar.)

- Träna med en kompis. Känns alltid lättare att vara två. 

- Annars kan man alltid träna ute eller hemma.

Men kom ihåg att du är tusen gånger mer observant på din kropp än vad alla andra är. Varför skulle någon reagera på just dig? Jag har faktiskt aldrig hört någon säga något negativt om någon överviktig. Din kropp är ju samma även om du är i affären, på jobbet eller på andra ställen. Din känsla blir nog bara förstärkt för att du inte känner dig hemma på gymmet. Jobba med självförtroendet samtidigt som du jobbar med kroppen. Lycka till och träna på!!

Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?