• Hobgoblin

Svenska kyrkan?

Hur många har aktivt lämnat kyrkan?
     Var bland et första jag gjorde som 18-åring och faktiskt min son också trots att han inte blivit påverkad an varken mig eller morsan (som tycker olika) Hans eget val.
    Vad skulle man kunna vinna på att vara medlem?

• Svar på tråden Svenska kyrkan?
  • Freddie K

Blir man inte automatiskt döpt som liten, eller har de tagit bort det? Jag tycker i alla fall att man inte ska bli döpt som liten, utan att man ska få välja det själv. Sen gör väl kyrkan många bra insatser. Jag tänker bland annat på Frälsningsarmén som jag har valt att sponsra med en hundralapp i månaden. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Litorina
    Fjäril kär skrev 2024-01-31 20:37:38 följande:

Att betala kyrkoskatt gör att många av våra kulturhistoria viktiga arv bevaras och kan restaureras och finnas kvar för kommande generationer.  Det är få som tänker på att kyrkobyggnader också fungerar som museum.  Kyrkan är inte bara religion utan också svensk historia. 

En stor del av det bekostas av statliga bidrag, Kyrkounderhållsbidrag och Kyrkoantikvarisk ersättning. Man valde att göra så när kyrkan skildes från staten i och med att de flesta kyrkobyggnader i Svenska kyrkan och många av sakerna i dem (konst mm) är skyddade av Kulturmiljölagen. Som exempel får Lunds stift i år 81,4 miljoner i statliga bidrag som är öronmärkta för diverse projekt på byggnader, konst mm. 

Men vill man stötta ytterligare kan man så klart också göra det genom medlemsskap eller donationer. Det finns alltid fler behov än det finns pengar. 

• Litorina
    Freddie K skrev 2024-02-01 05:27:06 följande:

Blir man inte automatiskt döpt som liten, eller har de tagit bort det? Jag tycker i alla fall att man inte ska bli döpt som liten, utan att man ska få välja det själv. Sen gör väl kyrkan många bra insatser. Jag tänker bland annat på Frälsningsarmén som jag har valt att sponsra med en hundralapp i månaden. 

Man blir bara döpt om föräldrarna ordnar med det. Före 1951 blev nästan alla som föddes i Sverige automatiskt medlemmar i Svenska kyrkan. Men sedan 1951 har vi religionsfrihet i Sverige och det är upp till var och en om man vill gå med i, eller ur, något religiöst samfund. Fram till 1966 blev nyfödda barn dock automatiskt medlemmar i Sv.k. om föräldrarna var det. 
  • Freddie K

Ok, ja, jag hade för mig att det var något sånt. Jag själv är döpt och med i Svenska kyrkan, tror jag, men jag är inte det minsta religiös. 

• Persefone234
    Freddie K skrev 2024-02-01 05:27:06 följande:

Svenska kyrkan och Frälsningsarmén är två olika organisationer.
  • Freddie K
    Persefone234 skrev 2024-02-01 06:17:46 följande:
    Svenska kyrkan och Frälsningsarmén är två olika organisationer.
    Jo, jag vet, men de är ju också kristna. 
  • Persefone234

Jag är inte döpt och har aldrig varit med i Svenska kyrkan, vilket jag är glad för. Jag tycker det är vansinne att spädbarn kan bli medlemmar genom dopet utan möjlighet att få välja själva. 

Som någon annan skrev så bekostas skötsel av kyrkobyggnader av staten, så jag betalar skatt till det utan att vara medlem i SK.

Olika typer av välgörenhetsarbete kan man också engagera sig i, eller skänka pengar till, utan att vara medlem i SK.

• Sharpshooter

Det borde vara olagligt att döpa barn,i och med att dopet är en kristen handling där du tar emot gud och den helige anden.
    Man borde rimligen vara myndig för att ta sådana beslut, och inte bli påtvingad när man inte kan försvara sig, eller ta egna beslut.

• Mrs Green

Jag gick ur kyrkan direkt när jag fyllde 18. Hade jag varit kvar nu hade jag kanske stannat eftersom jag ändå tycker att de gör ett bra arbete socialt, och att kyrkorna är en kulturskatt. Men eftersom jag inte är troende så känns det fel att vara med. 

Min dotter är inte döpt, och valde att inte konfirmera sig, så hon har aldrig varit medlem. 

• Litorina
    Sharpshooter skrev 2024-02-01 06:30:10 följande:

Det borde vara olagligt att döpa barn,i och med att dopet är en kristen handling där du tar emot gud och den helige anden.
    Man borde rimligen vara myndig för att ta sådana beslut, och inte bli påtvingad när man inte kan försvara sig, eller ta egna beslut.

Jag har svårt att tro att just dopet och medlemskapet gör någon större skillnad. Om det är något som skulle kunna skada ett barn i ett trossamfund så är det själva verksamheten (inte just sv.k. men andra samfund är ju tex homofobiska mm). Och du hindrar inte föräldrar från att ge barnen negativa upplevelser av religion/sekter genom att förbjuda barnmedlemsskap i trossamfund. 

För vad tycker du att man behöver vara myndig för att få vara medlem? AIK? Socialdemokraterna? Röda korset? Amnesty? Friluftsfrämjandet? 

Svar på tråden Svenska kyrkan?