Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Någon mer som undviker gym som kvinna?

Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 07:43:18 följande:
    Många ja, de flesta faktiskt. Jag har kikat in på gymmen där jag bor och det var inte vanliga människor som tränade där. På deras hemsidor kan man läsa att man behöver inte vara vältränad innan man går dit, man ska inte känna någon press, alla är välkomna. Så, varför var det bara de som redan var vältränade som tränade där? I nya snygga kroppsnära kläder? Tränar de bara för sin hälsa, eller gillar de även att visa upp sig? Och oftast så var det fler kvinnor som tränade. Var var alla männen? De som glor på kvinnor i tajta kläder?
    Det skulle vara konstigt om de som gymmar inte vore vältränade?
    För en överviktig nybörjare rekommenderar jag Friskis och Svettis, där går många nybörjare och även överviktiga.
    Ett alternativ är vattengympa i simhallen, de flesta som går på vattengympa har övervikt , många har rejäl övervikt, det är väldigt bra träning för överviktiga .
    Ett annat alternativ är att gå en nybörjarkurs på ett gym, vissa gym har det, då får du träffa andra nybörjare. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 07:48:00 följande:
    Det kanske är vid speciella tider som de vanliga människorna tränar? För jag kikade in på gymmen både på förmiddagar och på kvällstid. Och det kanske är så att det faktiskt mest är kvinnor som gillar att gå till gymmet. De har stora speglar att beundra sig själva i. Och med tanke på alla kvinnor som lägger upp bilder på sig själva från gymmet. Det är ingen slump.
    På mitt gym finns inga speglar, bara i gruppträningssalen. Den stora spegeln i gruppträningssalen är för att man skall se sina egna rörelser. Friskis och Svettis brukar inte ha speglar alls. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 07:59:00 följande:
    Så du läste inte vad jag skrev? Gymmen skriver att nybörjare är välkomna. Var var nybörjarna då? Har de speciella tider? Och eliten tränar alla övriga tider? Många nybörjare blir säkert avskräckta när de ser vilka som tränar där, hur man förväntas se ut.
    Vissa gym har kurser för nybörjare, då är det naturligtvis på speciella tider!  
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 08:43:21 följande:
    Precis, gymkulturen är speciell. Har besökt gym sen 80-talet så jag vet hur det ser ut. Det är vanligt med utseendefixerade människor, det är lite som en elit. De som vill synas och visa upp sina kroppar för andra. Bli beundrade. Jag tror det är fel miljö för de som mår dåligt av att tävla med andra, vem som har snyggast kropp, som inte vill bli betygsatta av andra människor. Om det är för hälsan man vill träna, då behöver man inte gå till gymmet. Skulle säga att det är bättre för hälsan att INTE gå till gymmet.

Jag går på Medley och där är det en sund kultur med människor i alla former och åldrar. Alla är väldigt hjälpsamma och trevliga. Friskis och Svettis är likadant.
    Välj rätt ställe att träna på! 

Det är väl också självklart att på många gym är flertalet vältränade, det är ju det man ofta blir om man går flera gånger i veckan i många års tid. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 09:04:54 följande:
    Ja, då finns det med andra ord vissa begränsningar. Man kan inte gå dit när man vill. Man är välkommen som nybörjare vid speciella tider. Övriga tider är vikta för de snygga och vältränade elitmänniskorna.

Du verkar lite negativ? Det är ju självklart att de som tränar flera gånger i veckan blir vältränade? Vore ju värre om de inte blev det, vore ju ingen vidare träning? 

Om du inte vill se vältränade så gå på vattengympa och baspass på Friskis och Svettis. 

• TvillingmammaVästgöte
    PH76 skrev 2024-02-19 08:53:49 följande:
    Jag har tränat på gym sedan innan mobiltelefonen fanns i var persons fick (den fick ju inte plats). Speglar har alltid funnits i samma mängd och har inget med att tjejer vill ta bilder och titta på sig själva. Jag lyfter tungt och ofta och skulle inte köpa kort på ett gym som inte hade mycket speglar, speciellt vid de fia vikterna och smithmaskinen, och cable-crossen, det är rent ut sagt farligt. Speciellt när man kör tyngre axel- och benövningar, sen så hjälper det att hålla formen i de flesta andra övningar också. Min misstanke är att du kör för lätt för att det faktiskt ska spela någon roll.

Till TS vill jag säga, skit i vad andra tycker. De allra flesta kommer inte märka dig överhuvudettaget. de har fullt upp med att träna själva, de flesta av de som kommer att märka dig kommer att tycka att det är bra att du är där för att träna. Sen finns det ju vissa fjortis gym som t.ex SATS där det kanske är annorlunda, men det är ju bara att skippa dessa gym.

Jag kör på Medley i Täby badhus sedan ett par år tillbaka och tycker att det är kanon där, mest för att det inte är så mycket folk. Jag kör rätt fokuserat och vill inte behöva vänta på utrustningen jag vill ha. Jag har genom åren tränat på alla de större kedjorna och tror att just SATS passar dig minst, jag har inget problem med det förut att det är packet med folk och jag tycker att de mest sitter och tittar på sina telefoner istället för att träna.
    Jag tränar också på Medley , i en annan stad, och det är en väldigt trevlig miljö och inte så mycket folk. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 09:08:22 följande:
    Ja, det är det som är målet för många. Att bli snygga, få en snygg kropp som många andra på gymmet, som andra tittar på. Det är det viktigaste. Då är man en bra och värdefull människa.

Jag skrev vältränad, det är ju klart man tränar för att bli vältränad? Alla människor är värdefulla, det beror inte på kroppsformen och träningsnivån.

Vältränad innebär att ha styrka och bra kondition. Bra rörlighet och balans är också viktigt. När man tränar regelbundet är det lättare att hålla en normal vikt. 

Allt detta är väldigt viktigt för hälsan.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 09:10:29 följande:
    Det är för att det är en tävling bland de som är på gymmet. Jag lyfter tyngre än dig. Jag har snyggare magrutor än dig. Jag har snyggare kläder än dig. Kolla min rumpa. Osv.
    Om du upplever detta kan du träna genom att gå på promenader och på utegym. Simning är också en jättebra träning för överviktiga, skonsam. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-20 08:35:19 följande:
    Om män kollar in kvinnor på gymmet så är det nog mer att det är sliskigt. Tror det är mer sannolikt att andra kvinnor är mer nedlåtande, då många kvinnor tävlar med varandra.

Där jag tränar på simhallen så uppmuntrar vi kvinnor varandra . Och alla är trevliga och hjälpsamma. Medelåldern är rätt hög, de flesta har nog fyllt fyrtio. Jag tror det skiljer sig väldigt mycket mellan olika gym, de flesta väljer ett ställe där de känner att de passar in och trivs. 

Om man är lite äldre kan man kolla hur många seniorpass det finns per vecka, innan man väljer gym.

Äldre och medelålders tränar ju minst lika mycket som ungdomar idag.

• TvillingmammaVästgöte
    annabellelee skrev 2024-02-20 09:59:23 följande:

Till ts: som sagt, hitta ett gym med tjejavdelning! Det finns på många ställen, och där är stämningen mer avslappnad än på killavdelningen.

Fråga gärna om du får gå och provträna eller bara titta runt på gymmen: jag går på ett gym där jag bor, som är fullt av vältränade unga studenter, och ett gym nära mitt jobb, fullt överviktiga medelålders tanter - det är samma gymkedja, men eftersom gymmen ligger i olika stadsdelar kommer olika typer av människor dit.

Ja, undrar vad som gör att man går från vältränad student till överviktig medelålders tant? Det hände mig också??
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Loppan) skrev 2024-02-20 11:36:57 följande:
    De unga är inte alltid vältränade men naturligt smala, många kvinnor är det vid den åldern utan större ansträngning. Men sen kommer barnfödande och trötthet som gör att man förändrar sin vardag för att finnas för barnen och inte så mkt mer ork finns kvar i vardagsruljansen. Samtidigt förändras hormonerna vilket gör det svårare att gå ner i vikt eller att hålla sig på en normal nivå.
    inte konstigt alls. Kvinnors kroppar och hormoner är annorlunda mot hur mäns är och förändras med åren.

Ja, det är skillnad nu vid 50+ , jag tränar och försöker komma i form men det går långsamt, långsamt, man får kämpa mycket mer nu, det är tydligt.

Då var jag ändå vältränad som ung , sprang en mil med lätthet , tränade olika sporter och som ung student gick jag på studentgympa och motionssimmade. Då hade jag ju ingen bil utan cyklade överallt. 

Sen kom ett stillasittande och ofta stressigt yrkesliv. När barnen kom ägnade jag mig främst åt dem och supportade deras träning.

Men nu är det dags igen, nu finns inga ursäkter, barnen bor inte hemma och jag behöver ju knappast satsa på karriären i den ålder jag är nu?

Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?