• Anonym (trött)

Vad får man kräva av tonåringar?

Min man sa idag att jag var "för negativ" och borde säga mera positiva saker till vår tonåring. 

Jag hade blivit lite sur tidigare för att jag skulle ta is ur frysen men upptäckte att någon (antagligen tonåringen, för vilken vuxen skulle bete sig så?) ställt in isformen TOM i frysen, alltså tagit den sista isbiten och sedan inte fyllt på med vatten. Hen gillar både isvatten och iskaffe. Jag tyckte det var rätt dåligt gjort för att det bara skriker "Någon annan får ta hand om det här, jag tänker inte hjälpa till", och jag tycker det är höjden av lathet OCH att smita undan och låta andra bära tyngre lass. Inte ok.

Vi hade tidigare också haft en diskussion om skärmtider, där tonåringen försöker kringgå reglerna lite för ofta för att tilliten verkligen ska vara där. 

Däreot tycker jag min make missat att vi OCKSÅ haft positiva interaktioner, tex en mysig filmstund under samma filt, men han tycker jag borde BERÖMMA tonåringen mera. För mig känns det onaturligt, lite som man pratar till mindre barn. "VAd fint att du dushade efter träningen utan att någon sa till dig! Bra jobbat!"

Maken sa också att jag borde "välja mina strider" - vilket jag redan anser att jag gör. Han vet ju inte vilka saker jag INTE sagt något om? Jag kunde på rak arm lista flera saker som jag INTE kommenterat, bara udner gårdagen.

Han tycker ändå att jag inte "fattar"... Och att man INLAND inte behöver säga till, medans jag ALLTDI säger ifrån, tex om hen itne ställer in sin tallrick i diskmaskinen. Jag troode man ska vara konsekvent? Annars blir väl barn förvirrade? Eller börjar chansa - "kanske kommer jag undan disken idag?Jag skiter i det och ser om något händer!". Är det inte BRA att vara konsekvent?

Nu vill jag mest bara höra input, och goda råd. Hur ska man tänka? Kring krav, kring att "välja strider"? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-19 12:49
    UPPDATERING:

Ingen har sagt att jag håller dålig eller snäsande ton! Inte jag, inte min make. När jag muttrade i köket på morgonen så var tonåringen itne ens där.

Det här handlar inte om att jag har tråkig ton eller sprider dålig stämning. Det handlar om att jag är 100% konsekvent för de saker som jag tycker är 'bare minimum' hemma, som att ordna sin egen disk in i diskmaskinen, och fylla på saker man tar det sista av. Jag låter inte tonåringen "komma undan", utan ber (lugnt och vänligt) hen att göra saken som skippats. IBLAND kan jag säkert lita irriterad, som alla människor, men inte som regel!

Tråden handlar om

1) vad som faktiskt är grundläggande "bare minimum" som man kan förvänta sig av någon som fyllt 14

2) Hur man kan ge positiv förstärkning utan att det låter krystat av typen "vad duuuktig du är lilla gubben som la in tallricken i diskmaskinen!". Vad finns för naturliga komplimanger, och när säger man dem? Det hörde verkligen inte till min barndom, så känner mig helt lost.

Notera att jag ÄR villig att skruva upp berömmet. Men samtidigt INTE villig att lösa alla problem genom att fixa allt själv istället för att ställa krav på tonåringen (vilket vissa här verkar tycka! Som att belöna tonåringens lathet genom att jobba hårdare själv - easy peasy! Nej tack).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-19 14:07
    Klistrar detta svar även här uppe, för jag börjar bli lite trött på att folk försöker hitta nya infallsvinklar eller "lösa gåtan"=hitta fel hos mig, fast jag varit ganska öppen med vad min svaghet är (både enligt mig och min make). Nej, jag har inga problem med andra relationer. Allt funkar med övrig familj, vänner och på arbetsplatsen. Har inga problem att se positiva saker om människor i allmänhet, även min make och mitt barn.

Mitt problem är kommunikativt. Jag har varit helt öppen med det. Det är inte naturligt för mig att säga komplimanger högt. Jag visar både kärlek och uppskattning på andra sätt.

De dagar när min make tycker att fokus har varit för mycket på negativa saker (=att jag uppmärksammar att barnet inte gör the bare minimum som vi kommit överens om) är dock dagar då barnet kanske varit lite tonårsbutter, eller extra ohjälpsam hemma. Och just de dagarna, när det känns som hen är irriterad eller trött (eller bara lat?), och han aktivt inte gjort mycket för familjen så att säga, känns det extra krystat att gå till hans rum för att "säga något positivt". Det känns inte genuint.

Förstår ni nu? Hur löser man det?

Kanske borde titeln ha varit "Vad säger man för positivt till en butter tonåring, som inte orkat göra något hjälpsamt hemma, just den dagen?

• Svar på tråden Vad får man kräva av tonåringar?
  • Anonym (kan)
    Anonym (trött) skrev 2024-01-19 10:52:13 följande:
    För att vara lite negativ.... Vad händer om det inte FINNS fem bra saker att säga en dag, men att tonåringen samma dag är butter och inte ett dugg hjälpsam. 

Det är där mitt tänk om att vara konsekvent kommer in, för jag låter inte hen slippa undan disken, även om hen gått till sitt rum och stängt dörrren. Förstår att jag upplevs som tjatig och negativ, men jag har noll lust att själv ta tag i disken, när hen så lätt borde kunna sköta sina saker.
    Anonym (trött) skrev 2024-01-19 12:15:05 följande:
    Det lustiga var att det bara var maken i köket när jag upptäckte isgrejen. Jag behöver ha med citronjuice i en liten termos, för annars blir min mage sk1t, och den klarar sig itne utan is i. Jag höll på att hacka sönder andra isbitar med en hammare, när jag muttrade lite och sa att vi var tvugna att prata med Xxx IGEN om att man fyller på om man tar det sista.

Så, tonåringen var itne ens där, och jag löste problemet på mitt sätt. Men visst, inför min make lät jag nog irriterad. Massa extra strul, när jag ville komma iväg till jobbet.

Han säger ju givetvis aldrig till vårt barn. Så jag kanske överkompenserar. Det har blivit en ond cirkel.

Och många här verkar ha missat att jag bett om tips, och vill förstå hur man ska ge beröm och komplimanger. Men vår trötta tonåring gör inte mycket, så jag undrar verkligen vad jag ska säga - och så det inte låter typ påhittat " NäMEN braaa gubben! Du torkade dig själv i rumpisen!" liksom?

Ännu ingen som kunnat ge konkreta svar på den frågan : Vad säger jag? Hen sköter skolan bra och träningarna bra, och så vitt jag vet kompisarna bra. Men hur komplimagerar man det?

Det låter som att du har en ganska tråkig syn på både dina barn och ditt eget föräldraskap. Hur är det med relationer för övrigt i ditt liv, har du generellt svårt att se något positivt med andra människor?

Du behöver inte krysta fram ett beröm för något.

Men om saker glöms bort så kan du tex säga: jag fattar att du är trött just nu och har mycket med skolan och allt, men du, glöm inte att ställa i disken när du ätit, det är så trist för mig att mötas av ett berg av disk när jag ska laga middag".

Då bjuder du in till förståelse för tonåringen situation, och delger din egen situation och där nånstans föder man ett tänkande hos tonåringen som innefattar att de inte bara gr saker för att mamma inte ska flyga i taket, utan att de gör saker för att det är mellanmänskligt vettigt. Man bygger relation helt enkelt, istället för att vara en auktoritär despot som förälder.

Och som beröm: jag ser att du jobbar så himla bra med skolan och träningen, vill bara att du ska veta det, att jag ser att du jobbar hårt och det är jättefint"!

Du behöver inte vara i opposition till tonåringen, ni kan vara på samma sida. 
  • Lönnsirap
    Anonym (trött) skrev 2024-01-19 12:56:45 följande:
    Isbitarna är ju ett exempel... Inget återkommande problem. ENBART exempel på viss tanklöshet som är relevant, eftersom det hände DEN HÄR MORGONEN!
    Efter att ha läst dina svar, så tror jag att du har ett större problem än att din tonåring är tanklös... Eftersom det faktiskt är grund-beteendet i den åldern.

Tvärtom tycker jag att det verkar som att du och din man glidit in i "snäll pappa" + "mamma som har krav". 
    Man bör vara rätt irriterad på sin tonåring ibland, inte för att det hjälper, utan för att tonåringar liksom är där på gränsen och vandrar. På samma sätt tycker jag naturligtvis att det är rimligt att man aktivt letar efter positiva saker, och att man har en realistisk bild av just ens egna lilla skitstövel.

Att leva med en tonåring är faktiskt att just välja sina strider och kanske bör du ha än högre krav på din man? Eller är dem allmänna uppfattningen hos er att det är så att det är okej att bara en person tar tag i och kritiserar tonåringen? För då har ni antingen en väldigt snäll tonåring, eller en annan vuxen som faktiskt också är lite tonåring.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2024-01-19 12:32:00 följande:
    Med den attityden kommer du att få det tufft och må rätt dåligt... Lär dig släppa vissa saker.
    Tack för din input. Sådana som du är vad som gör att kvinnor bryter ihop och går in i väggen! 

Du skriver "släppa vissa saker", me det betyder "Gör det själv". Och om jag måste släppa SÅ ENKLA SAKER som att tonåringen ska använda #= sekunder på att fylla vatten i en isform, då säger du i princip att jag ska acceptera att göra ALLT hemma, minsta lilla grej. 

Eller? Berätta, du vise, vad är det som jag tillåts att ställa krav om? Om du nu tycker det är såååå hemskt av mig att kräva att isen fylls på??

Stort suck, säger jag bara. Det tar 30 sekunder. Om ens det...
  • Anonym (Tips från coachen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-19 13:15:03 följande:
    Varför tycker du inte det, kan du utveckla?
    Därför att det lägger ansvar på den andra personen för ens egna känslor. De är man helt och hållet själv ansvarig för. JAG blir arg, ledsen, jättebesviken, so what?? Det är bättre att utgå från en praktisk synpunkt, t ex att det är god uppfostran att fylla på när man märker att något tar slut (naturligtvis i mindre träiga termer när man pratar med ungdomen).

• Anonym (trött)
    Lönnsirap skrev 2024-01-19 13:30:14 följande:
    Efter att ha läst dina svar, så tror jag att du har ett större problem än att din tonåring är tanklös... Eftersom det faktiskt är grund-beteendet i den åldern.

Tvärtom tycker jag att det verkar som att du och din man glidit in i "snäll pappa" + "mamma som har krav". 
    Man bör vara rätt irriterad på sin tonåring ibland, inte för att det hjälper, utan för att tonåringar liksom är där på gränsen och vandrar. På samma sätt tycker jag naturligtvis att det är rimligt att man aktivt letar efter positiva saker, och att man har en realistisk bild av just ens egna lilla skitstövel.

Att leva med en tonåring är faktiskt att just välja sina strider och kanske bör du ha än högre krav på din man? Eller är dem allmänna uppfattningen hos er att det är så att det är okej att bara en person tar tag i och kritiserar tonåringen? För då har ni antingen en väldigt snäll tonåring, eller en annan vuxen som faktiskt också är lite tonåring.
    Bra inlägg, tror du har rätt. Det som skaver lite är nog att min make vet om att jag tycker han ibland är lite mesig i sitt föräldraskap, och jag har många gånger tyckt att "varför är det bara jag som påminner"?

En gång, när vi tidigare diskuterade detta, så sa jag "Jag kan låta bli att kommentera till Xxx (vår tonåring), men då gör DU det som Xxx skippat!" Då tyckte han att det var en bra idé att vara konsekvent! Men det höll inte länge... Tills han blev snäll/obrydd pappa igen. 
    Anonym (trött) skrev 2024-01-19 13:33:40 följande:
    Tack för din input. Sådana som du är vad som gör att kvinnor bryter ihop och går in i väggen! 

Du skriver "släppa vissa saker", me det betyder "Gör det själv". Och om jag måste släppa SÅ ENKLA SAKER som att tonåringen ska använda #= sekunder på att fylla vatten i en isform, då säger du i princip att jag ska acceptera att göra ALLT hemma, minsta lilla grej. 

Eller? Berätta, du vise, vad är det som jag tillåts att ställa krav om? Om du nu tycker det är såååå hemskt av mig att kräva att isen fylls på??

Stort suck, säger jag bara. Det tar 30 sekunder. Om ens det...
    Nej, släppa vissa saker betyder inte gör det själv. Lär dig SLÄPPA vissa saker, dvs strunta i dem.

Jag börjar förstå både tonåringen och mannen... Du har en riktigt usel attityd!
  • Anonym (trött)
    Anonym (MB) skrev 2024-01-19 13:14:33 följande:
    Det är något i din ton som gör att du låter arg, sliten och irriterad. Det kanske inte bara bottnar i ditt barns beteende? Du kanske behöver en break av något slag. Boka in dig på ett spa eller ett hotell en helg och skit i alla där hemma och deras jäkla is och tvätt. Stäng av telefonen och låt dem sköta sig själva några dar medan du blir serverad på restaurang. 

Tonåringar kan vara skitjobbiga och det är klart man retar upp sig ibland. Så är det bara. Men om ditt barn generellt är en bra person, schysst kompis, skötsam osv så kanske du kan tänka att hen är bra som hen är ändå?
    Lite av irritationen kommer av att vissa här antar saker som inte stämmer, men skriver det som att det är dagens sanning. Man ångrar sig nästan alltid när man startat en tråd här...

Om det andra - jag älskar såklart mitt barn, och hen har hundra bra egenskaper. Som jag skrev i trådstarten, vi har ju jättemysiga stunder ihop! Umgås jättemycket. Och för mig är handling bättre än ord! Det är som att min man inte ser kärleken i mina handlingar; att jag lånar ut min nya dyra curl kräm som jag köpt (och som tonåringen nu i princip använt slut, innan jag hann blinka :)), att jag satt och tittade på en film hen ville se, under samma filt med lite snacks som vi båda gillar. Att jag skjutsar hen någonstans nästan varje dag fast jag hatar att köra bil (är nervös förare, lärde mig i sen ålder), att jag lagar tonåringens favoriträtter, lägger mycket tid på att hitta rätt julklappar, kramas mycket.

Mitt "kärleksspråk" är inte komplimanger. 

Och nej, jag har aldrig gått med på att ensam ta hand om hushållet. Jag arbetar mer än 100%. Könsroller är det värsta jag vet. 

Inget av detta borde vara nyheter för min make...
  • Anonym (trött)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2024-01-19 13:40:43 följande:
    Nej, släppa vissa saker betyder inte gör det själv. Lär dig SLÄPPA vissa saker, dvs strunta i dem.

Jag börjar förstå både tonåringen och mannen... Du har en riktigt usel attityd!
    och jag tycker dina inlägg är usla. 

Man kan inte "släppa" de saker som jag kommenterar om - det får nämligen konsekvenser. Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill använda toapapper efter att jag skitit, och jag vill använda rent porslin när jag ska äta. Och, som jag redan förklarat, jag har ingen kyl på min arbetsplats, utan behöver is på morgonen. 

Saker som går att släppa har jag definitivt redan släppt. Tonåringen ställer inte sina skor rätt i hallen. Jag säger inget. Jag hämtar glas och annat från hens rum regelbundet, säger inget. Hen bäddar inte sin säng - jag slänger ibland upp överkastet på sängen så det itne ligger på golvet, men säger inget i övrigt.

Du är en typiskt sån som inte riktigt läser vad jag skriver, utan antar en massa och ger arroganta "råd". 
    Anonym (trött) skrev 2024-01-19 13:51:56 följande:
    och jag tycker dina inlägg är usla. 

Man kan inte "släppa" de saker som jag kommenterar om - det får nämligen konsekvenser. Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill använda toapapper efter att jag skitit, och jag vill använda rent porslin när jag ska äta. Och, som jag redan förklarat, jag har ingen kyl på min arbetsplats, utan behöver is på morgonen. 

Saker som går att släppa har jag definitivt redan släppt. Tonåringen ställer inte sina skor rätt i hallen. Jag säger inget. Jag hämtar glas och annat från hens rum regelbundet, säger inget. Hen bäddar inte sin säng - jag slänger ibland upp överkastet på sängen så det itne ligger på golvet, men säger inget i övrigt.

Du är en typiskt sån som inte riktigt läser vad jag skriver, utan antar en massa och ger arroganta "råd". 
    Du får tycka vad du vill. Folk försöker hjälpa dig och du hugger och slår vilt omkring dig. Du har lite att jobba på!
Svar på tråden Vad får man kräva av tonåringar?