Vad får man kräva av tonåringar?
Jag tycker att man kan vara konsekvent och ändå ge beröm. Jag tror på det där med 5 gånger mer kärlek, att man för varje negativ sak försöker säga fem positiva. Då märker man själv hur sällan man egentligen säger något positivt och bara det är en ögonöppnare.
Om man provar det ett tag så kan man se om det gör någon skillnad. För någon som bara får klagomål blir inte motiverad att göra rätt. Tvärtom.
Ja, fem gånger mer kärlek är en bra sak att tänka på. Tyvärr blir det ofta tvärtom, man gnäller fem gånger och säger något positivt en gång, om ens det. Att man då och då har trevligt ihop räcker inte. Man behöver säga till sina tonåringar att man älskar dem, att de är fina, att de är bra , att man är stolt över dem.
Jag har själv missat detta, man fastnar lätt i gnällandet, men oj vilken effekt man får, när man ger kärlek på ett tydligt sätt och vad man bygger relationen.
Men tonåringar är tålamodsprövande så det är inte lätt som förälder. Man får försöka tänka på att tonåren ören superjobbi utvecklingsfas. Hela hjärnan byggs om, tonåringen skall bli vuxen och separera sig från föräldrarna. Och inte minst viktigt,hitta sin plats bland jämnåriga.