Agda90 skrev 2024-02-01 08:56:02 följande:
Det är föräldrarna som väljer. Precis som föräldrarna väljer vilken skola barnet ska gå i, vilka vaccinationer barnet ska få osv. Sen när barnet har fyllt 18 kan barnet bestämma själv om barnet vill eller inte ivll vara med i svenska kyrkan
Ja, jag vet att det är så det ser ut idag, men jag tycker att det är fel. Ansvar för barnets hälsa och utbildning tycker jag inte går att jämföra med att tvinga på ett spädbarn ett medlemskap i en religiös församling. Ett spädbarn är inte själv tillräckligt gammal för att kunna fatta beslut som rör dess hälsa, eftersom det inte förstår vad som är bäst för det ur hälsosynpunkt. Det är dock viktigt att barnet får tillgång till den hälso- och sjukvård det behöver. Men ett medlemskap i en religiös församling är verkligen inget barnet behöver, särskilt inte när det är så litet att det inte ens förstår vad det innebär. Om du tycker att 18 är en lämplig ålder att välja vilken religiös tro man har (om nu ska ha någon), så borde 18 vara lägsta ålder för medlemskap i en religiös församling.
Jag är för övrigt kritisk till det fria skolvalet och tycker att föräldrar som inte låter vaccinera sina barn gör fel.