• Hobgoblin

Svenska kyrkan?

Hur många har aktivt lämnat kyrkan?
     Var bland et första jag gjorde som 18-åring och faktiskt min son också trots att han inte blivit påverkad an varken mig eller morsan (som tycker olika) Hans eget val.
    Vad skulle man kunna vinna på att vara medlem?

• Svar på tråden Svenska kyrkan?
  • Tyra myra
    Hobgoblin skrev 2024-01-31 20:28:10 följande:
    Svenska kyrkan?

Hur många har aktivt lämnat kyrkan?
     Var bland et första jag gjorde som 18-åring och faktiskt min son också trots att han inte blivit påverkad an varken mig eller morsan (som tycker olika) Hans eget val.
    Vad skulle man kunna vinna på att vara medlem?

Om man aktivt går ur Svenska kyrkan borde man redan funderat över detta.  Du ser inga fördelar med att tillhöra men vill få svar på vad du går miste om.  

Detta är omöjligt att besvara eftersom medlemskapet betyder olika saker för olika individer, precis om medborgarskapet i Sverige betyder olika saker för oss alla. 

De flesta som går ur Kyrkan gör det av ekonomiska orsaker. Medan de flesta som stannar kvar gör inte det. Vinsten är därmed inte ekonomisk utan känslomässig.
  • Agda90
    Persefone234 skrev 2024-02-01 06:23:41 följande:

Jag är inte döpt och har aldrig varit med i Svenska kyrkan, vilket jag är glad för. Jag tycker det är vansinne att spädbarn kan bli medlemmar genom dopet utan möjlighet att få välja själva. 

Som någon annan skrev så bekostas skötsel av kyrkobyggnader av staten, så jag betalar skatt till det utan att vara medlem i SK.

Olika typer av välgörenhetsarbete kan man också engagera sig i, eller skänka pengar till, utan att vara medlem i SK.

Det är föräldrarna som väljer. Precis som föräldrarna väljer vilken skola barnet ska gå i, vilka vaccinationer barnet ska få osv. Sen när barnet har fyllt 18 kan barnet bestämma själv om barnet vill eller inte ivll vara med i svenska kyrkan
  • Agda90

Under pandemin arbetade var jag anställd inom soc i en lite kommun. Vi samarbetade väldigt mycket med kyrkan då. Det var väldigt många som mådde dåligt och behövde stöttning. Många som behövde hjälp med att handla mat, prata osv. 
    Samma samarbete när Ukraina anfölls och flyktingar väntades. 

Kyrkan gör mycket gott och inte enbart för sina medlemmar. Synd att folk inte ser det.

• EFW
    Cathariiina skrev 2024-02-01 08:40:15 följande:
    Jag blir faktiskt förvånad över att så många inte läser på, inte förstår vad dopet innebär. Många blandar ihop det med namngivningskalas, och andra - mammorna såklart - ser det som en förevändning att bjuda in många människor, så att hon själv ska få vara i centrum i speciella kläder ("som prinsessan si-och-så, hon hade också sådan dräkt och hatt i kyrkan när de döpte lillprinsen"), ta foton o.s.v..

Dock tycker jag inte att det är fel att döpa barnen om man faktiskt är troende, och oroar sig för att barnen inte ska komma till himlen om de dör odöpta. 
    Vad innebär dopet menar du? För jag har aldrig känt att det finns några psykiska eller fysiska krav från Svenska kyrkan vara sig på mig som förälder, mina barn eller som fadder. 🤔
  • Cathariiina
    EFW skrev 2024-02-01 08:59:20 följande:
    Vad innebär dopet menar du? För jag har aldrig känt att det finns några psykiska eller fysiska krav från Svenska kyrkan vara sig på mig som förälder, mina barn eller som fadder. 🤔
    Nej, men även om du inte "känner" det, så är dina barn nu faktiskt döpta både in i den kristna tron och i religionsförsamlingen Svenska Kyrkan... utan att ha fått välja det själva. Det GÅR att gå ur, och det GÅR att konvertera till en annan religion (det förra är enklare än det sistnämnda). Men de kommer ändå alltid att vara döpta, för man kan aldrig ogöra ett dop. Det här har ingen betydelse för dig nu, men när människor börjar grubbla över religion och tro och religiös tillhörighet - så kan sådant bli väldigt viktigt.

Med detta sagt, så är det naturligtvis mycket värre att göra som judarna och muslimerna gör med gossebarn. De stympar dem i underlivet, något som aldrig kan återställas, och orsakar därmed även smärta. I vissa fall får pojken en infektion som blir så svår, att hela penis måste opereras bort. Detta borde naturligtvis vara förbjudet i Sverige, men även vår mes-folkkyrka (Svenska kyrkan alltså) stöder den barbariska sedan. Fast de inte borde ha någon anledning alls att försvara vad de gör inom en annan religion. SvK lyckas som sagt ha fel på nästan alla punkter... 
  • Fossil

Jag gick ur Svenska Kyrkan när jag skilde mig för 20 år sedan. Mest pga kostnaden då jag för tillfället bara hade en timanställning och inte visste hur det skulle utvecklas framåt. Det är trots allt en del pengar det handlar om.

Iofs hade jag gått ur senare ändå, då SvK gömde illegala flyktingar. Att de vill hjälpa människor i nöd är jättefint, men där gick min gräns.

Båda mina (idag vuxna) barn är döpta i kyrkan. Den äldsta har lämnat, den yngsta tänker stanna kvar som medlem pga sin kristna tro.

Som fossil är man in i helvete gammal
  • Fossil
    Cathariiina skrev 2024-02-01 07:38:35 följande:
    ...och detta var en orsak till att hängde mig kvar i SvK så länge som jag gjorde. Men sedan tänkte jag, att ska det vara någon av SvK:s präster som ska förrätta begravningsgudstjänsten, så är chansen liten att den "gills" ändå. Om det nu skulle finnas någon där uppe... Så det kan lika gärna vara. Det skulle till exempel kunna bli den här figuren som förrättar begravningsgudstjänsten... och då kan man ju lika gärna be om en svart mässa på en gång:
    Om jag inte missminner mig så får man välja eller välja bort prästen.

En sak att tänka på om man nu vill bli begravd själv i kyrkan när dagen är kommen, är att om man inte är medlem så kostar det en rejäl slant att få ceremonin genomförd.
    Så en sparade slant, eller en försäkring som täcker dessa kostnader bör man ha med tanke på sina efterlevande.
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Cathariiina
    Fossil skrev 2024-02-01 09:18:31 följande:
    Om jag inte missminner mig så får man välja eller välja bort prästen.

En sak att tänka på om man nu vill bli begravd själv i kyrkan när dagen är kommen, är att om man inte är medlem så kostar det en rejäl slant att få ceremonin genomförd.
    Så en sparade slant, eller en försäkring som täcker dessa kostnader bör man ha med tanke på sina efterlevande.
    Ja men då är man ju död. Svårt att välja då. 

När min mamma skulle begravas valde jag dock en manlig präst som inte viger homosexuella par, för min mamma hade väldigt bestämda åsikter om de två frågorna (kvinnopräster och homovigslar). Vilket jag också har, för delen. 
  • Limajo
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-01 07:30:01 följande:

Jag är medlem i Svenska kyrkan. Svenska kyrkan anordnar många bra aktiviteter, utöver gudstjänster. Tex öppen förskola, babyrytmik och sång, babymassage, ungdomskvällar , träffar för dagtidslediga som tex pensionärer, djupmeditation. After school för skolbarn, fritidsaktiviteter för skolbarn mm.

Svenska kyrkan hjälper tex fattiga och ensamma mammor och andra hjälpbehövande med råd och stöd och även pengar, genom sina diakoner. 

Om man inte är med i Svenska kyrkan kan man inte gifta sig i kyrkan och man får heller ingen begravningsgudstjänst. Detta missar många då alla betalar en begravningsavgift, men den avgiften är för själva begravningsplatsen, någon begravningsgudstjönst får man inte om man inte är medlem. 

Det är ju jättekonstigt att som icke-troende ha en religiös begravning. Jag skulle känna det som ett hån mot min livsuppfattning att bli begraven av en präst. Det finns sekulära begravningar om man prompt vill ha en ceremoni.
  • Postman
    Cathariiina skrev 2024-02-01 08:40:15 följande:
    Jag blir faktiskt förvånad över att så många inte läser på, inte förstår vad dopet innebär. Många blandar ihop det med namngivningskalas, och andra - mammorna såklart - ser det som en förevändning att bjuda in många människor, så att hon själv ska få vara i centrum i speciella kläder ("som prinsessan si-och-så, hon hade också sådan dräkt och hatt i kyrkan när de döpte lillprinsen"), ta foton o.s.v..

Dock tycker jag inte att det är fel att döpa barnen om man faktiskt är troende, och oroar sig för att barnen inte ska komma till himlen om de dör odöpta. 
    Ja det är obegripligt att man inte läser på mer. Vet några par som har gått ur kyrkan men sen har velat gifta sig där med präst och allt. Öhh undra hur de tänkte där. 🙄 Folk verkar tro att svk är ett företag för gulliga ceremonier där man kan få massor med presenter efteråt. 
Svar på tråden Svenska kyrkan?