Inlägg från: Limajo |Visa alla inlägg
  • Limajo

Svenska kyrkan?

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-01 07:30:01 följande:

Jag är medlem i Svenska kyrkan. Svenska kyrkan anordnar många bra aktiviteter, utöver gudstjänster. Tex öppen förskola, babyrytmik och sång, babymassage, ungdomskvällar , träffar för dagtidslediga som tex pensionärer, djupmeditation. After school för skolbarn, fritidsaktiviteter för skolbarn mm.

Svenska kyrkan hjälper tex fattiga och ensamma mammor och andra hjälpbehövande med råd och stöd och även pengar, genom sina diakoner. 

Om man inte är med i Svenska kyrkan kan man inte gifta sig i kyrkan och man får heller ingen begravningsgudstjänst. Detta missar många då alla betalar en begravningsavgift, men den avgiften är för själva begravningsplatsen, någon begravningsgudstjönst får man inte om man inte är medlem. 

Det är ju jättekonstigt att som icke-troende ha en religiös begravning. Jag skulle känna det som ett hån mot min livsuppfattning att bli begraven av en präst. Det finns sekulära begravningar om man prompt vill ha en ceremoni.
  • Limajo
    Cathariiina skrev 2024-02-01 09:26:19 följande:
    Du vet vad man säger: när Fan blir gammal blir han religiös! Mot slutet av livet - vare sig det beror på ålderdom eller en dödlig sjukdom hos en yngre person - så börjar många att grubbla över de existentiella frågorna. Man vill gärna tro att det kanske finns en möjlighet att man ska få möta sina anhöriga igen efter döden, trots allt, och sådant. Och då kan det plötsligt kännas superviktigt att "säkra upp" med en kristen begravning. Eller annan religiös ceremoni, men för vanliga svenskar brukar kristendomen ligga närmast till hands.

Men visst, man kan tycka att det är falskt. Och speciellt om personen varit direkt hånfull mot de troende tidigare.
    Visst kan det vara så för vissa. För mig handlar det om respekt för min egen övertygelse men också för de som är troende. Att bara utnyttja lokalerna och de fina ceremonierna utan att hanen gudstro - det är om något hånfullt. Jag deltar så klart på ceremonier om jag blir bjuden men jag ber inte, tar inte nattvard etc utan är bara där för att visa respekt för den som bjudit in. 
  • Limajo
    Maximen skrev 2024-02-01 15:20:18 följande:

Jag jobbar i Sv.kyrkan, som pedagog. Skulle säga att det finns mycket gott som kyrkoavgiften används till, precis som många varit inne på. Räknar upp lite av vad min arbetsplats gör nedan:

- Barnverksamhet
    Där jag jobbar har vi flera barngrupper i olika åldrar, helt gratis. Så barn har möjlighet att vara någonstans efter skolan. Vi pratar dessutom mycket om värdegrunder, som hur man är en bra kompis osv. Alla barngrupper har dessutom fika, så barnen får i sig något ätbart på eftermiddagen. 
    Öppen förskola har vi flera dagar i lite olika lokaler. Bra för föräldrar att träffa varandra, och andra vuxna om man kanske behöver stöd och hjälp så finns utbildad och kunnig personal.

-Ungdomsverksamhet
    Ungdomsgrupper där ungdomar får möjlighet att vara, umgås, ha vettiga vuxna i sin närhet, diskutera livsfrågor och utvecklas.
    Ledarutbildning för unga, där man får lära sig gruppdynamik, ledarskap, tala inför grupp och utvecklas.
    Nattvandring, och aktiviteter kvällstid i närområdet, för att skapa trygghet.
    Projektarbeten med ungdomar i fokus.

- Social verksamhet
    Vi har caféer, middagar och soppluncher, där man kan få i sig mat och träffa andra. Bra för de som är ensamma och/eller äldre
    Samtalsgrupper och tematräffar, med olika intressanta ämnen och gemenskap.
    Secondhandbutik, med billiga kläder och annat.
    Närvaro på äldreboenden.

- Skolverksamhet och samverkan
    Samarbete med skolor och utbildning
    Samverkanspartner med fältarbetare, socialen
    Närvaro på migrationsverk och fängelse.
    Hjälp med flyktingar (tex när vågor av ukrainska flyktingar kom och behövde någonstans att ta vägen).

-Hjälp/stöd
    Möjlighet till samtal med präst/diakon. 
    Hjälp med att söka fonder/bidrag.
    Matkasse för de som har det svårt ekonomiskt.
    Sorgegrupper
    Familjeterapi. 

- Kultur
    Flertalet körer för alla åldrar.
    Konserter.
    Konstutställningar
    Föredrag med olika ämnen och gäster
    Luciatåg

- Förvaltare av kyrkor och andra kulturarv

-Kyrkliga handlingar;
    Gudstjänst, begravning, dop, vigsel mm.

Har säkert missat många grejer, men.. Kort sagt, kyrkoavgiften räcker till massor av bra saker, och även om man kanske inte är troende eller särskilt religiös så kan man tycka att verksamheten är vettig och vilja stötta den.

Det är jättefint att ni gör dessa aktiviteter men själva existensberättigandet för en religion är ju att samla troende. Annars är ni ju inte en religion utan bara en välgörenhetsorganisation. 

Hur känner du som troende inför att kyrkan används av de som inte delar samma grund?

Svar på tråden Svenska kyrkan?