• Dina 2

Någon mer som undviker gym som kvinna?

Jag tog mig mod, att skriva om något som jag faktiskt inte brukar prata högt om. Om egentligen inte ibland mina bekanta med.

Jag har alltid varit otrygg och aldrig riktigt gillat mitt utseende och kropp. Jag är närmare 40 idag. Och det kommer liksom aldrig att ske. Jag har accepterat det och kan kontrollera det. Om jag är själv. Men t.ex. så badar jag aldrig ute. Hatar att visa mig i baddräkt osv. Bär aldrig kjol, klänningar.

Nu till min fråga, är det mer kvinnor som undviker att gå till ett gym pga av män? Jag tycker det är obehagligt. Och män ser ju bara utseende och kropp i kvinnor. Då jag på senare år. Blivit överviktig. Och med tanke på att jag upplever att kropphetsen och utseendesfixering I detta land. Blivit mycket värre. Kommer jag nog aldrig besöka ett gym.  Om det inte finns gym för enbart kvinnor? Men jag tror dom har tagit bort det.

Jag brukar göra övningar hemma. Men ibland önskade jag att jag kunde besöka ett gym. Utan att känna oro. Och bara kunna slappna av. Tyvärr är det ju en miljö där mycket män vistas. 

Hur gör ni andra? 

• Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?
  • Anonym (Pucko)
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-20 07:53:46 följande:
    Hur vet du det?
    Men sluta tjafsa! Du hjälper inte TS med detta.
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Pucko) skrev 2024-02-20 08:09:14 följande:
    Men sluta tjafsa! Du hjälper inte TS med detta.
    Jag vill veta hur hon kan veta att TS kommer ha samma upplevelse av gym som hon har.
  • Agda90
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-20 08:10:31 följande:
    Jag vill veta hur hon kan veta att TS kommer ha samma upplevelse av gym som hon har.
    Tror du att jag tänker hänga ut all mitt privatliv på FL för att göra en främmande nisse nöjd? 
    Jag har haft mina motgångar som inte har varit att leka med och hittade inte bara ett ställe att träna på utan TVÅ där jag trivs enormt bra. Vill TS veta mer så kan TS skicka meddelande till mig. 

Hade jag inte vågat testa hade jag aldrig hittat det jag har idag. Eller hur?
  • Agda90
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 08:00:45 följande:
    Besökt tre gym här och alla har speglar. Ja, speglar är till för att man ska kunna se sig själv. Om man  vet hur träning funkar så behöver man inte sig själv i speglar. Man känner när man gör rätt.
    Och vi som tränar på gym vet att det kan behövas en spegel för att se att man verkligen får till en övning rätt. Och det spelar ingen roll hur länge man har tränat. Man behöver se. 
  • Anonym (Helsingfors)
    Agda90 skrev 2024-02-20 08:23:03 följande:
    Tror du att jag tänker hänga ut all mitt privatliv på FL för att göra en främmande nisse nöjd? 
    Jag har haft mina motgångar som inte har varit att leka med och hittade inte bara ett ställe att träna på utan TVÅ där jag trivs enormt bra. Vill TS veta mer så kan TS skicka meddelande till mig. 

Hade jag inte vågat testa hade jag aldrig hittat det jag har idag. Eller hur?
    Det är jättekul att det blev så för dig. Men det är DIN upplevelse. Du kan inte veta hur det blir för andra även om de skulle gå till samma ställen som dig.
  • Anonym (Helsingfors)
    Agda90 skrev 2024-02-20 08:24:32 följande:
    Och vi som tränar på gym vet att det kan behövas en spegel för att se att man verkligen får till en övning rätt. Och det spelar ingen roll hur länge man har tränat. Man behöver se. 
    Nej, det behöver man inte. Jag har själv tränat med vikter. Tränade tungt i perioder också.
  • En glad tjej
    Dina 2 skrev 2024-02-18 23:59:55 följande:
    Någon mer som undviker gym som kvinna?

Jag tog mig mod, att skriva om något som jag faktiskt inte brukar prata högt om. Om egentligen inte ibland mina bekanta med.

Jag har alltid varit otrygg och aldrig riktigt gillat mitt utseende och kropp. Jag är närmare 40 idag. Och det kommer liksom aldrig att ske. Jag har accepterat det och kan kontrollera det. Om jag är själv. Men t.ex. så badar jag aldrig ute. Hatar att visa mig i baddräkt osv. Bär aldrig kjol, klänningar.

Nu till min fråga, är det mer kvinnor som undviker att gå till ett gym pga av män? Jag tycker det är obehagligt. Och män ser ju bara utseende och kropp i kvinnor. Då jag på senare år. Blivit överviktig. Och med tanke på att jag upplever att kropphetsen och utseendesfixering I detta land. Blivit mycket värre. Kommer jag nog aldrig besöka ett gym.  Om det inte finns gym för enbart kvinnor? Men jag tror dom har tagit bort det.

Jag brukar göra övningar hemma. Men ibland önskade jag att jag kunde besöka ett gym. Utan att känna oro. Och bara kunna slappna av. Tyvärr är det ju en miljö där mycket män vistas. 

Hur gör ni andra? 

Jag har tränat på gym i flera år nu. Har bytt gym ett par gånger och jag har aldrig någonsin märkt att män skulle titta på kvinnor på ett nedlåtande sätt. Jag tränar på 24Seven och på många såna gym finns tjejgym, det hade kanske kunnat vara ett alternativ? Överlag tycker jag att 24Seven är bra, människor i alla storlekar tränar där.
  • Anonym (Helsingfors)
    En glad tjej skrev 2024-02-20 08:33:05 följande:
    Jag har tränat på gym i flera år nu. Har bytt gym ett par gånger och jag har aldrig någonsin märkt att män skulle titta på kvinnor på ett nedlåtande sätt. Jag tränar på 24Seven och på många såna gym finns tjejgym, det hade kanske kunnat vara ett alternativ? Överlag tycker jag att 24Seven är bra, människor i alla storlekar tränar där.
    Om män kollar in kvinnor på gymmet så är det nog mer att det är sliskigt. Tror det är mer sannolikt att andra kvinnor är mer nedlåtande, då många kvinnor tävlar med varandra.
  • En glad tjej
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-20 08:35:19 följande:
    Om män kollar in kvinnor på gymmet så är det nog mer att det är sliskigt. Tror det är mer sannolikt att andra kvinnor är mer nedlåtande, då många kvinnor tävlar med varandra.
    Jag upplever inte att någon kollar, varken män eller kvinnor. Visst, klart man sneglar men gör det i så fall diskret, speciellt om någon är stark eller så, inte att någon kollar för att någon annan är tjock.
  • cosinus
    Agda90 skrev 2024-02-20 08:24:32 följande:
    Jag håller med dig här. Det finns säkert de som klarar sig utan spegel men jag är inte en av dem.

När mitt gym gjorde om för några år sen hamnade de fria vikterna vid en vägg utan speglar temporärt och jag tyckte det var sjukt svårt. Sa det till en kille jag känner som jobbar som PT på gymet och han bara skrattade och sa att det känns ju i kroppen när det blir rätt. Och ja, för vissa kanske. Men jag tycker det är svårt utan speglar. Inte alla övningar såklart. Men t ex axelpress med hantlar. Där vill jag se. 

Generellt så går ju maskiner oftast bra utan speglar medans allt där man kan vingla runt med vikter underlättas av att man faktiskt ser sin egen rörelse.
Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?