• Hobgoblin

Svenska kyrkan?

Hur många har aktivt lämnat kyrkan?
     Var bland et första jag gjorde som 18-åring och faktiskt min son också trots att han inte blivit påverkad an varken mig eller morsan (som tycker olika) Hans eget val.
    Vad skulle man kunna vinna på att vara medlem?

• Svar på tråden Svenska kyrkan?
  • Cathariiina
    Limajo skrev 2024-02-01 09:21:59 följande:
    Det är ju jättekonstigt att som icke-troende ha en religiös begravning. Jag skulle känna det som ett hån mot min livsuppfattning att bli begraven av en präst. Det finns sekulära begravningar om man prompt vill ha en ceremoni.
    Du vet vad man säger: när Fan blir gammal blir han religiös! Mot slutet av livet - vare sig det beror på ålderdom eller en dödlig sjukdom hos en yngre person - så börjar många att grubbla över de existentiella frågorna. Man vill gärna tro att det kanske finns en möjlighet att man ska få möta sina anhöriga igen efter döden, trots allt, och sådant. Och då kan det plötsligt kännas superviktigt att "säkra upp" med en kristen begravning. Eller annan religiös ceremoni, men för vanliga svenskar brukar kristendomen ligga närmast till hands.

Men visst, man kan tycka att det är falskt. Och speciellt om personen varit direkt hånfull mot de troende tidigare.
  • Sunflora
    Fjäril kär skrev 2024-01-31 20:37:38 följande:

Att betala kyrkoskatt gör att många av våra kulturhistoria viktiga arv bevaras och kan restaureras och finnas kvar för kommande generationer.  Det är få som tänker på att kyrkobyggnader också fungerar som museum.  Kyrkan är inte bara religion utan också svensk historia. 

Kyrkan får bidrag från staten för att kunna bevara byggnader så det bidrar alla skattebetalare till oavsett om man är medlem eller ej och kyrkan äger en massa land också. Kyrkoavgiften är bara 60% av kyrkans totala intäkter. 
  • Fossil
    Cathariiina skrev 2024-02-01 09:20:47 följande:
    Ja men då är man ju död. Svårt att välja då. 

När min mamma skulle begravas valde jag dock en manlig präst som inte viger homosexuella par, för min mamma hade väldigt bestämda åsikter om de två frågorna (kvinnopräster och homovigslar). Vilket jag också har, för delen. 
    Man kan skriva in det i sitt vita arkiv om man väljer att ha ett sånt.

För min del kvittar det, men eftersom mitt yngsta barn är kristen så lär det sluta i kyrkan för mig. Jag är troende också för den delen, men kan inte stå bakom mycket av det du nämnde tidigare i tråden. Och det jag själv skrev. Dock har jag inget emot kvinnliga präster.

Min mamma begravdes av en kvinnlig präst, en helt underbart medkännande människa. Min mamma var mycket öppenhjärtad, trots sin höga ålder försvarade hon alla människors rätt att leva som de är. Inklusive sexuell läggning, religion, ursprung osv. Så länge man är på rätt sida av lagen vill säga.

Kommer att tänka på en sak... när jag var ung (runt 20) hade jag en liten flirt med en kille som var 17, det blev inget av det iofs pga hans ålder. Men fin var han och jag tänkte på honom då och då, som ett fint minne bara, ganska länge efteråt.
    Sedan kom reportaget i lokaltidningen... han hade gift sig i kyrkan. Med en man. Då grusades hela minnesbilden, och han var sedan inget att ha som en gulligt ungdomsminne. Han var säkert tänd på killar redan då, vem vet... jag kanske var ett redskap för att få bort dessa känsor?

Så, jag är också emot homovigslar i kyrkan.
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • TvillingmammaVästgöte
    Fossil skrev 2024-02-01 09:18:31 följande:
    Om jag inte missminner mig så får man välja eller välja bort prästen.

En sak att tänka på om man nu vill bli begravd själv i kyrkan när dagen är kommen, är att om man inte är medlem så kostar det en rejäl slant att få ceremonin genomförd.
    Så en sparade slant, eller en försäkring som täcker dessa kostnader bör man ha med tanke på sina efterlevande.
    Man får inte ha ceremonin i kyrkan om man inte är medlem. Man får vara i något litet kapell eller i en fritidsgård eller i ett församlingshem, det är olika i olika församlingar, men man får normalt inte  ha sin begravningsceremoni i kyrkan. 
  • Sunflora
    Hobgoblin skrev 2024-01-31 21:41:42 följande:
    Kyrkan gör mycket gott men det ska vara frivilligt att deltaga - man ska inte bli tvångsansluten via dopet. 
    Som om alla skulle bli Djurgårdare via dopet...
    Hur tänker du nu? Dopet är en aktiv handling som föräldrarna valt och de har rätt att besluta vad barnet ska vara med i oavsett om det är scouterna, kyrkan, SEBs bostadskö eller något annat. 
  • Limajo
    Cathariiina skrev 2024-02-01 09:26:19 följande:
    Du vet vad man säger: när Fan blir gammal blir han religiös! Mot slutet av livet - vare sig det beror på ålderdom eller en dödlig sjukdom hos en yngre person - så börjar många att grubbla över de existentiella frågorna. Man vill gärna tro att det kanske finns en möjlighet att man ska få möta sina anhöriga igen efter döden, trots allt, och sådant. Och då kan det plötsligt kännas superviktigt att "säkra upp" med en kristen begravning. Eller annan religiös ceremoni, men för vanliga svenskar brukar kristendomen ligga närmast till hands.

Men visst, man kan tycka att det är falskt. Och speciellt om personen varit direkt hånfull mot de troende tidigare.
    Visst kan det vara så för vissa. För mig handlar det om respekt för min egen övertygelse men också för de som är troende. Att bara utnyttja lokalerna och de fina ceremonierna utan att hanen gudstro - det är om något hånfullt. Jag deltar så klart på ceremonier om jag blir bjuden men jag ber inte, tar inte nattvard etc utan är bara där för att visa respekt för den som bjudit in. 
  • FiaLisannnN

Alla som betalar skatt till kyrkan stödjer indirekt pedofili. Känns det bra att ha det på samvetet?

• Sunflora
    Freddie K skrev 2024-02-01 05:27:06 följande:

Blir man inte automatiskt döpt som liten, eller har de tagit bort det? Jag tycker i alla fall att man inte ska bli döpt som liten, utan att man ska få välja det själv. Sen gör väl kyrkan många bra insatser. Jag tänker bland annat på Frälsningsarmén som jag har valt att sponsra med en hundralapp i månaden. 

Tvångsdopet avskaffades 1860 så det var ett bra tag sen det togs bort. 

Varför väljer du att stödja en organisation som inte tillåter homosexuella medlemmar? De anser att homosexualitet är en synd och att de hör hemma i helvetet. 

• Fossil
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-01 09:43:27 följande:
    Man får inte ha ceremonin i kyrkan om man inte är medlem. Man får vara i något litet kapell eller i en fritidsgård eller i ett församlingshem, det är olika i olika församlingar, men man får normalt inte  ha sin begravningsceremoni i kyrkan. 
    Jodå, det får man. Men kyrkan måste inte per automatik ställa upp på det.
    Detta sa prästen till mig då vi planerade min mors begravning, men bara för att styrka mitt påstående så bifogar jag en länk.

Just det, prästen nämnde en kostnad på runt 20 k för en ceremoni inklusive allt, för en ickemedlem.

www.begravningar.se/att-ordna-begravning/kostnad-begravning/kostnad-ej-medlem-svenska-kyrkan
  • Fossil
    Fossil skrev 2024-02-01 09:53:29 följande:
    Jodå, det får man. Men kyrkan måste inte per automatik ställa upp på det.
    Detta sa prästen till mig då vi planerade min mors begravning, men bara för att styrka mitt påstående så bifogar jag en länk.

Just det, prästen nämnde en kostnad på runt 20 k för en ceremoni inklusive allt, för en ickemedlem.

www.begravningar.se/att-ordna-begravning/kostnad-begravning/kostnad-ej-medlem-svenska-kyrkan
    Framgick inte riktigt som jag ville i länken såg jag i efterhand, får leta vidare. För jag har svårt att tro att prästen, en kvinna i 70-årsåldern, inte skulle veta vad hon pratade om.
Svar på tråden Svenska kyrkan?