BF aug 2024
Hej!
Nyligen plussat och har BF i början av augusti.
Ni som också plussat nyligen kasnke vill dela glädje oro, symtom, besök på MVC osv.
Hej!
Nyligen plussat och har BF i början av augusti.
Ni som också plussat nyligen kasnke vill dela glädje oro, symtom, besök på MVC osv.
Åh vad kul att höra Det gick bra även här!! Puh!
Precis som du säger, SÅ mäktigt att få se och framförallt höra hjärtslagen..
Är idag på 8+0 och vi ska på tidigt ultraljud ikväll.. SÅ.NERVÖS.
Var inne på VUL 6+4 pga. blödningar och då såg allt bra ut och fick se en liten klump med hjärtslag. Men är så rädd för att allt har förändrats sedan dess....
Förstår inte hur jag ska överleva fram tills dess att den "mest kritiska" perioden är över efter v.12..
Nån vänlig själ som har tips på hur en står ut och hanterar oron??
Roligt att allt såg bra ut för er båda!😍
Efter mitt MA var jag orolig hela nästa graviditeten som gick bra och slutade i ett friskt barn. Nu är jag gravid igen och trots att jag har ett barn nu är jag orolig!
Såklart kan man jobba med själva oron genom att något mantra så som ?jag hoppas på det bästa?, prata med en psykolog, yoga, meditera osv men det bästa tipset nu i början jag har är faktiskt att distrahera sig och fokusera på annat än graviditen.
För vissa kanske det fungerar att fokusera inåt och tänka pos tankar kring sig och fostret eller så, men för mig gör det mig bara mer orolig för jag sätter då mer förhoppningar på graviditeten och då får jag en våg av oro typ.
12 veckor (och man vet ju typ bara att man är gravid i 8 veckor) är ju inte så lång tid egentligen och man har ju säkert saker man kan fokusera på lite extra så
som jobbet, renovering, rensa garderoben, dansa, prova pilates osv osv.
❤️❤️
Roligt att allt såg bra ut för er båda!😍
Efter mitt MA var jag orolig hela nästa graviditeten som gick bra och slutade i ett friskt barn. Nu är jag gravid igen och trots att jag har ett barn nu är jag orolig!
Såklart kan man jobba med själva oron genom att något mantra så som ?jag hoppas på det bästa?, prata med en psykolog, yoga, meditera osv men det bästa tipset nu i början jag har är faktiskt att distrahera sig och fokusera på annat än graviditen.
För vissa kanske det fungerar att fokusera inåt och tänka pos tankar kring sig och fostret eller så, men för mig gör det mig bara mer orolig för jag sätter då mer förhoppningar på graviditeten och då får jag en våg av oro typ.
12 veckor (och man vet ju typ bara att man är gravid i 8 veckor) är ju inte så lång tid egentligen och man har ju säkert saker man kan fokusera på lite extra så
som jobbet, renovering, rensa garderoben, dansa, prova pilates osv osv.
❤️❤️
Tack för ditt svar!
Tror absolut att det är en bra strategi för många, att hålla sig sysselsatt.
Och sen ska man självklart inte utgå ifrån att det kommer gå dåligt - för det gör det ju oftast inte.
Vill ju inte sprida mer oro i gruppen än vad som säkert redan finns.. vet själv hur uppskrämd man blir av alla skräckhistorier som cirkulerar på FL.
Dem ringde precis ifrån vasamamman och berättade att inga avvikelser hade hittats på NIPT-testet 😭😭❤️❤️ Har varit en så orolig väntan sedan jag lämnade provet i måndags? har tänkt berätta för alla mina syskon i helgen så kändes extra skönt att det här beskedet kom nu. 😭😍😍❤️❤️
Nu till en fråga.. vid inskrivningen sa vi till barnmorskan att vi önskade göra kub-testet. Då hade vi inte bestämt oss för att göra nipt-testet ännu. Vi hade första inskrivningssamtal väldigt tidigt efter vi fått veta att jag var gravid. Så vi fick en tid bokad för kub dagen innan vi ska resa iväg till Thailand, om ca 2 veckor.
Nu till min fråga, är det exakt samma kromosomavvikelser dem letar efter på KUB? Kan dem se något på kub som vi inte redan har fått svar på genom NIPT? Jag gör ju väldigt gärna kub-testet ändå för att få se att bebisen lever innan vi drar iväg på 2 veckors semester. Men jag vet ju också att man inte ?ska? eller ?bör? göra kub av den enda anledningen att man bara vill göra ultraljudet?. Jag ska träffa min barnmorska på måndag för att lämna blodprover och ta cellprov då jag haft cellförändringar och gjort konisering för 3 år sedan. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig gällande det här med att vi redan har gjort nipt privat och betalat en massa pengar ur egen fika redan. Kommer vi bli nekade att göra kub? Någon som vet? Får man veta något annat på kub? Om inte annat så skulle det kännas tryggt att få se bebisen på ultraljudet och då har ju bebisen växt på sig lite så man kanske kan se lite mer än det vid tidiga ultraljud.
Vet inte alls hur kub går till då detta är min första graviditet så sitter ni inne på lite information eller pepp så får ni hemskt gärna dela med er 🥰🥰
Kub är bara en sannolikhetsuträknelse medan nipt analyserar fostrets dna. Så känn er trygga med ert nipt test det behövs inte kombineras med kub av den anledningen. i min region får vi ultraljud även om vi tackar nej till kub.
I fredags när jag vaknade hade jag en en ljusbrun flytning i trosorna storlek som en tvåkrona ungefär, några timmar senare syntes en liten brun strimma när jag torkade mig.
I samband med detta började värk i nedre delen av magen som mensvärk, starkare än molvärken varit hittills i graviditeten (är idag 9+5).
Värken har hållit i under helgen men ingen blödning eller ens antydan till färg i flygningarna, men är så himla orolig!
Läst i så många trådar om brun flytning som början på missfall där det startat som min, sedan inget i flera dagar och sen kommer allt ut 😭
Någon som har någon uppmuntrande erfarenhet/klokhet att dela?
Dee vill inte kolla vul utan färsk blödning och det är 3,5 oändliga veckor tills kub....
I fredags när jag vaknade hade jag en en ljusbrun flytning i trosorna storlek som en tvåkrona ungefär, några timmar senare syntes en liten brun strimma när jag torkade mig.
I samband med detta började värk i nedre delen av magen som mensvärk, starkare än molvärken varit hittills i graviditeten (är idag 9+5).
Värken har hållit i under helgen men ingen blödning eller ens antydan till färg i flygningarna, men är så himla orolig!
Läst i så många trådar om brun flytning som början på missfall där det startat som min, sedan inget i flera dagar och sen kommer allt ut 😭
Någon som har någon uppmuntrande erfarenhet/klokhet att dela?
Dee vill inte kolla vul utan färsk blödning och det är 3,5 oändliga veckor tills kub....
Åh vännen, lider verkligen med dig....
Jag har själv haft liknande flytningar till och från och är idag på 9+6.
För min del har det inte inneburit något dåligt utan varit helt normalt.
Det är fruktansvärt när de där orostankarna bara blir större och större för att tillslut ta över helt....
Du har säkert läst det själv många gånger men det är väldigt, väldigt vanligt med mindre blödningar/färgade flytningar i tidig graviditet.
Har du pratat med din BM? Bor du i en stad där du kan kontakta/besöka gynakut? Alternativt, har du möjlighet att betala för ett privat ultraljud för att stilla din oro?
Åh vännen, lider verkligen med dig....
Jag har själv haft liknande flytningar till och från och är idag på 9+6.
För min del har det inte inneburit något dåligt utan varit helt normalt.
Det är fruktansvärt när de där orostankarna bara blir större och större för att tillslut ta över helt....
Du har säkert läst det själv många gånger men det är väldigt, väldigt vanligt med mindre blödningar/färgade flytningar i tidig graviditet.
Har du pratat med din BM? Bor du i en stad där du kan kontakta/besöka gynakut? Alternativt, har du möjlighet att betala för ett privat ultraljud för att stilla din oro?
Anelaaa89: Jag lyckas inte tagga dig men vill bara säga att jag fått bruna flytningar två gånger och fått panik efter att ha googlat. Först i vecka 5 och sedan vecka 7. Nu är jag i vecka 9 och var för några dagar sedan på VUL och allt såg bra ut. Barnmorskan sa då att bruna flytningar inte är något att oroa sig för om det inte samtidigt gör väldigt ont. Man är så lättblödande i tidig graviditet att det kan orsakas av att man lyft något eller hostat hårt typ, det var hennes förklaring. Jag tyckte också jag fick starkare mensvärk i samband med flytningarna men det kan ju också bero på att man känner efter minsta lilla när man blir orolig. Ville bara ge några lugnande ord. Håller tummarna för att allt går bra!!
Anelaaa89: Jag lyckas inte tagga dig men vill bara säga att jag fått bruna flytningar två gånger och fått panik efter att ha googlat. Först i vecka 5 och sedan vecka 7. Nu är jag i vecka 9 och var för några dagar sedan på VUL och allt såg bra ut. Barnmorskan sa då att bruna flytningar inte är något att oroa sig för om det inte samtidigt gör väldigt ont. Man är så lättblödande i tidig graviditet att det kan orsakas av att man lyft något eller hostat hårt typ, det var hennes förklaring. Jag tyckte också jag fick starkare mensvärk i samband med flytningarna men det kan ju också bero på att man känner efter minsta lilla när man blir orolig. Ville bara ge några lugnande ord. Håller tummarna för att allt går bra!!