• Hobgoblin

Svenska kyrkan?

Hur många har aktivt lämnat kyrkan?
     Var bland et första jag gjorde som 18-åring och faktiskt min son också trots att han inte blivit påverkad an varken mig eller morsan (som tycker olika) Hans eget val.
    Vad skulle man kunna vinna på att vara medlem?

• Svar på tråden Svenska kyrkan?
  • SweeneyTodd
    Fossil skrev 2024-02-01 09:41:46 följande:
    Man kan skriva in det i sitt vita arkiv om man väljer att ha ett sånt.

För min del kvittar det, men eftersom mitt yngsta barn är kristen så lär det sluta i kyrkan för mig. Jag är troende också för den delen, men kan inte stå bakom mycket av det du nämnde tidigare i tråden. Och det jag själv skrev. Dock har jag inget emot kvinnliga präster.

Min mamma begravdes av en kvinnlig präst, en helt underbart medkännande människa. Min mamma var mycket öppenhjärtad, trots sin höga ålder försvarade hon alla människors rätt att leva som de är. Inklusive sexuell läggning, religion, ursprung osv. Så länge man är på rätt sida av lagen vill säga.

Kommer att tänka på en sak... när jag var ung (runt 20) hade jag en liten flirt med en kille som var 17, det blev inget av det iofs pga hans ålder. Men fin var han och jag tänkte på honom då och då, som ett fint minne bara, ganska länge efteråt.
    Sedan kom reportaget i lokaltidningen... han hade gift sig i kyrkan. Med en man. Då grusades hela minnesbilden, och han var sedan inget att ha som en gulligt ungdomsminne. Han var säkert tänd på killar redan då, vem vet... jag kanske var ett redskap för att få bort dessa känsor?

Så, jag är också emot homovigslar i kyrkan.
    Varför är du emot homovigslar i kyrkan? 

Och jag antar då att du är emot frånskilda gifter om sig i kyrkan? För att Jesus hade synpunkter på skilsmässa. I den katolska kyrkan får bland annat frånskilda inte gifta om sig i kyrkan. 
  • EFW
    Cathariiina skrev 2024-02-01 10:40:21 följande:
    Det blir dock svårt, eftersom jag är Sd, men av någon anledning som jag inte förstår så har mitt parti valt att fjanta med judarna. Till och med nu, med det hemska som de gör mot de arabiska barnen på Gazaremsan... Så jag är rätt säker på att Sd aldrig kommer att ta itu med omskärelsefrågan. De skulle nog kunna göra det om frågan bara berörde muslimerna, men nu berör den ju judarna också... Och att gå med i något annat parti är inte aktuellt för mig, av en rad andra skäl

...men jag försöker i alla fall väcka opinion i omskärelsefrågan, genom att dela med mig av fakta på sociala media. Alltid väcker man upp någon. Om det gick att förbjuda kvinnlig omskärelse i Sverige, så borde det gå att förbjuda manlig också. (Att kontrollen av om omskärelse ändå sker på flickor, vid besök i hemlandet som familjen flytt ifrån på grund av rädsla för tortyr och död   // Tomte Spöke Död, är en helt annan sak...)

Ja om du känner dig nöjd över att väcka opinion så kan du alltid fortsätta med det. Men om det får dig att känna frustration så bör du tänka ett varv till.

Man behöver ju faktiskt inte tillhöra något parti men ändå rösta om du känner dig missnöjd. Man behöver inte tillhöra nått eller någon, det är det fina med det hela! Jag tror inte du är SD, du är förhoppningsvis din egen person ❤️

• Postman
    FiaLisannnN skrev 2024-02-01 09:59:53 följande:

Från arbetsför ålder till pensionsålder så beatalar man - i runda slängar - in  300000 kr till Svenska kyrkan. Hade man istället placerat samma månadspeng i aktier och fonder (600 kr) så hade man vid pensionerna inträde haft 1,9 miljoner extra som man kan fördela de år man har kvar i livet.

Men riktigt så tänker nog inte de flesta som sitter och betalar månad efter månad.

Jag betalar gärna dessa pengar, jag tycker svk gör och erbjuder väldigt många bra insatser och tjänster. Det finns absolut baksidor med i kyrkans värld men det positiva överväger negativa. 
  • Cathariiina
    Cathariiina skrev 2024-02-01 10:40:21 följande:
    ...men jag försöker i alla fall väcka opinion i omskärelsefrågan, genom att dela med mig av fakta på sociala media. Alltid väcker man upp någon. Om det gick att förbjuda kvinnlig omskärelse i Sverige, så borde det gå att förbjuda manlig också. (Att kontrollen av om omskärelse ändå sker på flickor, vid besök i hemlandet som familjen flytt ifrån på grund av rädsla för tortyr och död  Tomte Spöke Död, är en helt annan sak...)
    ...och här skulle det stå, att kontrollen om utifall omskärelse ändå sker är bristfällig...
  • Virriga Vera
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-01 10:30:32 följande:

Det är upp till församlingen , det finns ingen skyldighet för församlingen. 

Varför vill du gifta dig och begrava dig i kyrkan när du inte vill vara medlem? För att det blir billigare att köpa tjänsterna separat?

Man kan ju faktiskt tillhöra en annan tro? Min man tillhör Svenska kyrkan och min mamma ville bli begravd av just denna präst och ingen annan. Allt handlar inte om pengar.
  • TvillingmammaVästgöte
    Virriga Vera skrev 2024-02-01 11:44:15 följande:
    Man kan ju faktiskt tillhöra en annan tro? Min man tillhör Svenska kyrkan och min mamma ville bli begravd av just denna präst och ingen annan. Allt handlar inte om pengar.
    Om man tillhöt en annan tro och därför inte vill vara medlem i Svenska kyrkan, då förstår jag ännu mindre varför man vill ha en begravningsceremoni i Svenska Kyrkan.
  • GGN

Jag har gått ur kyrkan.

Tycker inte det borde vara tillåtet att ta detta beslut åt barn, oavsett religion. Jag är dock så gammal så jag föddes in i kyrkan. Mina barn är inte döpta och därmed inte med i kyrkan, vill de det i framtiden får de absolut gå med. 

• Fossil
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-01 10:30:32 följande:

Det är upp till församlingen , det finns ingen skyldighet för församlingen. 

Varför vill du gifta dig och begrava dig i kyrkan när du inte vill vara medlem? För att det blir billigare att köpa tjänsterna separat?

Frågan är inte ställd till mig men eftersom jag har skrivit om samma ämne så tar jag mig friheten att besvara din fråga ändå.

Varför man vill gifta sig i kyrkan om man inte är medlem kan jag inte svara på då det inte är eller har varit aktuellt för mig.
    Men angående begravning då, för mig är det inte jätteviktigt var jag får min ceremoni. Men, för mitt troende barn gissar jag att det är viktigt. Och det blir inte varken dyrare eller billigare än en borgerlig ceremoni oavsett.

Jag är troende men inte medlem. Undrar du varför så får du läsa mina tidigare inlägg.
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Linnie
    Fjäril kär skrev 2024-01-31 20:37:38 följande:

Att betala kyrkoskatt gör att många av våra kulturhistoria viktiga arv bevaras och kan restaureras och finnas kvar för kommande generationer.  Det är få som tänker på att kyrkobyggnader också fungerar som museum.  Kyrkan är inte bara religion utan också svensk historia. 

Precis! Det är därför jag mer än gärna betalar kyrkoskatt, trots min egentliga aversion mot organiserad religion.

Svenska kyrkan erbjuder så mycket, för alla, inte bara protestanter. Öppna förskolan, aktiviteter för äldre, anhöriggrupper, själavård.
    Inget tvång och förtryck från kyrkans håll, även om det förstås finns familjer i Sv Kyrkan som ägnar sej åt detta så är det knappast något Sv Kyrkan stödjer.

Jag har en kvinnlig nära släkting som är kyrkoherde. Precis gått i pension förvisso. Hennes vittnesmål förtäljer att det trots Svenska Kyrkans modernitet finns en hel del gamla stofiler på höga positioner kvar i kyrkan som både hatar homosexualitet och kvinnor som kyrkoherdar. Ja, det finns faktiskt de få som är ogillande till kvinnors yrkesarbetande utanför hemmet fortfarande.
    Hon har varit utsatt för en hel del utfrysning och annat av en del herrar på högre positioner.

Hemsk förstås. Men vill ändå betala kyrkoskatt för att värna om en väldigt stor del av Sveriges historia och kultur. Kyrkan förvaltar både fastigheter, mark, föremål av historiskt värde.
  • Linnie

Jag är inte bibeltroende alls för övrigt. Men lite agnostisk, möjligtvis..

Svar på tråden Svenska kyrkan?