Svenska kyrkan?
Han blev nyss 18 och begärde utträde ur kyrkan på egen vilja.
Hur i helvete kan man begära medlmsskap i kyrkan via dop??
Är ju ren stenålder.
Att betala kyrkoskatt gör att många av våra kulturhistoria viktiga arv bevaras och kan restaureras och finnas kvar för kommande generationer. Det är få som tänker på att kyrkobyggnader också fungerar som museum. Kyrkan är inte bara religion utan också svensk historia.
En stor del av det bekostas av statliga bidrag, Kyrkounderhållsbidrag och Kyrkoantikvarisk ersättning. Man valde att göra så när kyrkan skildes från staten i och med att de flesta kyrkobyggnader i Svenska kyrkan och många av sakerna i dem (konst mm) är skyddade av Kulturmiljölagen. Som exempel får Lunds stift i år 81,4 miljoner i statliga bidrag som är öronmärkta för diverse projekt på byggnader, konst mm.
Men vill man stötta ytterligare kan man så klart också göra det genom medlemsskap eller donationer. Det finns alltid fler behov än det finns pengar.
Blir man inte automatiskt döpt som liten, eller har de tagit bort det? Jag tycker i alla fall att man inte ska bli döpt som liten, utan att man ska få välja det själv. Sen gör väl kyrkan många bra insatser. Jag tänker bland annat på Frälsningsarmén som jag har valt att sponsra med en hundralapp i månaden.
Det borde vara olagligt att döpa barn,i och med att dopet är en kristen handling där du tar emot gud och den helige anden.
Man borde rimligen vara myndig för att ta sådana beslut, och inte bli påtvingad när man inte kan försvara sig, eller ta egna beslut.
Jag har svårt att tro att just dopet och medlemskapet gör någon större skillnad. Om det är något som skulle kunna skada ett barn i ett trossamfund så är det själva verksamheten (inte just sv.k. men andra samfund är ju tex homofobiska mm). Och du hindrar inte föräldrar från att ge barnen negativa upplevelser av religion/sekter genom att förbjuda barnmedlemsskap i trossamfund.
För vad tycker du att man behöver vara myndig för att få vara medlem? AIK? Socialdemokraterna? Röda korset? Amnesty? Friluftsfrämjandet?