Cathariiina skrev 2024-02-01 09:20:47 följande:
Ja men då är man ju död. Svårt att välja då.
När min mamma skulle begravas valde jag dock en manlig präst som inte viger homosexuella par, för min mamma hade väldigt bestämda åsikter om de två frågorna (kvinnopräster och homovigslar). Vilket jag också har, för delen.
Man kan skriva in det i sitt vita arkiv om man väljer att ha ett sånt.
För min del kvittar det, men eftersom mitt yngsta barn är kristen så lär det sluta i kyrkan för mig. Jag är troende också för den delen, men kan inte stå bakom mycket av det du nämnde tidigare i tråden. Och det jag själv skrev. Dock har jag inget emot kvinnliga präster.
Min mamma begravdes av en kvinnlig präst, en helt underbart medkännande människa. Min mamma var mycket öppenhjärtad, trots sin höga ålder försvarade hon alla människors rätt att leva som de är. Inklusive sexuell läggning, religion, ursprung osv. Så länge man är på rätt sida av lagen vill säga.
Kommer att tänka på en sak... när jag var ung (runt 20) hade jag en liten flirt med en kille som var 17, det blev inget av det iofs pga hans ålder. Men fin var han och jag tänkte på honom då och då, som ett fint minne bara, ganska länge efteråt.
Sedan kom reportaget i lokaltidningen... han hade gift sig i kyrkan. Med en man. Då grusades hela minnesbilden, och han var sedan inget att ha som en gulligt ungdomsminne. Han var säkert tänd på killar redan då, vem vet... jag kanske var ett redskap för att få bort dessa känsor?
Så, jag är också emot homovigslar i kyrkan.