• Dina 2

Någon mer som undviker gym som kvinna?

Jag tog mig mod, att skriva om något som jag faktiskt inte brukar prata högt om. Om egentligen inte ibland mina bekanta med.

Jag har alltid varit otrygg och aldrig riktigt gillat mitt utseende och kropp. Jag är närmare 40 idag. Och det kommer liksom aldrig att ske. Jag har accepterat det och kan kontrollera det. Om jag är själv. Men t.ex. så badar jag aldrig ute. Hatar att visa mig i baddräkt osv. Bär aldrig kjol, klänningar.

Nu till min fråga, är det mer kvinnor som undviker att gå till ett gym pga av män? Jag tycker det är obehagligt. Och män ser ju bara utseende och kropp i kvinnor. Då jag på senare år. Blivit överviktig. Och med tanke på att jag upplever att kropphetsen och utseendesfixering I detta land. Blivit mycket värre. Kommer jag nog aldrig besöka ett gym.  Om det inte finns gym för enbart kvinnor? Men jag tror dom har tagit bort det.

Jag brukar göra övningar hemma. Men ibland önskade jag att jag kunde besöka ett gym. Utan att känna oro. Och bara kunna slappna av. Tyvärr är det ju en miljö där mycket män vistas. 

Hur gör ni andra? 

• Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?
  • Anonym (Helsingfors)
    cosinus skrev 2024-02-20 08:51:40 följande:
    Jag håller med dig här. Det finns säkert de som klarar sig utan spegel men jag är inte en av dem.

När mitt gym gjorde om för några år sen hamnade de fria vikterna vid en vägg utan speglar temporärt och jag tyckte det var sjukt svårt. Sa det till en kille jag känner som jobbar som PT på gymet och han bara skrattade och sa att det känns ju i kroppen när det blir rätt. Och ja, för vissa kanske. Men jag tycker det är svårt utan speglar. Inte alla övningar såklart. Men t ex axelpress med hantlar. Där vill jag se. 

Generellt så går ju maskiner oftast bra utan speglar medans allt där man kan vingla runt med vikter underlättas av att man faktiskt ser sin egen rörelse.
    Säkert individuellt. Jag körde bl a militärpress med skivstång och där var det ett stort plus att jag inte kollade i spegeln. Jag kände mer när det var rätt, istället för att bli distarherad av att glo på sig själv samtidigt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-20 08:35:19 följande:
    Om män kollar in kvinnor på gymmet så är det nog mer att det är sliskigt. Tror det är mer sannolikt att andra kvinnor är mer nedlåtande, då många kvinnor tävlar med varandra.

Där jag tränar på simhallen så uppmuntrar vi kvinnor varandra . Och alla är trevliga och hjälpsamma. Medelåldern är rätt hög, de flesta har nog fyllt fyrtio. Jag tror det skiljer sig väldigt mycket mellan olika gym, de flesta väljer ett ställe där de känner att de passar in och trivs. 

Om man är lite äldre kan man kolla hur många seniorpass det finns per vecka, innan man väljer gym.

Äldre och medelålders tränar ju minst lika mycket som ungdomar idag.

• Anonym (Helsingfors)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-20 08:59:23 följande:

Där jag tränar på simhallen så uppmuntrar vi kvinnor varandra . Och alla är trevliga och hjälpsamma. Medelåldern är rätt hög, de flesta har nog fyllt fyrtio. Jag tror det skiljer sig väldigt mycket mellan olika gym, de flesta väljer ett ställe där de känner att de passar in och trivs. 

Om man är lite äldre kan man kolla hur många seniorpass det finns per vecka, innan man väljer gym.

Äldre och medelålders tränar ju minst lika mycket som ungdomar idag.

Ja, det är positivt för er som hittat gym där ni trivs.

Jag tränade mer när jag var yngre. 
  • Agda90
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-20 08:25:29 följande:
    Det är jättekul att det blev så för dig. Men det är DIN upplevelse. Du kan inte veta hur det blir för andra även om de skulle gå till samma ställen som dig.
    Så din taskiga upplevelse väger tyngre än min positiva?
    Varför då ? För att du har spammat tråden med negativa inlägg? Varför ska du ha monopol på hur det är att vara på gym?

Du lägger enormt mycket energi på dina negativa upplevelser. Det är ditt val. Jag har valt att inte göra det och fokusera på det som gör mitt liv bättre. 

Jag solar i bikini trots att jag har både mage och bristningar efter graviditeter. Jag badar med barnen, paddlar sup och bygger sandslott medan jag sitter på stranden och magen viker sig lite här och där för att jag ser ut som jag gör. Skulle någon klaga så är det deras jävla problem! 

Man har EN kropp och ETT liv. Det man har är en massa val. I det här fallet så kan man välja att tycka att livet är skit för att någon har åsikter om ens kropp eller så väljer man att leva det liv man vill leva. Man kan gräva ner sig i det negativa eller välja att leva ett liv som man tycker om.  Det är upp till var och en!

Hade jag låtit det negativa styra mitt liv hade jag nog inte kunnat lämna mitt hem vid det här laget. Jag har en sjukdom som i skov gör att jag sväller minst 5 kg. Nu har jag haft 4 såna skov utan att kunna gå ner det jag har svällt mellan varven för min medicin har inte varit optimalt inställd för att värdena har hoppat som en jojo. Jag drar inte täcket över mig och bölar. Jag går till gymmet, till jobbet, jag träffar vänner och hittar på saker med dem. Vad andra tycker skiter jag fullständigt i!!! Har de något tråkigt att tycka om min kropp så får de väl göra det, det är inte min hälsa som blir påverkad av det. 

Och jag har gått i terapi också för att komma dit där jag är idag. Du kanske skulle testa så att du kan hitta en mer positiv sida av dig själv?
  • Agda90
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-20 08:56:04 följande:
    Säkert individuellt. Jag körde bl a militärpress med skivstång och där var det ett stort plus att jag inte kollade i spegeln. Jag kände mer när det var rätt, istället för att bli distarherad av att glo på sig själv samtidigt.
    Det är din upplevelse. Vi andra kanske tycker annorlunda...
  • Anonym (Helsingfors)
    Agda90 skrev 2024-02-20 09:18:14 följande:
    Så din taskiga upplevelse väger tyngre än min positiva?
    Varför då ? För att du har spammat tråden med negativa inlägg? Varför ska du ha monopol på hur det är att vara på gym?

Du lägger enormt mycket energi på dina negativa upplevelser. Det är ditt val. Jag har valt att inte göra det och fokusera på det som gör mitt liv bättre. 

Jag solar i bikini trots att jag har både mage och bristningar efter graviditeter. Jag badar med barnen, paddlar sup och bygger sandslott medan jag sitter på stranden och magen viker sig lite här och där för att jag ser ut som jag gör. Skulle någon klaga så är det deras jävla problem! 

Man har EN kropp och ETT liv. Det man har är en massa val. I det här fallet så kan man välja att tycka att livet är skit för att någon har åsikter om ens kropp eller så väljer man att leva det liv man vill leva. Man kan gräva ner sig i det negativa eller välja att leva ett liv som man tycker om.  Det är upp till var och en!

Hade jag låtit det negativa styra mitt liv hade jag nog inte kunnat lämna mitt hem vid det här laget. Jag har en sjukdom som i skov gör att jag sväller minst 5 kg. Nu har jag haft 4 såna skov utan att kunna gå ner det jag har svällt mellan varven för min medicin har inte varit optimalt inställd för att värdena har hoppat som en jojo. Jag drar inte täcket över mig och bölar. Jag går till gymmet, till jobbet, jag träffar vänner och hittar på saker med dem. Vad andra tycker skiter jag fullständigt i!!! Har de något tråkigt att tycka om min kropp så får de väl göra det, det är inte min hälsa som blir påverkad av det. 

Och jag har gått i terapi också för att komma dit där jag är idag. Du kanske skulle testa så att du kan hitta en mer positiv sida av dig själv?
    Nej, jag tror TS väljer att lyssna mer på dig och de andra här som är mer positiva.
    Starkt av dig att du vågar visa dig på det sättet. Jag klarar tyvärr inte av det, och det begränsar mitt liv.
    Jag är positiv i grunden, men det har gått för många år nu, där kvinnor har tryckt ner mig och förlöjligat mig, så det är en del av min identitet.
  • Anonym (Helsingfors)
    Agda90 skrev 2024-02-20 09:20:21 följande:
    Det är din upplevelse. Vi andra kanske tycker annorlunda...
    Ja, det är individuellt.
  • Anonym (Biobonus)

Rekommenderar Friskis & Svettis då de har en bred mix av ?vanliga? människor, även i gymdelen. Många pensionärer! Passen för äldre är jättebra för överviktiga och/eller nybörjare. 

I övrigt gäller att du arbetar med dig själv: din självkänsla och din syn på dig själv, så du kan sluta tänka på vad andra människor eventuellt kan tänka om dig. Ingen ska behöva avstå från att träna eller bada!

• Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Biobonus) skrev 2024-02-20 09:33:52 följande:

Rekommenderar Friskis & Svettis då de har en bred mix av ?vanliga? människor, även i gymdelen. Många pensionärer! Passen för äldre är jättebra för överviktiga och/eller nybörjare. 

I övrigt gäller att du arbetar med dig själv: din självkänsla och din syn på dig själv, så du kan sluta tänka på vad andra människor eventuellt kan tänka om dig. Ingen ska behöva avstå från att träna eller bada!

Vad tycker du om de som känner att de måste anmärka negativt på andras kroppar? Gäller det att de jobbar med sig själva också?
  • Anonym (Loppan)
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-20 09:35:51 följande:
    Vad tycker du om de som känner att de måste anmärka negativt på andras kroppar? Gäller det att de jobbar med sig själva också?

Har du verkligen råkat ut för människor som kommenterat din kropp när du tränat på ett gym?
    det känns mest som hjärnspöken som kommer från dina egna komplex.

Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?