Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Vad får man kräva av tonåringar?

Anonym (MB) skrev 2024-01-19 10:36:15 följande:

Jag tycker att man kan vara konsekvent och ändå ge beröm. Jag tror på det där med 5 gånger mer kärlek, att man för varje negativ sak försöker säga fem positiva. Då märker man själv hur sällan man egentligen säger något positivt och bara det är en ögonöppnare. 

Om man provar det ett tag så kan man se om det gör någon skillnad. För någon som bara får klagomål blir inte motiverad att göra rätt. Tvärtom.

Ja, fem gånger mer kärlek är en bra sak att tänka på. Tyvärr blir det ofta tvärtom, man gnäller fem gånger och säger något positivt en gång, om ens det. Att man då och då har trevligt ihop räcker inte. Man behöver säga till sina tonåringar att man älskar dem, att de är fina, att de är bra , att man är stolt över dem.
    Jag har själv missat detta, man fastnar lätt i gnällandet, men oj vilken effekt man får, när man ger kärlek på ett tydligt sätt och vad man bygger relationen. 

Men tonåringar är tålamodsprövande så det är inte lätt som förälder. Man får försöka tänka på att tonåren ören superjobbi utvecklingsfas. Hela hjärnan byggs om, tonåringen skall bli vuxen och separera sig från föräldrarna. Och inte minst viktigt,hitta sin plats bland jämnåriga. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2024-01-19 11:42:29 följande:

Din make behöver inte ha åsikter om ditt föräldraskap så länge du inte trycker ner tonåringen och det verkar inte vara det läget. Han skapar bara en dålig stämning om han gnäller på dig.

Sluta fylla på is. Ungdomen får själv upptäcka att det är slut. Du får klara dig utan is ett tag tills hen lär sig.

Håll hårt på gränserna för internet!

Välj dina strider: så länge det inte drabbar dig personligen vad tonåringen gör eller inte gör - skit i det. Och kom ihåg att även om det drabbar dig så är inte allting så förbaskat viktigt (som is i termosen t ex, definitionen av i-landsproblem)

Ha en pappersrullshållare vid toaletten - fyll på den vid behov. Man måste inte göra det så förbannat svårt för sig.

Man måste inte berömma, man ska inte berömma, stup i kvarten. Tomma komplimanger skadar bara relationen, ungdomen märker om det inte är ärligt menat! Sitt inte och räkna att det ska vara si eller så många, det är bra nog om det blir en positiv förstärkning om dagen.

Generellt ska ungdomen ta ansvar i hemmet, dvs göra sin egen tvätt, hjälpa till att laga mat, hjälpa till med städning osv, ffa ska det egna rummet hållas i ordning.

Berömma och berömma? Det viktiga är att man visar kärlek, annars förstör man relationen med sin tonåring. Det är viktigt att skilja på handling och person. Man kan säga att jag blir arg och ledsen när du inte fyller på isbitarna. När jag vill ta en drink och det inte finns is, då blir jag jättebesviken.
    Det man inte skall säga är saker som: Du är värdelös! Att du aldrig lär dig! Du är hopplös! Jag orkar inte med dig! Eller ännu värre saker som skadar både tonåringens självkänsla och relationen. 

Sen tycker jag personligen att detta med isbitar är som en storm i ett vattenglas. Men om det är viktigt för TS så är det ju så. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (trött) skrev 2024-01-19 12:15:05 följande:
    Det lustiga var att det bara var maken i köket när jag upptäckte isgrejen. Jag behöver ha med citronjuice i en liten termos, för annars blir min mage sk1t, och den klarar sig itne utan is i. Jag höll på att hacka sönder andra isbitar med en hammare, när jag muttrade lite och sa att vi var tvugna att prata med Xxx IGEN om att man fyller på om man tar det sista.

Så, tonåringen var itne ens där, och jag löste problemet på mitt sätt. Men visst, inför min make lät jag nog irriterad. Massa extra strul, när jag ville komma iväg till jobbet.

Han säger ju givetvis aldrig till vårt barn. Så jag kanske överkompenserar. Det har blivit en ond cirkel.

Och många här verkar ha missat att jag bett om tips, och vill förstå hur man ska ge beröm och komplimanger. Men vår trötta tonåring gör inte mycket, så jag undrar verkligen vad jag ska säga - och så det inte låter typ påhittat " NäMEN braaa gubben! Du torkade dig själv i rumpisen!" liksom?

Ännu ingen som kunnat ge konkreta svar på den frågan : Vad säger jag? Hen sköter skolan bra och träningarna bra, och så vitt jag vet kompisarna bra. Men hur komplimagerar man det?

Att ha en tonåring som sköter skolan bra, träningar , fungerar socialt och inte har några problem med droger, kriminalitet, psykisk ohälsa eller antisocialt beteende, det är få förunnat. Det första är att du inser det.

Det andra är att du säger det till din tonåring, när ni har trevlig och lugn egentid med varandra. Du ska veta att jag är väldigt stolt över dig! Om skolan funkar och sonen får någon bra feedback, beröm det! Visa intresse för hans träning och beröm att han är aktiv och sköter sin kropp och hälsa och sköter sina träningar på ett bra sätt. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (trött) skrev 2024-01-19 13:47:34 följande:
    Lite av irritationen kommer av att vissa här antar saker som inte stämmer, men skriver det som att det är dagens sanning. Man ångrar sig nästan alltid när man startat en tråd här...

Om det andra - jag älskar såklart mitt barn, och hen har hundra bra egenskaper. Som jag skrev i trådstarten, vi har ju jättemysiga stunder ihop! Umgås jättemycket. Och för mig är handling bättre än ord! Det är som att min man inte ser kärleken i mina handlingar; att jag lånar ut min nya dyra curl kräm som jag köpt (och som tonåringen nu i princip använt slut, innan jag hann blinka :)), att jag satt och tittade på en film hen ville se, under samma filt med lite snacks som vi båda gillar. Att jag skjutsar hen någonstans nästan varje dag fast jag hatar att köra bil (är nervös förare, lärde mig i sen ålder), att jag lagar tonåringens favoriträtter, lägger mycket tid på att hitta rätt julklappar, kramas mycket.

Mitt "kärleksspråk" är inte komplimanger. 

Och nej, jag har aldrig gått med på att ensam ta hand om hushållet. Jag arbetar mer än 100%. Könsroller är det värsta jag vet. 

Inget av detta borde vara nyheter för min make...

Könsroller och ta hand om hushållet ensam? Låter som att det är maken du har problem med , snarare än tonåringen? 

Personligen tycker jag att man inte kan enbart hålla sig till handlingar, man måste också kunna säga till sina barn att man är stolt över dem och älskar dem. Särskilt som du kritiserar så ofta och så mycket.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (trött) skrev 2024-01-19 15:23:13 följande:
    Först, vänligen skriv inte "Särskilt som du kritiserar så ofta och så mycket." Det vet du ju ingenting om.

För det andra - jag vet inte om man kan vända det till att det är min make som är problemet, när min make faktiskt ställer in sin disk? Min make gör kanske inte riktigt 50% av hushållsarbetet, men det känns inte som han använder mig till sin privata betjänt, inte alls!

Däremot har jag under dagen konstaterat två saker:

1) jag tror att en del av obalansen är, som någon skrev, att jag låtit min make ta rollen som cool pappa, medans jag får alla tråkiga uppgifter. Jag är nog trött på att vara den som "måste" påminna.

(Och jag har inte ändrat uppfattning om den saken - ser ingen anledning till att en ungdom som har enormt mycket fritid och som får alla sina mål mat serverade, kläder tvättade och strykta osv,  inte ska kunna göra småsaker som att fylla på saker eller ordna sin egen disk. Herregud, jag byter tom lakan åt hen! men jag har dragit en gräns, och jag är principfast!)

2) Jag tror inte min make är så bra på positiv reinforcement heller! Isåfall skulle jag inte suttit med ångest idag och försökt googla vad och hur man ska börja säga positiva saker till en nästan vuxen människa - för jag borde ju ha lärt mig av honom, min make!
    Det lät så när du skrev om könsroller och att du inte vill ta hand om hushållet ensam. 
  • TvillingmammaVästgöte

TS jag reagerar på att du säger att du inte kommunicerar med ord utan med handling. Att du helt enkelt inte kan ge verbala komplimanger och kärleksbetygelser. 

Men för barnet betyder det jättemycket att få höra orden:jag älskar dig, du är fin, jag är stolt över dig, vad duktig du är i skolan och i din idrott. 

Det du menar är ditt sätt att ge kärlek, att se en film tillsammans eller att du gör något, men detta kanske inte ditt barn tolkar som kärlek? Det skulle jag personligen inte tolka som kärlek , särskilt inte om jag aldrig fick någon positiv feedback. 

Det barnet, tonåringen, får höra är alla fel den gör, den känner sig troligen oälskad. Då är det mycket lätt för en tonåring att gå in i en depression , om den känner sig fel och oälskad.  Nu verkar pappan ge mer kärlek så tonåringen kanske klarar sig, men er relation kanske inte gör det. 

• TvillingmammaVästgöte

Min mamma var som du TS och gav mig aldrig beröm, sa aldrig att hon var stolt över mig och aldrig att hon älskade mig. 

Det gjorde att jag inte kände mig älskad av henne. Som tur var fanns min pappa där med tydlig kärlek . 

Min mamma gjorde dock väldigt mycket praktiskt för mig under hela min uppväxt. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag läste din trådstart igen TS och du nämner ju att du har problem med kommunikationen, du fick inget beröm hemma och kan därför inte berömma själv.  Detta är ju något du bör träna på, att kommunicera på ett positivt sätt och ge beröm och kärlek. 

Att en tonåring inte fyller på isen beror inte på att den är slö och elak, tonåringars hjärna fungerar annorlunda och de tänker inte som en vuxen. Om tonåringen ör en pojke så mognar en pojkes hjärna också  långsammare och de har tonårshjärnan längre upp i åldrarna. Tonåringens hjärna byggs under tonåren om totalt.

Rekommenderar en bra bok: Älskade förbannade tonåring, så får du kontakt med din tonåring. 

Min man gick en kurs , som kommunen ger kostnadsfritt , för att lära sig leda tonåringar, de använde denna bok. Kursen var väldigt bra för min man, om inte annat så fick han höra om vilka stora problem som tonåringar kan ha och insåg att våra tonåringar var väldigt välanpassade även om de inte var perfekta minivuxna, ännu. 

Svar på tråden Vad får man kräva av tonåringar?