Inlägg från: Anonym (Tips från coachen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tips från coachen)

Vad får man kräva av tonåringar?

Din make behöver inte ha åsikter om ditt föräldraskap så länge du inte trycker ner tonåringen och det verkar inte vara det läget. Han skapar bara en dålig stämning om han gnäller på dig.

Sluta fylla på is. Ungdomen får själv upptäcka att det är slut. Du får klara dig utan is ett tag tills hen lär sig.

Håll hårt på gränserna för internet!

Välj dina strider: så länge det inte drabbar dig personligen vad tonåringen gör eller inte gör - skit i det. Och kom ihåg att även om det drabbar dig så är inte allting så förbaskat viktigt (som is i termosen t ex, definitionen av i-landsproblem)

Ha en pappersrullshållare vid toaletten - fyll på den vid behov. Man måste inte göra det så förbannat svårt för sig.

Man måste inte berömma, man ska inte berömma, stup i kvarten. Tomma komplimanger skadar bara relationen, ungdomen märker om det inte är ärligt menat! Sitt inte och räkna att det ska vara si eller så många, det är bra nog om det blir en positiv förstärkning om dagen.

Generellt ska ungdomen ta ansvar i hemmet, dvs göra sin egen tvätt, hjälpa till att laga mat, hjälpa till med städning osv, ffa ska det egna rummet hållas i ordning.

Anonym (trött) skrev 2024-01-19 12:06:08 följande:
    Nej, det vill jag inte? Jag vill att den fylls på.

precis som jag inte vill ställa ett berg av toalettpappersrullar i varje badrum. 

Det är inte min uppgift att "fixa" allt i huset. Andra kan också visa respekt och omtanke!
    Med den attityden kommer du att få det tufft och må rätt dåligt... Lär dig släppa vissa saker.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-19 12:18:52 följande:

Berömma och berömma? Det viktiga är att man visar kärlek, annars förstör man relationen med sin tonåring. Det är viktigt att skilja på handling och person. Man kan säga att jag blir arg och ledsen när du inte fyller på isbitarna. När jag vill ta en drink och det inte finns is, då blir jag jättebesviken.
    Det man inte skall säga är saker som: Du är värdelös! Att du aldrig lär dig! Du är hopplös! Jag orkar inte med dig! Eller ännu värre saker som skadar både tonåringens självkänsla och relationen. 

Sen tycker jag personligen att detta med isbitar är som en storm i ett vattenglas. Men om det är viktigt för TS så är det ju så. 

Typexempel på hur man INTE ska göra.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-19 13:15:03 följande:
    Varför tycker du inte det, kan du utveckla?
    Därför att det lägger ansvar på den andra personen för ens egna känslor. De är man helt och hållet själv ansvarig för. JAG blir arg, ledsen, jättebesviken, so what?? Det är bättre att utgå från en praktisk synpunkt, t ex att det är god uppfostran att fylla på när man märker att något tar slut (naturligtvis i mindre träiga termer när man pratar med ungdomen).

Anonym (trött) skrev 2024-01-19 13:33:40 följande:
    Tack för din input. Sådana som du är vad som gör att kvinnor bryter ihop och går in i väggen! 

Du skriver "släppa vissa saker", me det betyder "Gör det själv". Och om jag måste släppa SÅ ENKLA SAKER som att tonåringen ska använda #= sekunder på att fylla vatten i en isform, då säger du i princip att jag ska acceptera att göra ALLT hemma, minsta lilla grej. 

Eller? Berätta, du vise, vad är det som jag tillåts att ställa krav om? Om du nu tycker det är såååå hemskt av mig att kräva att isen fylls på??

Stort suck, säger jag bara. Det tar 30 sekunder. Om ens det...
    Nej, släppa vissa saker betyder inte gör det själv. Lär dig SLÄPPA vissa saker, dvs strunta i dem.

Jag börjar förstå både tonåringen och mannen... Du har en riktigt usel attityd!
    Anonym (trött) skrev 2024-01-19 13:51:56 följande:
    och jag tycker dina inlägg är usla. 

Man kan inte "släppa" de saker som jag kommenterar om - det får nämligen konsekvenser. Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill använda toapapper efter att jag skitit, och jag vill använda rent porslin när jag ska äta. Och, som jag redan förklarat, jag har ingen kyl på min arbetsplats, utan behöver is på morgonen. 

Saker som går att släppa har jag definitivt redan släppt. Tonåringen ställer inte sina skor rätt i hallen. Jag säger inget. Jag hämtar glas och annat från hens rum regelbundet, säger inget. Hen bäddar inte sin säng - jag slänger ibland upp överkastet på sängen så det itne ligger på golvet, men säger inget i övrigt.

Du är en typiskt sån som inte riktigt läser vad jag skriver, utan antar en massa och ger arroganta "råd". 
    Du får tycka vad du vill. Folk försöker hjälpa dig och du hugger och slår vilt omkring dig. Du har lite att jobba på!
Svar på tråden Vad får man kräva av tonåringar?