• Anonym (trött)

Vad får man kräva av tonåringar?

Min man sa idag att jag var "för negativ" och borde säga mera positiva saker till vår tonåring. 

Jag hade blivit lite sur tidigare för att jag skulle ta is ur frysen men upptäckte att någon (antagligen tonåringen, för vilken vuxen skulle bete sig så?) ställt in isformen TOM i frysen, alltså tagit den sista isbiten och sedan inte fyllt på med vatten. Hen gillar både isvatten och iskaffe. Jag tyckte det var rätt dåligt gjort för att det bara skriker "Någon annan får ta hand om det här, jag tänker inte hjälpa till", och jag tycker det är höjden av lathet OCH att smita undan och låta andra bära tyngre lass. Inte ok.

Vi hade tidigare också haft en diskussion om skärmtider, där tonåringen försöker kringgå reglerna lite för ofta för att tilliten verkligen ska vara där. 

Däreot tycker jag min make missat att vi OCKSÅ haft positiva interaktioner, tex en mysig filmstund under samma filt, men han tycker jag borde BERÖMMA tonåringen mera. För mig känns det onaturligt, lite som man pratar till mindre barn. "VAd fint att du dushade efter träningen utan att någon sa till dig! Bra jobbat!"

Maken sa också att jag borde "välja mina strider" - vilket jag redan anser att jag gör. Han vet ju inte vilka saker jag INTE sagt något om? Jag kunde på rak arm lista flera saker som jag INTE kommenterat, bara udner gårdagen.

Han tycker ändå att jag inte "fattar"... Och att man INLAND inte behöver säga till, medans jag ALLTDI säger ifrån, tex om hen itne ställer in sin tallrick i diskmaskinen. Jag troode man ska vara konsekvent? Annars blir väl barn förvirrade? Eller börjar chansa - "kanske kommer jag undan disken idag?Jag skiter i det och ser om något händer!". Är det inte BRA att vara konsekvent?

Nu vill jag mest bara höra input, och goda råd. Hur ska man tänka? Kring krav, kring att "välja strider"? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-19 12:49
    UPPDATERING:

Ingen har sagt att jag håller dålig eller snäsande ton! Inte jag, inte min make. När jag muttrade i köket på morgonen så var tonåringen itne ens där.

Det här handlar inte om att jag har tråkig ton eller sprider dålig stämning. Det handlar om att jag är 100% konsekvent för de saker som jag tycker är 'bare minimum' hemma, som att ordna sin egen disk in i diskmaskinen, och fylla på saker man tar det sista av. Jag låter inte tonåringen "komma undan", utan ber (lugnt och vänligt) hen att göra saken som skippats. IBLAND kan jag säkert lita irriterad, som alla människor, men inte som regel!

Tråden handlar om

1) vad som faktiskt är grundläggande "bare minimum" som man kan förvänta sig av någon som fyllt 14

2) Hur man kan ge positiv förstärkning utan att det låter krystat av typen "vad duuuktig du är lilla gubben som la in tallricken i diskmaskinen!". Vad finns för naturliga komplimanger, och när säger man dem? Det hörde verkligen inte till min barndom, så känner mig helt lost.

Notera att jag ÄR villig att skruva upp berömmet. Men samtidigt INTE villig att lösa alla problem genom att fixa allt själv istället för att ställa krav på tonåringen (vilket vissa här verkar tycka! Som att belöna tonåringens lathet genom att jobba hårdare själv - easy peasy! Nej tack).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-19 14:07
    Klistrar detta svar även här uppe, för jag börjar bli lite trött på att folk försöker hitta nya infallsvinklar eller "lösa gåtan"=hitta fel hos mig, fast jag varit ganska öppen med vad min svaghet är (både enligt mig och min make). Nej, jag har inga problem med andra relationer. Allt funkar med övrig familj, vänner och på arbetsplatsen. Har inga problem att se positiva saker om människor i allmänhet, även min make och mitt barn.

Mitt problem är kommunikativt. Jag har varit helt öppen med det. Det är inte naturligt för mig att säga komplimanger högt. Jag visar både kärlek och uppskattning på andra sätt.

De dagar när min make tycker att fokus har varit för mycket på negativa saker (=att jag uppmärksammar att barnet inte gör the bare minimum som vi kommit överens om) är dock dagar då barnet kanske varit lite tonårsbutter, eller extra ohjälpsam hemma. Och just de dagarna, när det känns som hen är irriterad eller trött (eller bara lat?), och han aktivt inte gjort mycket för familjen så att säga, känns det extra krystat att gå till hans rum för att "säga något positivt". Det känns inte genuint.

Förstår ni nu? Hur löser man det?

Kanske borde titeln ha varit "Vad säger man för positivt till en butter tonåring, som inte orkat göra något hjälpsamt hemma, just den dagen?

• Svar på tråden Vad får man kräva av tonåringar?
  • Anonym (Tips från coachen)

Din make behöver inte ha åsikter om ditt föräldraskap så länge du inte trycker ner tonåringen och det verkar inte vara det läget. Han skapar bara en dålig stämning om han gnäller på dig.

Sluta fylla på is. Ungdomen får själv upptäcka att det är slut. Du får klara dig utan is ett tag tills hen lär sig.

Håll hårt på gränserna för internet!

Välj dina strider: så länge det inte drabbar dig personligen vad tonåringen gör eller inte gör - skit i det. Och kom ihåg att även om det drabbar dig så är inte allting så förbaskat viktigt (som is i termosen t ex, definitionen av i-landsproblem)

Ha en pappersrullshållare vid toaletten - fyll på den vid behov. Man måste inte göra det så förbannat svårt för sig.

Man måste inte berömma, man ska inte berömma, stup i kvarten. Tomma komplimanger skadar bara relationen, ungdomen märker om det inte är ärligt menat! Sitt inte och räkna att det ska vara si eller så många, det är bra nog om det blir en positiv förstärkning om dagen.

Generellt ska ungdomen ta ansvar i hemmet, dvs göra sin egen tvätt, hjälpa till att laga mat, hjälpa till med städning osv, ffa ska det egna rummet hållas i ordning.

• Anonym (Lotta)

Att välja strider är bra, men har man tex bestämt att alla ställer sin egna tallrik i maskinen så gäller det alltid, då har man valt att ta tallriksstriden. Sen kanske man släpper striden om att ställa skorna i skostället och då släpper man den grejen helt.

Jag berömmer mina barn när de klarat av något svårt. När de gjort vardagliga saker som tex plockat undan (de är yngre än ditt barn) tackar jag dem för att de gjorde det snabbt och utan gnäll. 

Sen berättar jag ofta för dem hur mycket jag tycker om dem, helt orelaterat till om de har presterat något särskilt. Tex att jag har så roligt i simhallen med dem eller längtar efter att få mysa på tu man hand framför tv:n på kvällen. 

• Anonym (kan)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2024-01-19 11:42:29 följande:

Din make behöver inte ha åsikter om ditt föräldraskap så länge du inte trycker ner tonåringen och det verkar inte vara det läget. Han skapar bara en dålig stämning om han gnäller på dig.

Så TS får skapa dåligt stämning med sin dåliga ton och påpekande av tonåringens fel och brister. Men maken, som också är förälder till tonåringen, får inte ha synpunkter på sin medförälders beteende, för det kan skapa dålig stämning? 
  • Anonym (kan)
    Anonym (Lotta) skrev 2024-01-19 11:50:32 följande:

Att välja strider är bra, men har man tex bestämt att alla ställer sin egna tallrik i maskinen så gäller det alltid, då har man valt att ta tallriksstriden. Sen kanske man släpper striden om att ställa skorna i skostället och då släpper man den grejen helt.

Jag berömmer mina barn när de klarat av något svårt. När de gjort vardagliga saker som tex plockat undan (de är yngre än ditt barn) tackar jag dem för att de gjorde det snabbt och utan gnäll. 

Sen berättar jag ofta för dem hur mycket jag tycker om dem, helt orelaterat till om de har presterat något särskilt. Tex att jag har så roligt i simhallen med dem eller längtar efter att få mysa på tu man hand framför tv:n på kvällen. 

Men hur man säger saker har också betydelse.

Om man bestämt att tallriken ska ställas i diskmaskinen, men någon glömt, låtit bli eller inte orkat. Då kan man välja att säga det på ett grinigt och anklagande sätt, eller på ett mer neutralt sätt som men tjänar som en påminnelse. 

Det kan ju faktiskt finnas situationer där det var befogat att glömma eller senarelägga något som man vanligtvis förväntas göras direkt. Och det kan ju hända både vuxna och ungdomar. 
  • Anonym (trött)
    Anonym (MB) skrev 2024-01-19 11:20:01 följande:
    Köp några fler sådana då. 
    Nej, det vill jag inte? Jag vill att den fylls på.

precis som jag inte vill ställa ett berg av toalettpappersrullar i varje badrum. 

Det är inte min uppgift att "fixa" allt i huset. Andra kan också visa respekt och omtanke!
  • Anonym (trött)
    rosesarewhite skrev 2024-01-19 11:34:26 följande:

Varför inte sätta dig ner med din tonåring och prata om saken? På ett lättsamt sätt, två jämlikar emellan typ.

Prata om att det är den enda isen som går ner i din termos och det blir lite svårt och jobbigt för dig om den inte finns på morgonen. Att tonåringen jättegärna får ta is men att det vore väldigt bra om hen kan använda någon av de andra fyra lådorna och så använder du den med långsmala fack. Och att om tonåringen råkar ta så gör det såklart inget men vore superbra då om hen kom ihåg att fylla på.

Ofta blir det ju att man tar upp saker just när man är arg eller sur. Det blir aldrig bra eftersom den andra då ofta hamnar i försvarsställning. Ta upp saker när ni båda är glada, mätta och kan ha bra samtal. Inga anklagande toner som Du glömde ditten och datten! Utan utgå från dig själv. Jag såg att isen var slut, är du snäll och tar av den jag inte behöver istället osv.

Det lustiga var att det bara var maken i köket när jag upptäckte isgrejen. Jag behöver ha med citronjuice i en liten termos, för annars blir min mage sk1t, och den klarar sig itne utan is i. Jag höll på att hacka sönder andra isbitar med en hammare, när jag muttrade lite och sa att vi var tvugna att prata med Xxx IGEN om att man fyller på om man tar det sista.

Så, tonåringen var itne ens där, och jag löste problemet på mitt sätt. Men visst, inför min make lät jag nog irriterad. Massa extra strul, när jag ville komma iväg till jobbet.

Han säger ju givetvis aldrig till vårt barn. Så jag kanske överkompenserar. Det har blivit en ond cirkel.

Och många här verkar ha missat att jag bett om tips, och vill förstå hur man ska ge beröm och komplimanger. Men vår trötta tonåring gör inte mycket, så jag undrar verkligen vad jag ska säga - och så det inte låter typ påhittat " NäMEN braaa gubben! Du torkade dig själv i rumpisen!" liksom?

Ännu ingen som kunnat ge konkreta svar på den frågan : Vad säger jag? Hen sköter skolan bra och träningarna bra, och så vitt jag vet kompisarna bra. Men hur komplimagerar man det?
  • Anonym (trött)
    Anonym (kan) skrev 2024-01-19 11:58:11 följande:

Om man bestämt att tallriken ska ställas i diskmaskinen, men någon glömt, låtit bli eller inte orkat. Då kan man välja att säga det på ett grinigt och anklagande sätt, eller på ett mer neutralt sätt som men tjänar som en påminnelse. 

Det kan ju faktiskt finnas situationer där det var befogat att glömma eller senarelägga något som man vanligtvis förväntas göras direkt. Och det kan ju hända både vuxna och ungdomar. 
    Jag har inte "dålig ton". Det har heller inte min make sagt. Bara att jag "uppmärksammar "alla fel som görs. och det gör jag. De är ganska uppenbara i min värld...
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (kan) skrev 2024-01-19 11:58:11 följande:

Jag skrev inte att man ska vara grinig. Du blandar kanske ihop mig med någon? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2024-01-19 11:42:29 följande:

Sluta fylla på is. Ungdomen får själv upptäcka att det är slut. Du får klara dig utan is ett tag tills hen lär sig.

Håll hårt på gränserna för internet!

Välj dina strider: så länge det inte drabbar dig personligen vad tonåringen gör eller inte gör - skit i det. Och kom ihåg att även om det drabbar dig så är inte allting så förbaskat viktigt (som is i termosen t ex, definitionen av i-landsproblem)

Ha en pappersrullshållare vid toaletten - fyll på den vid behov. Man måste inte göra det så förbannat svårt för sig.

Man måste inte berömma, man ska inte berömma, stup i kvarten. Tomma komplimanger skadar bara relationen, ungdomen märker om det inte är ärligt menat! Sitt inte och räkna att det ska vara si eller så många, det är bra nog om det blir en positiv förstärkning om dagen.

Generellt ska ungdomen ta ansvar i hemmet, dvs göra sin egen tvätt, hjälpa till att laga mat, hjälpa till med städning osv, ffa ska det egna rummet hållas i ordning.

Berömma och berömma? Det viktiga är att man visar kärlek, annars förstör man relationen med sin tonåring. Det är viktigt att skilja på handling och person. Man kan säga att jag blir arg och ledsen när du inte fyller på isbitarna. När jag vill ta en drink och det inte finns is, då blir jag jättebesviken.
    Det man inte skall säga är saker som: Du är värdelös! Att du aldrig lär dig! Du är hopplös! Jag orkar inte med dig! Eller ännu värre saker som skadar både tonåringens självkänsla och relationen. 

Sen tycker jag personligen att detta med isbitar är som en storm i ett vattenglas. Men om det är viktigt för TS så är det ju så. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (trött) skrev 2024-01-19 12:15:05 följande:
    Det lustiga var att det bara var maken i köket när jag upptäckte isgrejen. Jag behöver ha med citronjuice i en liten termos, för annars blir min mage sk1t, och den klarar sig itne utan is i. Jag höll på att hacka sönder andra isbitar med en hammare, när jag muttrade lite och sa att vi var tvugna att prata med Xxx IGEN om att man fyller på om man tar det sista.

Så, tonåringen var itne ens där, och jag löste problemet på mitt sätt. Men visst, inför min make lät jag nog irriterad. Massa extra strul, när jag ville komma iväg till jobbet.

Han säger ju givetvis aldrig till vårt barn. Så jag kanske överkompenserar. Det har blivit en ond cirkel.

Och många här verkar ha missat att jag bett om tips, och vill förstå hur man ska ge beröm och komplimanger. Men vår trötta tonåring gör inte mycket, så jag undrar verkligen vad jag ska säga - och så det inte låter typ påhittat " NäMEN braaa gubben! Du torkade dig själv i rumpisen!" liksom?

Ännu ingen som kunnat ge konkreta svar på den frågan : Vad säger jag? Hen sköter skolan bra och träningarna bra, och så vitt jag vet kompisarna bra. Men hur komplimagerar man det?

Att ha en tonåring som sköter skolan bra, träningar , fungerar socialt och inte har några problem med droger, kriminalitet, psykisk ohälsa eller antisocialt beteende, det är få förunnat. Det första är att du inser det.

Det andra är att du säger det till din tonåring, när ni har trevlig och lugn egentid med varandra. Du ska veta att jag är väldigt stolt över dig! Om skolan funkar och sonen får någon bra feedback, beröm det! Visa intresse för hans träning och beröm att han är aktiv och sköter sin kropp och hälsa och sköter sina träningar på ett bra sätt. 

Svar på tråden Vad får man kräva av tonåringar?