• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (H)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 15:03:56 följande:

Jag har HP och en fullständig gymnasieexamen samtidigt som jag har erfarenhet inom ideella organisationer. 

Och ändå inte fått jobb trots att du sökt massor? 
  • anonym05swe
    Anonym (H) skrev 2025-02-09 15:05:47 följande:
    Och ändå inte fått jobb trots att du sökt massor? 
    Ja
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 15:02:25 följande:
    Ett tiotalet
    Ett tiotalet? Exakt hur många så kan jag hjälpa dig med svaret på om du får CSN i höst?
  • Anonym (X)

Jag har HP och en fullständig gymnasieexamen samtidigt som jag har erfarenhet inom ideella organisationer. 

Det har de flesta andra som söker jobb också, plus erfarenhet.
    Vilken sorts jobb söker du?
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 11:42:38 följande:
    Du vet inte vad LAS är? LAS är typ största hindret på arbetsmarknaden för oss unga. 
    Tack för du bevisar min poäng, det är precis det här jag menar, du tar inget ansvar för någonting, allt som drabbar dig beror på omständigheterna. Men med den inställningen kommer du heller inte komma någonstans i livet. Att du inte försöker vara självkritisk någonstans är ditt val, att du inte söker hjälp för det du inte klarar själv är också ditt val. Men då får du också stå och stampa på samma ställe och inte komma någonstans.
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 14:06:05 följande:

Om du läser rapporten nämns det att LAS är ett hinder för att anställa unga som en av arbetsgivarorganisationerna nämnde. 

LAS påverkar kraftigt.

LAS påverkar mig då folk som jobbat längre (deras effektivitet spelar ingen roll) går före mig som gör det svårt för företag att anställa

Självklart tycker arbetsgivare att det är fel att det finns regler för hur det får gå till när de sparkar folk. Självklart tycker arbetsgivare att det är fel när de inte får sparka någon för att de inte tycker om den personen. 

LAS är inte problemet för dig att få jobb.

Vad söker du för jobb? Vilken typ av jobb söker du? Hur hindras du från att söka okvalificerade jobb pga LAS? Hur kommer det sig att andra ungdomar hittar jobb trots LAS men inte du?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 15:02:25 följande:
    Ett tiotalet
    Efter du inte har CSN-behörighet till denna termin har du alltså klarat mindre än 62,5% av poängen, eller färre än 18.75 poäng. 

Varför så dåligt studieresultat? Vad gick snett?
  • fornminne

Men de som redan har anställningar - som du menar att LAS gör det svårt att sparka - har ännu mer erfarenhet och kompetens än du. Många har högre utbildning också.

Det finns inget som säger att du skulle vara bättre än dem, eller att det skulle vara lättare för dig att få (och behålla) ett jobb, om LAS inte fanns, eller om det var lättare att sparka folk.

Visst, på de flesta större arbetsplatser finns åtminstone någon som egentligen inte borde vara där, ibland flera. Men de flesta gör åtminstone dugliga jobb och det finns inget som säger att oerfarna ungdomar som nyligen gick ut gymnasiet, skulle vara bättre.

Många ungdomar får jobb, trots LAS. Särskilt i bristyrken. Men delvis beror det förstås på var du bor och vad du söker för typ av jobb.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?