Fjäril kär skrev 2024-01-31 20:37:38 följande:
Att betala kyrkoskatt gör att många av våra kulturhistoria viktiga arv bevaras och kan restaureras och finnas kvar för kommande generationer. Det är få som tänker på att kyrkobyggnader också fungerar som museum. Kyrkan är inte bara religion utan också svensk historia.
Precis! Det är därför jag mer än gärna betalar kyrkoskatt, trots min egentliga aversion mot organiserad religion.
Svenska kyrkan erbjuder så mycket, för alla, inte bara protestanter. Öppna förskolan, aktiviteter för äldre, anhöriggrupper, själavård.
Inget tvång och förtryck från kyrkans håll, även om det förstås finns familjer i Sv Kyrkan som ägnar sej åt detta så är det knappast något Sv Kyrkan stödjer.
Jag har en kvinnlig nära släkting som är kyrkoherde. Precis gått i pension förvisso. Hennes vittnesmål förtäljer att det trots Svenska Kyrkans modernitet finns en hel del gamla stofiler på höga positioner kvar i kyrkan som både hatar homosexualitet och kvinnor som kyrkoherdar. Ja, det finns faktiskt de få som är ogillande till kvinnors yrkesarbetande utanför hemmet fortfarande.
Hon har varit utsatt för en hel del utfrysning och annat av en del herrar på högre positioner.
Hemsk förstås. Men vill ändå betala kyrkoskatt för att värna om en väldigt stor del av Sveriges historia och kultur. Kyrkan förvaltar både fastigheter, mark, föremål av historiskt värde.