• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-09 16:36:44 följande:
    Efter du inte har CSN-behörighet till denna termin har du alltså klarat mindre än 62,5% av poängen, eller färre än 18.75 poäng. 

Varför så dåligt studieresultat? Vad gick snett?
    Var rätt många som inte klarade spärren så beror på dels dåligt studiematerial och att det var papperstentor. 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 17:32:22 följande:
    Var rätt många som inte klarade spärren så beror på dels dåligt studiematerial och att det var papperstentor. 
    Hur kan dåligt studiematerial och papperstentor hindra dig från att klara dina studier? 

Är saker som händer dig i ditt liv aldrig ditt fel? Är du alltid ett offer för yttre omständigheter?
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2025-02-09 16:16:43 följande:
    Tack för du bevisar min poäng, det är precis det här jag menar, du tar inget ansvar för någonting, allt som drabbar dig beror på omständigheterna.
    Precis...

• fornminne
    I så fall var det ju en riktigt dålig kurs, om studiematerialet och lärarna var så dåliga att många inte klarade sig därför. Det tror jag inte är regel.

Vad papperstentor har med saken att göra begriper jag inte. Varför skulle det vara ett hinder?

Salstentor och muntliga tentor lär bli vanligare framöver eftersom det fuskas för mycket annars.
  • Anonym (Varför ens försöka...)

Så nu är det till att försöka ta fler högskolepoäng för att kunna få studielån igen. Det går att läsa vad som helst, inte bara det ämne man har missat poäng i. Dinosaurier, ölbryggning, Harry Potter, vad som helst!

• fornminne
    Sen kan jag inte låta bli att undra på vilket sätt studiematerialet var dåligt. Det kanske var så, men det kommer allt oftare larm från högskolorna om att yngre studenter (födda kring millenniumskiftet) inte klarar högre studier. De klarar inte att läsa längre texter, de skriver sämre än tidigare generationer osv. Sämre språk och sämre ordförståelse. Sämre koncentrationsförmåga. En del vill ha ljudböcker (!), samt har klagat för att en del tentafrågor kommer direkt från kurslitteraturen och inte från föreläsningarna!

Så att många kuggade din kurs tar jag med en nypa salt. Kursen kanske VAR ovanligt svår eller dålig, men problemet kan lika gärna ligga hos studenterna.
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 15:43:18 följande:
    Vet inte vem det är, aldrig sett den tråden
    Varför väljer du att ljuga?
  • Anonym (...)
    Anonym (K) skrev 2025-02-09 19:54:58 följande:
    Tja, TS har väl ljugit för sig själv tråden igenom, inget är hans fel, han behöver ingen hjälp, han mår bra, allt är bra, han har en chans hos tjejen, han ska bjuda ut henne osv. osv. Det är en avgörande del av hans problem, han vill inte se sanningen i vitögat.
  • Anonym (r)
    Anonym (K) skrev 2025-02-09 19:54:58 följande:
    varför väljer du att fortsätta svara TS ? du vet ju
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?