• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 11:14:41 följande:
    Så man måste skriva om ALLTING? Nej, vissa saker kan man vänta med att avslöja. 

Inte mitt fel att LAS finns som är ett stort hinder mot unga som mig som drabbar oss. Har flera HP nu. Nej är inte "livrädd för att bli utsatt av skratt". 
    Nej ingenting som drabbar dig är ditt fel men ändå vill du inte söka den hjälp som behövs för att du ska komma någonstans i livet.
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-02-09 11:25:48 följande:
    Nej ingenting som drabbar dig är ditt fel men ändå vill du inte söka den hjälp som behövs för att du ska komma någonstans i livet.
    Du vet inte vad LAS är? LAS är typ största hindret på arbetsmarknaden för oss unga. 
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 11:42:38 följande:
    Du vet inte vad LAS är? LAS är typ största hindret på arbetsmarknaden för oss unga. 
    Vet DU ens vad LAS innebär? På vilket sätt hindrar LAS dig att få ett jobb? Snälla, berätta hur du hindras av LAS. Men, det är bra att du hittat en ny ursäkt till varför saker inte går som du vill.
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-09 11:52:43 följande:
    Vet DU ens vad LAS innebär? På vilket sätt hindrar LAS dig att få ett jobb? Snälla, berätta hur du hindras av LAS. Men, det är bra att du hittat en ny ursäkt till varför saker inte går som du vill.

Lyssna på Sveriges största arbetsgivare totalt:

www.svensktnaringsliv.se/bilder_och_dokument/bejl6v_nio-foretagarberattelser-las-ett-hinder-for-tillvaxt-och-jobbskap_1003591.html/Nio+fretagarberttelser%3A+LAS++ett+hinder+fr+tillvxt+och+jobbskapande.pdf

• Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 11:42:38 följande:
    Lagen om anställningsskydd är det största hindret för att du och andra unga ska få jobb? Jaha, hur menar du? Alltså, hur menar du, inte "vad tycker Svenskt Näringsliv"?

Jag skulle tro att det största hindret för din del inte är LAS, utan det faktum att du bor i en studentstad. Det betyder att det är stor konkurrens om alla timjobb i vården, alla deltidsjobb och timjobb i butiker och på Donken, eftersom det är så många andra studenter som vill komplettera upp studielånet med extrajobb.

Hur tänker du kring dina studier? Tänker du fortsätta plugga på universitetet under sommaren och hösten, eller tänker du skaffa dig en yrkesutbildning på YH? Du är långt ifrån den enda som blivit underkänd och åkt på omtentor, jag (pluggar som vuxen) fick underkänt på 2 av höstterminens sista tentor. Inte så kul, men den första har jag lämnat in igen och blivit godkänd, och den andra jobbar jag på. Ibland upptäcker man att den valda utbildningen inte passar alls, i mitt fall berodde U:na på att jag var sjuk ett par veckor i slutet av HT och fick panikjobba på slutet, med mindre bra resultat.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 11:14:41 följande:
    Så man måste skriva om ALLTING? Nej, vissa saker kan man vänta med att avslöja. 

Inte mitt fel att LAS finns som är ett stort hinder mot unga som mig som drabbar oss. Har flera HP nu. Nej är inte "livrädd för att bli utsatt av skratt". 
    Hur många hp klarade du på en termin?
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2025-02-09 11:55:12 följande:

www.svensktnaringsliv.se/bilder_och_dokument/bejl6v_nio-foretagarberattelser-las-ett-hinder-for-tillvaxt-och-jobbskap_1003591.html/Nio+fretagarberttelser%3A+LAS++ett+hinder+fr+tillvxt+och+jobbskapande.pdf

Andra ungdomar får ju jobb, eller hur? De jobbar i äldreomsorgen, i butiker, på donken, som vikarie i förskolor och skolor, de jobbar med städ osv.

Det kan vara lättare eller svårare att hitta jobb beroende på var du bor och vad du söker för typ av jobb, men det är INTE Las som hindrar dig.
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 11:55:12 följande:

Svenskt Näringsliv är inte Sveriges största arbetsgivare. Det är moderorganisationen för de olika arbetsgivarorganisationerna som organiserar företag, tex Almega. Jag har arbetat på en av deras medlemsorganisationer.

Självklart har de åsikter om alla lagar som styr arbetslivet och reglerar hur man får göra dig av med folk. LAS styr INTE om du som ungdom får jobb eller inte. Det är till och med då att det är fördelaktigt att anställa en ungdom då arbetsgivaravgiften är lägre för dig än för mig. 

Så, åter igen. Förklara för mig hur DU hindras av LAS. Inte med en länk utan med dina egna ord. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-09 13:48:46 följande:
    Svenskt Näringsliv är inte Sveriges största arbetsgivare. Det är moderorganisationen för de olika arbetsgivarorganisationerna som organiserar företag, tex Almega. Jag har arbetat på en av deras medlemsorganisationer.

Självklart har de åsikter om alla lagar som styr arbetslivet och reglerar hur man får göra dig av med folk. LAS styr INTE om du som ungdom får jobb eller inte. Det är till och med då att det är fördelaktigt att anställa en ungdom då arbetsgivaravgiften är lägre för dig än för mig. 

Så, åter igen. Förklara för mig hur DU hindras av LAS. Inte med en länk utan med dina egna ord. 

Om du läser rapporten nämns det att LAS är ett hinder för att anställa unga som en av arbetsgivarorganisationerna nämnde. 

LAS påverkar kraftigt.

LAS påverkar mig då folk som jobbat längre (deras effektivitet spelar ingen roll) går före mig som gör det svårt för företag att anställa

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 14:06:05 följande:

Om du läser rapporten nämns det att LAS är ett hinder för att anställa unga som en av arbetsgivarorganisationerna nämnde. 

LAS påverkar kraftigt.

LAS påverkar mig då folk som jobbat längre (deras effektivitet spelar ingen roll) går före mig som gör det svårt för företag att anställa

Du har hittat jobb att söka, så hur påverkar få LAS dig?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?