• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 21:53:15 följande:

Du vet att det universitet jag studerar på inte har jättebra professorer överlag i diverse rankingar för mitt program jag studerade? 

Studiematerialet var intetsägande och tentorna tog upp mer irrelevanta saker än studiematerialet. Jo, det kan jag men det är orimligt att ha det istället för att ha alla examinationer skrivna som avhandlingar istället utifrån studiematerialet så man kan välja en särskild del och skriva. 

Hur skulle vi kunna veta det? Vilket universitet är så dåligtboch varför valde du det isf?

Vad menar du med det understrukna?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-09 22:23:26 följande:
    Hur skulle vi kunna veta det? Vilket universitet är så dåligtboch varför valde du det isf?

Vad menar du med det understrukna?

För fanns enbart den kombinationen där. 

Att vanliga tentamen är objektivt sämre som är mer fokuserad på minne snarare än faktisk kunskap. Att skriva det på ca 4-5 sidor en rapport på ämnet är mer vetenskapligt och bättre som examination.

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 22:28:48 följande:

För fanns enbart den kombinationen där. 

Att vanliga tentamen är objektivt sämre som är mer fokuserad på minne snarare än faktisk kunskap. Att skriva det på ca 4-5 sidor en rapport på ämnet är mer vetenskapligt och bättre som examination.

En del behöver man memorera och visa att man faktiskt inhämtat kunskapen, men där misslyckades du alltså.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-09 22:53:21 följande:
    En del behöver man memorera och visa att man faktiskt inhämtat kunskapen, men där misslyckades du alltså.
    Tentor som baseras enbart på minne är inte kunskapsexaminationer som skrivuppgifter är
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 23:01:14 följande:
    Tentor som baseras enbart på minne är inte kunskapsexaminationer som skrivuppgifter är
    Det är inte enbart minne utan förvärvad kunskap som testas istället för att läsa innantill.
  • Anonym (X)
    Anonym skrev 2025-02-09 23:04:40 följande:
    Du får tänka på att man inte vill stressa in kunskapen på bara något år heller, utan låta den växa in naturligt. Inte sådär förkastligt som andra gör och som fungerar.
    Har man det så, så blir det ju otroligt komplext med tentor.
    Ha ha!
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 21:53:15 följande:

Du vet att det universitet jag studerar på inte har jättebra professorer överlag i diverse rankingar för mitt program jag studerade? 

Studiematerialet var intetsägande och tentorna tog upp mer irrelevanta saker än studiematerialet. Jo, det kan jag men det är orimligt att ha det istället för att ha alla examinationer skrivna som avhandlingar istället utifrån studiematerialet så man kan välja en särskild del och skriva. 

Och hemtentor har visat sig förödande när det kommer till ökat fusk och användande av tex ChatGPT istället för att visa att man läst och förstått materialet. 

Nej, det är absolut inte orimligt att ha sakstentor. Enda anledningen till att man minskade på salstentorna var pandemin och det fick stora konsekvenser. 

Sorry, tvivlar starkt på att studiematerialet var så uselt och tentan likaså då högskolor, och i synnerhet universitet, har regler de måste följa gällande sina utbildningar annars blir de av med rätten att undervisa i dem eller till och med universitetsbehörigheten. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?