• LinneaWookie

IVF/ICSI 2024

GrönaLjuslyktan skrev 2024-05-23 14:13:05 följande:

Hej alla fina kämpar! Skrev i den här tråden för några månader sen om min fjärde IVF återföring och hade så sett framemot att få ge positiva besked idag, för tänkte att det kanske kunde ge hopp till er där ute som haft flera misslyckade IVF försök ❤️ Men istället skriver jag tyvärr nu för att själv få stöttning och hopp. Jag blev nämligen gravid på det fjärde försöket med vårt allra sista embryo!! Första graviditeten nånsin efter 2+ år av försök. Gick igenom allt det där många skriver om, besatt av gravtest, analysera varenda litet symptom, eller i mitt fall, avsaknaden, att tiden går så långsamt, oron fram till det tidiga ultraljudet, men så gick vi på UL i v8 och fick se ett hjärtslag och oron minskade, även om jag fortfarande läste på massor om risk för missfall. Men senaste veckorna så trodde jag verkligen att det skulle gå vägen, kände mig verkligen gravid, så när vi var på KUB igår (v12+3) så kom det som en stor chock att graviditeten hade avstannat i v10+5. Sån otrolig hjärtesorg, är helt förstörd 💔 Främst är jag faktiskt livrädd för hur det ska komma ut, läst om medicinskt eller skrapning. Läkaren har skickat remiss till medicinskt inlagd (dvs göra det på sjukhus istället för hemma för är så pass långt gången). Är det någon här som har erfarenhet av missed abortion runt v10+? Hur var er erfarenhet i så fall? Hur har det gått efteråt? 

Beklagar verkligen djupt, käraste du. Vet hur oerhört svårt det är och att man är helt trasig inombords Jag önskar jag hade något jättebra råd att ge men det enda jag minns är att jag mådde så mycket bättre när jag fått påbörja nästa försök...
    Tänker på digHjärta
  • LinneaWookie

Och glömde inkludera att mina två MA/MF har skett i v8-9 ungefär och jag behövde inte skrapa. Så där vet jag inte. Men det kommer gå braHjärta

• LinneaWookie
    EFW skrev 2024-05-26 08:24:58 följande:

Ja men det gör vi ju, jag håller tummarna för oss båda denna gång ❤️
    Förstår att det känns viktigt att allt känns under kontroll då det är sista insättningen för er just nu. Du skulle ju kunna tempa nu inför äl och efter så ser du mer när den inträffat?

Min klinik kör med ul och ovitrelle för att ha koll på när insättning ska ske. Ska på mitt på måndag och sist så blev insättningen en vecka efter det 😊 Så några dagar kvar innan ruvningsarbetet ska påbörjas. 

Funderar på hur jag ska ta mig an det känslomässigt denna gång. Testade ut ovitrellen sist, men den satt i så länge så jag började hoppas en hel del på att det var en kombo av mitt egna hcg också. Kanske att jag ska invänta bim denna gång och tjuvtesta med digitalt då istället 😊🤞

Ja verkligen, nu är det bara att hoppas❤️❤️

Det blev lite kaotiskt nu för jag skulle haft UL igår morse men vår 4-åring fick kräksjuka på lördagen och jag trodde jag klarat mig eftersom det gårt nästan 2 dygn men BAM under småtimmarna natten till måndag så kom det för mig med.
    "Sjukanmälde" mig hos kliniken och det kändes väldigt jobbigt...Och de sa då att det inte kommer hinnas med eftersom de förstås behöver hinna göra UL innan insättning och de vill inte riskera smitta där (vilket man förstår till 110%). Sen sa de också att då blir det förmodligen att vänta till typ augusti då de har sommarstängt i juli och min nästa mens bör starta senare än stoppdatumet de hade för startad behandling innan de har sommarstängt.

MEN det var ett snabbt sjukdomsförlopp för sonen så jag tänkte lite och ringde upp kliniken.
    Vi bokade in nytt UL två dagar senare (imorgon bitti) eftersom enligt min kalender så bör min ÄL vara först på fredag. Litar dock inte riktigt på min cykel så jag har fortsätt testa och fick positivt test igår kväll😮.

Eftersom mina ÄL-tester säger tydligt att det bara är positivt om teststrecket är lika starkt eller starkare än kokontrollstrecket, och att då ÄL bör inträffa 24-48h efter positivt test. 
    Jag mailade kliniken direkt vid positivt test och bifogade bilder på både test och testets infoblad😅 och de bokade då in insättning nu på fredag (1+2) dagar eftersom det är ett 2-dagars embryo.

Jag blir bara lite paff nu eftersom hon i telefon sa att de kan inte starta en behandling utan ett UL, men hon säger nu att jag inte behöver komma på mitt UL eftersom jag har fått ett positivt ÄL-test 🤔Blir någon klok på detta?
  • LinneaWookie
    EFW skrev 2024-05-26 08:24:58 följande:

Ja men det gör vi ju, jag håller tummarna för oss båda denna gång ❤️
    Förstår att det känns viktigt att allt känns under kontroll då det är sista insättningen för er just nu. Du skulle ju kunna tempa nu inför äl och efter så ser du mer när den inträffat?

Min klinik kör med ul och ovitrelle för att ha koll på när insättning ska ske. Ska på mitt på måndag och sist så blev insättningen en vecka efter det 😊 Så några dagar kvar innan ruvningsarbetet ska påbörjas. 

Funderar på hur jag ska ta mig an det känslomässigt denna gång. Testade ut ovitrellen sist, men den satt i så länge så jag började hoppas en hel del på att det var en kombo av mitt egna hcg också. Kanske att jag ska invänta bim denna gång och tjuvtesta med digitalt då istället 😊🤞

Och ja, jag fattar problematiken med Ovitrelle och testande....Knepigt.
    Jag skulle nog försöka vänta till bim men det är SÅ SVÅRT 

Håller alla tummar ❤️❤️❤️
  • LinneaWookie
    EFW skrev 2024-05-29 06:57:26 följande:

Men oj vilken mardröm 😅 Tur du fortsatte testa! Antar att man räknar med att du får din äl efter lh peak eftersom du brukar få det annars också. Och vilken tur då att ni hinner innan helgen 🤩

Jag blev tillsagd att ta lh test nu efter jag varit på ul i går för om jag fick lh höjning skulle jag inte ta ovitrellen utan ringa tillbaka till dem. Jag antog att jag då inte skulle kunna sätta tillbaka då insättningen skulle bli en söndag i så fall. (Men efter det du berättar så hade ju jag också i så fall fått fortsätta, lh och ovitrelle blir ju samma sak)
    Men som tur var så var stickan inte ens i närheten av positiv och ännu har inte tempen gått upp så tror allt att äl sker i dag eventuellt skett i natt och temp höjning i morgon så nu känns det ok ändå. Dagarna blir rätt 😅 Sist tog Jag inga stickor och tror vi missade lh höjningen och fick äl ett dygn tidigare än de räknat med, (jag tempar)

Så då ligger vi helt lika ju, undrar om vi får samma test datum? Håller tummarna att detta är vår månad ❤️

Ja nu håller vi alla tummar! Jag har insättning på min mans födelsedag så jag hoppas det är ett bra tecken😅❤️

På vår klinik så kan man få göra insättningar helgdagar eller kvällar i specialfall, då blir det väl  grym OB för de som jobbar också haha. Men när de har sommarstängt i några veckor då är det liksom kört.

Heja oss🌸☺️
  • LinneaWookie
    BaeA skrev 2024-05-30 16:35:17 följande:

Hej, 
    Var ett tag sedan jag skrev här, gjorde min tredje återföring av en blastocyst i början av april, men tyvärr satte sig inte den heller. Sedan dess har vi funderat på vad nästa steg för oss ska vara då jag inte vill slösa min två sista embryon när jag vet att det är något som är fel. Vår läkare sa också det till mig att i min ålder (35) mer så fina blastocyster utan något avvikande hos mig eller min man så måste det vara immunförsvaret. Vilket vi också har sett indikatorer på från testar vi gjort privat.

igår gjorde jag iaf en biopsi, och proverna har skickats till ett labb utomlands som de samarbetar med. får resultatet om cirka 2 veckor, ska bli spännande och är förväntansfull för en eventuell immunplan. 

Åh, vad skönt att kunna få en rimlig anledning ändå, där värdena med största sannolikhet går att förbättra. Hoppas provsvaret är i linje med era förväntningar så ni kan påbörja en behandling. Heja dig!!!❤️????🏼
  • LinneaWookie
    BaeA skrev 2024-05-31 12:49:02 följande:
    Ja, hoppas hoppas! Varit så himla mycket olika hinder på vår resa, så man är ju lite skeptisk även om man är glad att vi är ?vidare?. läste du ska göra återföring, hoppas allt går bra och med ruvandet sen ❤️
    Ja man kan lätt bli lite skeptisk när det varit många hinder, typ "varför skulle det här funka när inget annat gjort det" etc men man får försöka tänka (även om det är svårt) att ju fler grejer som man bockar av eller ju fler gånger det går fel så är statistiken lite mer på ens sida nästa gång.❤️

Åh vad gulligt, tack. Ja jag gjorde min återföring idag, för vad jag kan säga med 99,9% säkerhet var sista gången i livet. Vi har ju redan en son som blev till exakt så här och detta var sista embryot i den här syskonförsöks-omgången (vi hade bara 2) och det blir för dyrt att fortsätta. Så det var lite vemodigt och lite jobbigt att veta om denna inte fäster och stannar så är det liksom stopp sen. Men jag känner mig hoppfull🌸🌸☀️☺️
  • LinneaWookie

EFW:

Jag tror att FL har buggat ur hos mig. I telefonen dyker inga svar upp efter mitt sista i tråden för typ 2-3 dagar sedan, och i webbläsaren dyker allt upp men jag kan inte trycka "citera". Inget händer.
    Får svara vanligt utan tagg.

Jo det går bra, men det går SÅ långsamt. Kan liksom inte visualisera att de ska gå eftersom det inte gick förra gången, och då kände jag mig liksom så hoppfull...
    Men det finns inget annat att göra än att vänta.
    Ska inte beställa tester förrän kanske 2 dagar innan BIM för jag orkar inte hålla på och smygtesta och så vet man inte om man testat för tidigt. Dock känns det nästan läskigare att testa på BIM för då vet man ju nästan att det är kört om det blir neg en gång Obestämd

Hur mår du, hur har det gått? Hjärta{#emotions_dlg.flower}

• LinneaWookie
    LMSM skrev 2024-06-03 13:58:46 följande:

Hej Allihopa!
    Så länge sedan jag skrev här. Har behövt en lång paus för att återhämta mig efter mitt femte misslyckade äggplock i vintras. 

Grattis till alla som plussat så glad för eran skull och till alla som fortfarande kämpar, ni är så starka! 

Jag började min 6e behandling med 300 gonal f och 75 menopour igår. Blev korta protokollet den här gången för jag orkade helt enkelt inte med långa en fjärde gång på raken. Det har ju ändå inte lyckats så tänkte det kan vara värt att testa med korta igen. Gud så dåligt jag mår av att börja igen är så otroligt rädd och orolig för ytterligare ett misslyckande den här gången. Känns inte som om man orkar mkt mer :) 

Tänker på dig! Klokt att ta ett break från långaHjärta
  • LinneaWookie
    PrettyTiedUp skrev 2024-06-03 15:15:48 följande:
    Vill också veta! Satt in ett 3-dagars i fredags och undrar lite samma sak. Hoppas någon kan svara :) 
    För mig har det varit lite olika. Ibland har mensen kommit ett 2-3 dagar efter BIM, dels kanske för att jag då slutat med Cyclogest efter flera negativa tester. Den senaste gången kom mensen samma dag som den ska, men jag hade då hunnit testa negativt redan och slutat med Cyclogest (min mens är oftast beräknad efter testdag).
    Så jag tror det kan vara väldigt olika, men har förstått det som att progesteronet i regel brukar skjuta upp mensen i någon dag eller så.
    Lycka till, vi gjorde FET på samma dag, fast min var en 2-dagarsHjärta
Svar på tråden IVF/ICSI 2024