• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (H) skrev 2025-02-09 15:05:47 följande:
    Och ändå inte fått jobb trots att du sökt massor? 
    Har inte körkort (pga medicinska skäl) vilket också försvårar
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-02-10 12:45:44 följande:
    De här medicinska skälen, skulle de kunna innebära att du har rätt till särskilt stöd av Arbetsförmedlingen? 
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-02-10 12:53:38 följande:
    De här medicinska skälen, skulle de kunna innebära att du har rätt till särskilt stöd av Arbetsförmedlingen? 
    Vet ej, arbetsgivarna bryr sig inte om varför man saknar körkort utan om man har har det eller inte är det enda som spelar roll för de ändå
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-02-10 13:10:18 följande:
    Vet ej, arbetsgivarna bryr sig inte om varför man saknar körkort utan om man har har det eller inte är det enda som spelar roll för de ändå
    Nej, kräver en arbetsgivare B-körkort gäller det, förstås. Men jag tänker mig att om du har något medicinskt skäl som hindrar dig från att ta körkort, kan det medicinska skälet också göra att du kan få extra hjälp och stöd på arbetsmarknaden, eftersom det medicinska skälet kan ge dig svårigheter när du ska söka jobb eller jobba. Här kan du läsa mer:
    Funktionsnedsättning, få stöd så här - Arbetsförmedlingen
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-02-10 12:45:44 följande:
    Vad söker du för jobb där körkort är ett krav? Finns ju massor med jobb där man inte behöver körkort. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-02-10 14:41:41 följande:
    Vad söker du för jobb där körkort är ett krav? Finns ju massor med jobb där man inte behöver körkort. 
    Alla jobb förutom typ telefonförsäljare kräver körkort.
  • Anonym (Smol)
    anonym05swe skrev 2025-02-10 15:52:03 följande:
    Varför tror du det? På mitt jobb är vi 5000 anställda, max 100 av dem behöver körkort på grund av jobbet. Vi är inte telefonförsäljare.
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2025-02-10 15:52:03 följande:
    Struntprat. Restaurang, städare, butikspersonal, vissa lagerjobb osv.
  • anonym05swe
    Anonym (Smol) skrev 2025-02-10 16:01:29 följande:
    Varför tror du det? På mitt jobb är vi 5000 anställda, max 100 av dem behöver körkort på grund av jobbet. Vi är inte telefonförsäljare.
    Kolla arbetsförmedlingen själva. Av 8000 jobb försvinner ca 90% när man filtrerar efter körkort och även filtering dyker jobb upp som ändå kräver körkort
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2025-02-10 16:07:29 följande:
    Kolla arbetsförmedlingen själva. Av 8000 jobb försvinner ca 90% när man filtrerar efter körkort och även filtering dyker jobb upp som ändå kräver körkort
    Kollade restaurangbranschen. Inte ett enda jobb försvann.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?