• Dina 2

Någon mer som undviker gym som kvinna?

Jag tog mig mod, att skriva om något som jag faktiskt inte brukar prata högt om. Om egentligen inte ibland mina bekanta med.

Jag har alltid varit otrygg och aldrig riktigt gillat mitt utseende och kropp. Jag är närmare 40 idag. Och det kommer liksom aldrig att ske. Jag har accepterat det och kan kontrollera det. Om jag är själv. Men t.ex. så badar jag aldrig ute. Hatar att visa mig i baddräkt osv. Bär aldrig kjol, klänningar.

Nu till min fråga, är det mer kvinnor som undviker att gå till ett gym pga av män? Jag tycker det är obehagligt. Och män ser ju bara utseende och kropp i kvinnor. Då jag på senare år. Blivit överviktig. Och med tanke på att jag upplever att kropphetsen och utseendesfixering I detta land. Blivit mycket värre. Kommer jag nog aldrig besöka ett gym.  Om det inte finns gym för enbart kvinnor? Men jag tror dom har tagit bort det.

Jag brukar göra övningar hemma. Men ibland önskade jag att jag kunde besöka ett gym. Utan att känna oro. Och bara kunna slappna av. Tyvärr är det ju en miljö där mycket män vistas. 

Hur gör ni andra? 

• Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Fitnessbruden) skrev 2024-02-19 08:46:57 följande:
    Samma här. Alla är nybörjare i början, och det spelar ingen roll om man inte går in för träning ordentligt heller. Man är där för sin egen skull. Speglar är bra för att se vad man gör även för mig som är en gymråtta sen 30 år tillbaka.

Sen ska man vara medveten om att gym kan vara en plats för dom som kanske inte har så bra självkänsla, det är utseendebetonat. Du vet inte hur den vältränade killen bredvid dig känner inuti inför sig själv. Men dom inbitna gymrävarna är ett trevligt hjälpsamt släkte, du behöver inte känna dig dålig pga. hur du ser ut. Dom flesta är där för att dom trivs, man gillar när andra trivs där med.
    Ja, många på gym trivs med att visa upp sig själva inför andra, och att kolla in sig själv i spegeln. När man pumpat armarna lite så är det så snyggt när blodådrorna syns.
  • PH76
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 08:00:45 följande:
    Besökt tre gym här och alla har speglar. Ja, speglar är till för att man ska kunna se sig själv. Om man  vet hur träning funkar så behöver man inte sig själv i speglar. Man känner när man gör rätt.
    Jag har tränat på gym sedan innan mobiltelefonen fanns i var persons fick (den fick ju inte plats). Speglar har alltid funnits i samma mängd och har inget med att tjejer vill ta bilder och titta på sig själva. Jag lyfter tungt och ofta och skulle inte köpa kort på ett gym som inte hade mycket speglar, speciellt vid de fia vikterna och smithmaskinen, och cable-crossen, det är rent ut sagt farligt. Speciellt när man kör tyngre axel- och benövningar, sen så hjälper det att hålla formen i de flesta andra övningar också. Min misstanke är att du kör för lätt för att det faktiskt ska spela någon roll.

Till TS vill jag säga, skit i vad andra tycker. De allra flesta kommer inte märka dig överhuvudettaget. de har fullt upp med att träna själva, de flesta av de som kommer att märka dig kommer att tycka att det är bra att du är där för att träna. Sen finns det ju vissa fjortis gym som t.ex SATS där det kanske är annorlunda, men det är ju bara att skippa dessa gym.

Jag kör på Medley i Täby badhus sedan ett par år tillbaka och tycker att det är kanon där, mest för att det inte är så mycket folk. Jag kör rätt fokuserat och vill inte behöva vänta på utrustningen jag vill ha. Jag har genom åren tränat på alla de större kedjorna och tror att just SATS passar dig minst, jag har inget problem med det förut att det är packet med folk och jag tycker att de mest sitter och tittar på sina telefoner istället för att träna.
  • PH76
    Anonym (Fitnessbruden) skrev 2024-02-19 08:46:57 följande:
    Samma här. Alla är nybörjare i början, och det spelar ingen roll om man inte går in för träning ordentligt heller. Man är där för sin egen skull. Speglar är bra för att se vad man gör även för mig som är en gymråtta sen 30 år tillbaka.

Sen ska man vara medveten om att gym kan vara en plats för dom som kanske inte har så bra självkänsla, det är utseendebetonat. Du vet inte hur den vältränade killen bredvid dig känner inuti inför sig själv. Men dom inbitna gymrävarna är ett trevligt hjälpsamt släkte, du behöver inte känna dig dålig pga. hur du ser ut. Dom flesta är där för att dom trivs, man gillar när andra trivs där med.
    Helt enig, de flesta är där för att göra sin grej.
  • Tink
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 08:46:13 följande:
    Tränar du hemma så slipper du ha musiken i öronen, det är befriande. Jag vet inte om Nordic Wellness finns på de flesta orter. Inte där jag bor i alla fall. Jag är övertygad om att de flesta gymmen inte är som ditt. Det är vanligt att folk glor på andra, att man blir granskad på gymmet.
    Jag har varit på en massa olika gym i över 20 år och även haft sommarjobb som personal, och det är inte alls min upplevelse att folk glor särskilt mycket. Ett gymkort är inte billigt, så de som inte är där för att träna utan för att granska andra, försvinner rätt snabbt.
  • Anonym (H)
    PH76 skrev 2024-02-19 08:53:49 följande:
    Jag har tränat på gym sedan innan mobiltelefonen fanns i var persons fick (den fick ju inte plats). Speglar har alltid funnits i samma mängd och har inget med att tjejer vill ta bilder och titta på sig själva. Jag lyfter tungt och ofta och skulle inte köpa kort på ett gym som inte hade mycket speglar, speciellt vid de fia vikterna och smithmaskinen, och cable-crossen, det är rent ut sagt farligt. Speciellt när man kör tyngre axel- och benövningar, sen så hjälper det att hålla formen i de flesta andra övningar också. Min misstanke är att du kör för lätt för att det faktiskt ska spela någon roll.

Till TS vill jag säga, skit i vad andra tycker. De allra flesta kommer inte märka dig överhuvudettaget. de har fullt upp med att träna själva, de flesta av de som kommer att märka dig kommer att tycka att det är bra att du är där för att träna. Sen finns det ju vissa fjortis gym som t.ex SATS där det kanske är annorlunda, men det är ju bara att skippa dessa gym.

Jag kör på Medley i Täby badhus sedan ett par år tillbaka och tycker att det är kanon där, mest för att det inte är så mycket folk. Jag kör rätt fokuserat och vill inte behöva vänta på utrustningen jag vill ha. Jag har genom åren tränat på alla de större kedjorna och tror att just SATS passar dig minst, jag har inget problem med det förut att det är packet med folk och jag tycker att de mest sitter och tittar på sina telefoner istället för att träna.
    Haha Sats fjortisgym? Din erfarenhet är från ett SATS-gym och så är det så på alla SATS? Du är väl smartare än så?
  • Anonym (Helsingfors)
    PH76 skrev 2024-02-19 08:53:49 följande:

Jag har också tränat sen innan mobil fanns. Maskiner har jag helt skippat. Körde med skivstång i många år. Skippat det också nu. Märkte att jag inte har nån nytta av den träningen i min vardag. Jag kan bära hem matkassar och bära möbler vid flytt. Kan man det så har man en fullt tillräcklig kropp. Jag har ingen nytta i min vardag av att slå rekord i marklyft. Vissa vill träna avancerat, andra har insett att annan träning funkar bättre för dom. 
  • Anonym (Fitnessbruden)
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 08:49:19 följande:
    Ja, många på gym trivs med att visa upp sig själva inför andra, och att kolla in sig själv i spegeln. När man pumpat armarna lite så är det så snyggt när blodådrorna syns.
    Du får stå för den åsikten själv, du filtrerar den genom dig själv så att säga. Jag och många andra har aldrig varit intresserade av att visa upp någonting, det är ett intresse och med mig själv, vad jag kan åstadkomma.

Jag har rätt ofta på mig en del kläder, speciellt under uppvärmning för att få optimalt upplägg för att inte skada mig. Så uppvisning finns inte på skalan.
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Fitnessbruden) skrev 2024-02-19 08:59:27 följande:
    Du får stå för den åsikten själv, du filtrerar den genom dig själv så att säga. Jag och många andra har aldrig varit intresserade av att visa upp någonting, det är ett intresse och med mig själv, vad jag kan åstadkomma.

Jag har rätt ofta på mig en del kläder, speciellt under uppvärmning för att få optimalt upplägg för att inte skada mig. Så uppvisning finns inte på skalan.
    Ja, det är mina erfarenheter, så har det sett ut på de gymmen jag varit på. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 07:59:00 följande:
    Så du läste inte vad jag skrev? Gymmen skriver att nybörjare är välkomna. Var var nybörjarna då? Har de speciella tider? Och eliten tränar alla övriga tider? Många nybörjare blir säkert avskräckta när de ser vilka som tränar där, hur man förväntas se ut.
    Vissa gym har kurser för nybörjare, då är det naturligtvis på speciella tider!  
  • Anonym (H)
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 09:00:45 följande:
    Ja, det är mina erfarenheter, så har det sett ut på de gymmen jag varit på. 
    ... och många andras erfarenhet är motsatsen.
Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?