Inlägg från: Agda90 |Visa alla inlägg
  • Agda90

Svenska kyrkan?

Persefone234 skrev 2024-02-01 06:23:41 följande:

Jag är inte döpt och har aldrig varit med i Svenska kyrkan, vilket jag är glad för. Jag tycker det är vansinne att spädbarn kan bli medlemmar genom dopet utan möjlighet att få välja själva. 

Som någon annan skrev så bekostas skötsel av kyrkobyggnader av staten, så jag betalar skatt till det utan att vara medlem i SK.

Olika typer av välgörenhetsarbete kan man också engagera sig i, eller skänka pengar till, utan att vara medlem i SK.

Det är föräldrarna som väljer. Precis som föräldrarna väljer vilken skola barnet ska gå i, vilka vaccinationer barnet ska få osv. Sen när barnet har fyllt 18 kan barnet bestämma själv om barnet vill eller inte ivll vara med i svenska kyrkan
  • Agda90

Under pandemin arbetade var jag anställd inom soc i en lite kommun. Vi samarbetade väldigt mycket med kyrkan då. Det var väldigt många som mådde dåligt och behövde stöttning. Många som behövde hjälp med att handla mat, prata osv. 
    Samma samarbete när Ukraina anfölls och flyktingar väntades. 

Kyrkan gör mycket gott och inte enbart för sina medlemmar. Synd att folk inte ser det.

• Agda90
    FiaLisannnN skrev 2024-02-01 09:49:23 följande:

Alla som betalar skatt till kyrkan stödjer indirekt pedofili. Känns det bra att ha det på samvetet?

Inom den protestantiska kyrkan? Berätta gärna mer. Hur?
Svar på tråden Svenska kyrkan?