Anonym (trött) skrev 2024-01-19 12:15:05 följande:
Och många här verkar ha missat att jag bett om tips, och vill förstå hur man ska ge beröm och komplimanger. Men vår trötta tonåring gör inte mycket, så jag undrar verkligen vad jag ska säga - och så det inte låter typ påhittat " NäMEN braaa gubben! Du torkade dig själv i rumpisen!" liksom?
Ännu ingen som kunnat ge konkreta svar på den frågan : Vad säger jag? Hen sköter skolan bra och träningarna bra, och så vitt jag vet kompisarna bra. Men hur komplimagerar man det?
berätta och visa hur mycket du älskar ditt barn!
Om du frågar om dagens läxor är gjorda och de är det så säg: Vad bra! Vet du, det är så skönt att vi kan lita på att du sköter dina läxor. Jag vet att många föräldrar kämpar med det behövs inte med dig.
När tonåringen faktiskt fyller på ishållaren: Tack för att du fyllde på isen!
När tonåringen städat: oj! Är du redan klar. Vad snabb du är! eller Så fint du gjort i köket!
När tonåringen handlat: Gud vad bra, då kan jag sätta igång med middagen.
När hen lägger kläder i tvättkorgen: Ja, vad bra, då kör jag igång en maskin sen.
Lyft de positiva konsekvenserna av vad hen gör och visa att du är glad att det blev gjort.
Nu är ju mina barn yngre, men jag tänker att det här gäller även tonåringar: lär dig om spelen som spelas på datorn. Försök spela och gör det tydligt att du märker hur kass du är på det jämfört med barnet. :)
När hen haft vänner hemma: du är så gullig/snäll/kul mot dina vänner. Det är så fint att se.
När du kommer hem: hej! Är du hemma!? *jätteleende*
Om du får krama din tonåring: gör det!