• Hobgoblin

Svenska kyrkan?

Hur många har aktivt lämnat kyrkan?
     Var bland et första jag gjorde som 18-åring och faktiskt min son också trots att han inte blivit påverkad an varken mig eller morsan (som tycker olika) Hans eget val.
    Vad skulle man kunna vinna på att vara medlem?

• Svar på tråden Svenska kyrkan?
  • Maximen

Jag jobbar i Sv.kyrkan, som pedagog. Skulle säga att det finns mycket gott som kyrkoavgiften används till, precis som många varit inne på. Räknar upp lite av vad min arbetsplats gör nedan:

- Barnverksamhet
    Där jag jobbar har vi flera barngrupper i olika åldrar, helt gratis. Så barn har möjlighet att vara någonstans efter skolan. Vi pratar dessutom mycket om värdegrunder, som hur man är en bra kompis osv. Alla barngrupper har dessutom fika, så barnen får i sig något ätbart på eftermiddagen. 
    Öppen förskola har vi flera dagar i lite olika lokaler. Bra för föräldrar att träffa varandra, och andra vuxna om man kanske behöver stöd och hjälp så finns utbildad och kunnig personal.

-Ungdomsverksamhet
    Ungdomsgrupper där ungdomar får möjlighet att vara, umgås, ha vettiga vuxna i sin närhet, diskutera livsfrågor och utvecklas.
    Ledarutbildning för unga, där man får lära sig gruppdynamik, ledarskap, tala inför grupp och utvecklas.
    Nattvandring, och aktiviteter kvällstid i närområdet, för att skapa trygghet.
    Projektarbeten med ungdomar i fokus.

- Social verksamhet
    Vi har caféer, middagar och soppluncher, där man kan få i sig mat och träffa andra. Bra för de som är ensamma och/eller äldre
    Samtalsgrupper och tematräffar, med olika intressanta ämnen och gemenskap.
    Secondhandbutik, med billiga kläder och annat.
    Närvaro på äldreboenden.

- Skolverksamhet och samverkan
    Samarbete med skolor och utbildning
    Samverkanspartner med fältarbetare, socialen
    Närvaro på migrationsverk och fängelse.
    Hjälp med flyktingar (tex när vågor av ukrainska flyktingar kom och behövde någonstans att ta vägen).

-Hjälp/stöd
    Möjlighet till samtal med präst/diakon. 
    Hjälp med att söka fonder/bidrag.
    Matkasse för de som har det svårt ekonomiskt.
    Sorgegrupper
    Familjeterapi. 

- Kultur
    Flertalet körer för alla åldrar.
    Konserter.
    Konstutställningar
    Föredrag med olika ämnen och gäster
    Luciatåg

- Förvaltare av kyrkor och andra kulturarv

-Kyrkliga handlingar;
    Gudstjänst, begravning, dop, vigsel mm.

Har säkert missat många grejer, men.. Kort sagt, kyrkoavgiften räcker till massor av bra saker, och även om man kanske inte är troende eller särskilt religiös så kan man tycka att verksamheten är vettig och vilja stötta den.

2cute2Bstr8
  • Tyra myra
    Virriga Vera skrev 2024-02-01 10:05:28 följande:
    Man kan både gifta sig och få en begravningsgudstjänst i Svenska kyrkan även om man inte är medlem. Jag är inte medlem i Svenska Kyrkan och har haft både lysning och bröllop i Svenska kyrkan t.o.m i en församling som min man inte tillhörde. Vi fick betala för både kyrka och präst, men gifte oss det gjorde vi. Min mamma var inte medlem och hade sin begravningsgudstjänst i kyrkan. Samma där, vi fick betala för både präst och kyrka.
    Du menar alltså att prästen jobbar svart eller kanske extraknäckerCool
  • JohnnyS21

Jag har inte lämnat kyrkan eftersom jag är troende och förutspår att trots det sekulära samhälle vi lever i idag kommer behovet av andlighet och åberopandet av något som är större eller av en annan entitet än den fysiska människan öka. Fler och fler, främst unga, mår dåligt pga att de blir lärda att den fysiska världen är det enda som existerar och sen är det slut. Det gör att en allmän känsla av att livet är meningslöst grundläggs tidigt hos unga och därför måste de tidigt börja knapra antidepressiva och ångestdämpande mediciner. Skulden ligger på ateistiska föräldrar som lär sina barn att ingen Gud finns och att detta livet är det enda vi har, samt att livet skulle ha uppstått ur död materia, något som inte ens är logiskt när man tänker på det.

• Limajo
    Maximen skrev 2024-02-01 15:20:18 följande:

Jag jobbar i Sv.kyrkan, som pedagog. Skulle säga att det finns mycket gott som kyrkoavgiften används till, precis som många varit inne på. Räknar upp lite av vad min arbetsplats gör nedan:

- Barnverksamhet
    Där jag jobbar har vi flera barngrupper i olika åldrar, helt gratis. Så barn har möjlighet att vara någonstans efter skolan. Vi pratar dessutom mycket om värdegrunder, som hur man är en bra kompis osv. Alla barngrupper har dessutom fika, så barnen får i sig något ätbart på eftermiddagen. 
    Öppen förskola har vi flera dagar i lite olika lokaler. Bra för föräldrar att träffa varandra, och andra vuxna om man kanske behöver stöd och hjälp så finns utbildad och kunnig personal.

-Ungdomsverksamhet
    Ungdomsgrupper där ungdomar får möjlighet att vara, umgås, ha vettiga vuxna i sin närhet, diskutera livsfrågor och utvecklas.
    Ledarutbildning för unga, där man får lära sig gruppdynamik, ledarskap, tala inför grupp och utvecklas.
    Nattvandring, och aktiviteter kvällstid i närområdet, för att skapa trygghet.
    Projektarbeten med ungdomar i fokus.

- Social verksamhet
    Vi har caféer, middagar och soppluncher, där man kan få i sig mat och träffa andra. Bra för de som är ensamma och/eller äldre
    Samtalsgrupper och tematräffar, med olika intressanta ämnen och gemenskap.
    Secondhandbutik, med billiga kläder och annat.
    Närvaro på äldreboenden.

- Skolverksamhet och samverkan
    Samarbete med skolor och utbildning
    Samverkanspartner med fältarbetare, socialen
    Närvaro på migrationsverk och fängelse.
    Hjälp med flyktingar (tex när vågor av ukrainska flyktingar kom och behövde någonstans att ta vägen).

-Hjälp/stöd
    Möjlighet till samtal med präst/diakon. 
    Hjälp med att söka fonder/bidrag.
    Matkasse för de som har det svårt ekonomiskt.
    Sorgegrupper
    Familjeterapi. 

- Kultur
    Flertalet körer för alla åldrar.
    Konserter.
    Konstutställningar
    Föredrag med olika ämnen och gäster
    Luciatåg

- Förvaltare av kyrkor och andra kulturarv

-Kyrkliga handlingar;
    Gudstjänst, begravning, dop, vigsel mm.

Har säkert missat många grejer, men.. Kort sagt, kyrkoavgiften räcker till massor av bra saker, och även om man kanske inte är troende eller särskilt religiös så kan man tycka att verksamheten är vettig och vilja stötta den.

Det är jättefint att ni gör dessa aktiviteter men själva existensberättigandet för en religion är ju att samla troende. Annars är ni ju inte en religion utan bara en välgörenhetsorganisation. 

Hur känner du som troende inför att kyrkan används av de som inte delar samma grund?

• Cathariiina
    Limajo skrev 2024-02-01 20:23:22 följande:

Det är jättefint att ni gör dessa aktiviteter men själva existensberättigandet för en religion är ju att samla troende. Annars är ni ju inte en religion utan bara en välgörenhetsorganisation. 

Hur känner du som troende inför att kyrkan används av de som inte delar samma grund?

Jomen exakt. De skulle lika gärna kunna döpa om Svenska kyrkan - som den har blivit nu - till något som inte har "kyrka" i namnet. Och gudstjänsterna skulle de också kunna sluta med.
  • Tyra myra

Man kanske  borde tillägga att man är medlem i en församling som i sin tur tillhör Svenska kyrkan. Skatten man betalar går till församlingens arbete som flera skribenter redan redovisat.  Många gånger kan man se församlingen som ett extra skyddsnät som man behöver inte vara religiös för att nyttja. Samtalsstödet 
    välkommet för dem som inte känner sig bekväma att vända sig till kommunen eller vården. är bara ett exempel

• TvillingmammaVästgöte
    JohnnyS21 skrev 2024-02-01 20:14:31 följande:

Jag har inte lämnat kyrkan eftersom jag är troende och förutspår att trots det sekulära samhälle vi lever i idag kommer behovet av andlighet och åberopandet av något som är större eller av en annan entitet än den fysiska människan öka. Fler och fler, främst unga, mår dåligt pga att de blir lärda att den fysiska världen är det enda som existerar och sen är det slut. Det gör att en allmän känsla av att livet är meningslöst grundläggs tidigt hos unga och därför måste de tidigt börja knapra antidepressiva och ångestdämpande mediciner. Skulden ligger på ateistiska föräldrar som lär sina barn att ingen Gud finns och att detta livet är det enda vi har, samt att livet skulle ha uppstått ur död materia, något som inte ens är logiskt när man tänker på det.

Väl formulerar.
  • Persefone234
    JohnnyS21 skrev 2024-02-01 20:14:31 följande:

Dumheter.
  • Linnie
    Cathariiina skrev 2024-02-01 10:40:21 följande:
    Det blir dock svårt, eftersom jag är Sd, men av någon anledning som jag inte förstår så har mitt parti valt att fjanta med judarna. Till och med nu, med det hemska som de gör mot de arabiska barnen på Gazaremsan... Så jag är rätt säker på att Sd aldrig kommer att ta itu med omskärelsefrågan. De skulle nog kunna göra det om frågan bara berörde muslimerna, men nu berör den ju judarna också... Och att gå med i något annat parti är inte aktuellt för mig, av en rad andra skäl

...men jag försöker i alla fall väcka opinion i omskärelsefrågan, genom att dela med mig av fakta på sociala media. Alltid väcker man upp någon. Om det gick att förbjuda kvinnlig omskärelse i Sverige, så borde det gå att förbjuda manlig också. (Att kontrollen av om omskärelse ändå sker på flickor, vid besök i hemlandet som familjen flytt ifrån på grund av rädsla för tortyr och död  Tomte Spöke Död, är en helt annan sak...)
    Du har rätt i att omskärelse är ett otyg. Det sjuka i att börja skära i ett friskt könsorgan på en bebis, för att vanställa är svårt att missa.

Om min gud hatar förhudar så mycket så hade inte män skapats med en; borde väl vara det logiska sättet att tänka för en religiös? Tyvärr saknas ofta den logiken i många religiösa sammanhang.

Sen är det viktigt att poängtera att det inte bara är judar och muslimer som anser att deras egen gud är en nolla när det kommer till att skapa manliga könsorgan. I U.S omskärs unga kristna i väldigt hög grad.
    Även bland kristna grupper i främst nordöstra Afrika förekommer mycket omskärelse, även av kvinnor. Usch.

Jag önskar att det gick att förbjuda, men tror tyvärr inte att det hade gjort varken skillnad för offren för omskärelse eller att det hade fått majoriteten av förövarna/föräldrarna att tänka annorlunda. En del föräldrar hade nog gått så långt som att sprätta förhud på egen hand hemma. Mer eller mindre vårdutbildade "läkare" och även riktiga läkare hade tjänat en massa svarta pengar på att åka hem till folk och avlägsna deras pojkars förhudar.
    Att däremot försöka att ändra synsättet på något sätt är en viktig sak, även om det tar tid. Och det måste det nog få göra.
    Däremot kan det slå fel om jag eller du, som inte har denna sedvänja, läxar upp de som har den. Även fast vi inte har den intentionen, utan bara har pojkarnas bästa i åtanke så skulle det väldigt lätt kunna tolkas som en kritik av andras sätt att tänka.
    Sen tycker jag aldrig att sedvänjor som går emot mänskliga rättigheter är något att försvara. Här är det nog ändå de omskurna männen som varit offer som måste börja våga sätta stopp. Även nyblivna föräldrar som av kultur/religion förväntas omskära sina barn måste våga sätta stopp genom att sluta göra det på sina egna barn. Det krävs ett enda modigt föräldrapar för att stoppa en barbarisk sedvänja för alltid i den blodslinjen, så man har inte bara tagit ett bra beslut för sina egna barn utan för alla (förmodligen) som kommer efter en i framtiden.
    Jag hejar på dessa föräldrar något enormt<3
  • Swed123

Jag har gått ur svenskakyrkan men då är jag väldigt andlig och tror på gud, änglar med mer. men jag väljer att inte tillhöra en religion för det, jag tror att vi kan alla vara i kontakt med allt det gudomliga utan att tillhöra en religion. dessutom användes ju religion förr för att kontrollera människor och skrämma folk. jag vill inte att någon ska kontrollera mig 😌🙏

Svar på tråden Svenska kyrkan?