Någon mer som undviker gym som kvinna?
Så tråkigt att du är så obekväm med situationen att du undviker något du vill göra och som skulle kunna få dig att må bättre! Några tips från mig:
- Gå till ett gym som profilerar sig mot "vanliga" människor. Där tenderar hetsen att visa upp sig vara mindre. Friskis & Svettis, den lokala gymnastikföreningen och liknande kan också vara alternativ. Testa några olika innan du bestämmer dig.
- Gå på pass. (Och då menar jag styrkepass som t.ex pump eller cross. Koordinerade danspass med avancerade steg är nog inte steg 1 om man känner sig osäker.) På pass är ofta majoriteten kvinnor. Där jag tränar deltar allt från superfitta tjugoåringar till medelålders otränade nybörjare. Alla anpassar vikter och tempo efter förmåga och får ett tufft pass.
- Min erfarenhet är att män stirrar på vältränade kvinnor som de tycker är heta. Om man inte tillhör denna kategori så tror jag faktiskt att man är ganska osynlig. Det vill säga om man inte går på något mupp-gym som drar till sig konstiga människor. (Den typen som även skulle kasta glåpord på stan när någon passerar.)
- Träna med en kompis. Känns alltid lättare att vara två.
- Annars kan man alltid träna ute eller hemma.
Men kom ihåg att du är tusen gånger mer observant på din kropp än vad alla andra är. Varför skulle någon reagera på just dig? Jag har faktiskt aldrig hört någon säga något negativt om någon överviktig. Din kropp är ju samma även om du är i affären, på jobbet eller på andra ställen. Din känsla blir nog bara förstärkt för att du inte känner dig hemma på gymmet. Jobba med självförtroendet samtidigt som du jobbar med kroppen. Lycka till och träna på!!