• Dina 2

Någon mer som undviker gym som kvinna?

Jag tog mig mod, att skriva om något som jag faktiskt inte brukar prata högt om. Om egentligen inte ibland mina bekanta med.

Jag har alltid varit otrygg och aldrig riktigt gillat mitt utseende och kropp. Jag är närmare 40 idag. Och det kommer liksom aldrig att ske. Jag har accepterat det och kan kontrollera det. Om jag är själv. Men t.ex. så badar jag aldrig ute. Hatar att visa mig i baddräkt osv. Bär aldrig kjol, klänningar.

Nu till min fråga, är det mer kvinnor som undviker att gå till ett gym pga av män? Jag tycker det är obehagligt. Och män ser ju bara utseende och kropp i kvinnor. Då jag på senare år. Blivit överviktig. Och med tanke på att jag upplever att kropphetsen och utseendesfixering I detta land. Blivit mycket värre. Kommer jag nog aldrig besöka ett gym.  Om det inte finns gym för enbart kvinnor? Men jag tror dom har tagit bort det.

Jag brukar göra övningar hemma. Men ibland önskade jag att jag kunde besöka ett gym. Utan att känna oro. Och bara kunna slappna av. Tyvärr är det ju en miljö där mycket män vistas. 

Hur gör ni andra? 

• Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?
  • Anonym (Helsingfors)
    Mrs Moneybags skrev 2024-02-19 09:13:04 följande:

Jag går på ett lokalt gym i mitt bostadsområde. De har en avdelning för kvinnor om man vill vara "ifred". 

Själv bryr jag mig inte, men jag har gymmat i många år. Jag tänker inte alls på hur folk ser ut eller vad de har på sig. Kanske är mer så på flashiga gym inne i stan (bor i Sthlm). 

Jag bor inte i en storstad, ändå så är gymmen här som jag har beskrivit det.
  • Tink
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 09:08:22 följande:
    Ja, det är det som är målet för många. Att bli snygga, få en snygg kropp som många andra på gymmet, som andra tittar på. Det är det viktigaste. Då är man en bra och värdefull människa.
    Vad får du ut av att fördärva denna tråd?

Vi är flera som har tillbringat årtionden på gym och som försöker peppa trådstartaren att våga gå till gymet och stå för sin kropp utan att skämmas för den vackra människa hon är.

Men när du - helt felaktigt - hävdar att gym är en uppvisningslokal för vältränade kroppar där de som inte uppfyller kraven blir hånade, så gör du raka motsatsen.

Varför gör du på detta vis?
  • Anonym (Helsingfors)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-19 09:14:39 följande:

Jag skrev vältränad, det är ju klart man tränar för att bli vältränad? Alla människor är värdefulla, det beror inte på kroppsformen och träningsnivån.

Vältränad innebär att ha styrka och bra kondition. Bra rörlighet och balans är också viktigt. När man tränar regelbundet är det lättare att hålla en normal vikt. 

Allt detta är väldigt viktigt för hälsan.

Ja, och man trivs bättre med sig själv, att se sig själv i spegeln. Gillar det man ser. Det gör andra också.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 09:10:29 följande:
    Det är för att det är en tävling bland de som är på gymmet. Jag lyfter tyngre än dig. Jag har snyggare magrutor än dig. Jag har snyggare kläder än dig. Kolla min rumpa. Osv.
    Om du upplever detta kan du träna genom att gå på promenader och på utegym. Simning är också en jättebra träning för överviktiga, skonsam. 
  • Anonym (Helsingfors)
    Tink skrev 2024-02-19 09:15:51 följande:

Vi är flera som har tillbringat årtionden på gym och som försöker peppa trådstartaren att våga gå till gymet och stå för sin kropp utan att skämmas för den vackra människa hon är.

Men när du - helt felaktigt - hävdar att gym är en uppvisningslokal för vältränade kroppar där de som inte uppfyller kraven blir hånade, så gör du raka motsatsen.

Jag förstår hur hon känner det, och jag tycker inte att gymmet är det bästa stället om man känner så. Hon väljer såklart själv. Förhoppningsvis så finns det gym som inte är som gymmen där jag bor, där hon kan träna och tycka det är roligt.
  • Anonym (Helsingfors)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-19 09:16:56 följande:
    Om du upplever detta kan du träna genom att gå på promenader och på utegym. Simning är också en jättebra träning för överviktiga, skonsam. 
    Precis, det är så jag tränar. Hemma och är ute och går.
  • Anonym (Fitnessbruden)
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 09:10:29 följande:
    Det är för att det är en tävling bland de som är på gymmet. Jag lyfter tyngre än dig. Jag har snyggare magrutor än dig. Jag har snyggare kläder än dig. Kolla min rumpa. Osv.
    TS, ignorera det som den här profilen skriver. En del vill trolla sönder och förstöra för andra, bortse från det. Dom andra som skriver att dom har en positiv erfarenhet av sitt mångåriga gymmande, det är den sanna bilden. Du lär förstå det själv men bara för att poängtera det :)
  • Anonym (Helsingfors)
    Tink skrev 2024-02-19 09:15:51 följande:

Jag har inte fel, även om du tycker det. Mina erfarenheter är så. Du kanske inte sett det, och då är det ju positivt.
    Jag tyckte också att jag bra och fin som jag var, jag var ung och i bra form. Stark, kände mig fri, levande. Det fick jag inte göra. Kvinnor hade problem med hur min kropp såg ut och var tvungna att säga det till mig.
    Men det är skillnad här förstås, beroende på om det är man eller kvinna. En kvinna är fin som hon är. En underbar och unik varelse.
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Fitnessbruden) skrev 2024-02-19 09:19:19 följande:
    TS, ignorera det som den här profilen skriver. En del vill trolla sönder och förstöra för andra, bortse från det. Dom andra som skriver att dom har en positiv erfarenhet av sitt mångåriga gymmande, det är den sanna bilden. Du lär förstå det själv men bara för att poängtera det :)
    Talar du om för andra vilka de ska lyssna på? Jag uppmuntrar henne att gå till gymmet om hon vill det, jag skrev att jag hoppas hon hittar ett gym där hon trivs.
    Jag vet bara hur gym oftast ser ut.
  • PH76
    Anonym (H) skrev 2024-02-19 08:57:20 följande:
    Haha Sats fjortisgym? Din erfarenhet är från ett SATS-gym och så är det så på alla SATS? Du är väl smartare än så?
    Sorry, jag hade tyvärr Stockholmsglasögonen på mig, det blir så ibland. jag har tränat på 5-6 SATS i innerstan under många år och där var det så.
Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?