• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-02-09 22:28:48 följande:

För fanns enbart den kombinationen där. 

Att vanliga tentamen är objektivt sämre som är mer fokuserad på minne snarare än faktisk kunskap. Att skriva det på ca 4-5 sidor en rapport på ämnet är mer vetenskapligt och bättre som examination.

Hur kan kombinationen endast finnas där samtidigt som skolan ligger uselt i rankingen av den utbildningen? Hittar du på nu igen för att kunna förklara varför du misslyckats?

Sen är det ju som så att en termin som regel är uppdelad i olika delar och du har fortfarande misslyckats på mer än 37,5% av delarna och du borde ha hunnit göra ett par omtentor.

Jag har själv misslyckats på tentor, till och med en hel 5p kurs (på den tiden då en termin var 20p). Jag missade den tentan 4 gånger. Samma fråga varje gång (den frågan stod för 50% av poängen på tentan och man var tvungen att klara den för att klara tentan). Men inte tusan var det tentan fel eller kursens fel att jag misslyckades utan helt och hållet mitt eget som inte kunde hålla isär fyra olika modeller. Trots att jag kunde beskriva dem felfritt så satte jag fel namn på dem och därmed missade jag hela tentan (frågan gick t på att beskriva två namngivna modeller av de fyra). 

Så lägg ner bortförklaringarna istället och ta lite ansvar gör ditt liv, både gällande studier, jobbsök och tjejen du påstår att du är så förälskad i men fortfarande inte bjudit ut pga alla omständigheter runt omkring. 
  • Anonym (Varför ens försöka...)

Det verkar som om du gärna söker logiska förklaringar på dina problem, TS. Bekymret är att du verkar ställa fel frågor.

Problem: du har inte frågat tjejen du gillar om en dejt. Du frågar dig: Varför har jag inte gjort det? Svar: För att hon bor långt bort.
    Problem: du har blivit underkänd på en spärrtenta. Du frågar dig: Varför blev jag underkänd? Svar: För att salstentor på papper är en dålig examinationsform.

Genom att hålla på och fråga "varför" kommer du inte framåt, du står på samma ställe. Om du ställer andra frågor, kan du hitta svar som leder till att din situation faktiskt blir bättre:

Problem: du har blivit underkänd på en spärrtenta. Du frågar dig: hur ska jag göra för att bli godkänd på tentan? Svar: plugga ihop med andra kursare som också ska göra omtenta / läsa igenom kurslitteraturen igen och ta noggranna anteckningar / inse att det inte var rätt utbildning för dig, och söka dig till ett annat program.
    Problem: du söker jobb, men har inte fått något än. Du frågar dig: vad ska jag göra för att få ett jobb? Svar: skaffa kompetenser som är efterfrågade på arbetsmarknaden.

• Anonym (Lugn)

Hur kommer det sig att du är tillbaka på apparna, TS?

• Anonym (Tiden går)
    Anonym (Lugn) skrev 2025-02-10 11:26:21 följande:

Han är ju kåt. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-02-10 11:27:14 följande:
    Han är ju kåt. 
    Nej

Är enbart på appar utifall att. Använder inte direkt aktivt 
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2025-02-10 12:03:51 följande:
    Nej

Hur använder du dem då?
  • Anonym (Tiden går)
    Nej

Utifall att?
  • Anonym (Inget på spel....)
    Nej

Utifall att vad då? Du är ju störtkär i hon från föreningen säger du ju så varför är du på dejtingappar? Om man är så kär som du påstår att du är så är man inte på dejtingappar "utifall att" utan man lägger all energi på att få till en dejt med den man är kär i. Så då var vi tillbaka till det där med dina känslor för henne, att de inte är så starka som du påstår. 
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    Anonym (Lugn) skrev 2025-02-10 11:26:21 följande:

Det är väl inget fel med att en singel är på dejtingappar?
  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-02-10 12:42:28 följande:
    Det är väl inget fel med att en singel är på dejtingappar?
    Har jag skrivit det?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?