• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-11-14 20:04:29 följande:
    Inget särskilt har hänt skulle jag säga. Är enbart jobbigt att vara fast i samma situation månad efter månad utan att veta vad som sker sedan. Vill verkligen hitta den rätta så snart som möjligt men allt är så otroligt krångligt.
    Det är jobbigt och krångligt för att DU GÖR DET JOBBIGT OCH KRÅNGLIGT!!!! 

Du kommer aldrig att hitta den "eviga kärleken" så länge du fortsätter i samma spår och tror att det ska ske på något magiskt vis. Man måste träffa folk, umgås, hänga, prata, utbyta tankar och idéer, kramas, dejta, testa, hångla, för att kunna få chansen att hitta "den eviga kärleken". Att hela tiden leta, drömma sig in i framtiden utan att ta vara på nuet fungerar inte. Att tro att det ska ske utan att man visat att man är intresserad av en speciell person fungerar inte. 

Varför har du inte skrivit till "din stora kärlek" på flera veckor? Varför har inte hon sökt kontakt med dig?

I ett annat inlägg var du åter igen tillbaka till att "jag har ingen plan för vad som ska hända om hon nobbar mig". Eftersom du vill ha en plan för det så är vi tillbaka till punkten "du är inte så förälskad i henne dom du påstår" utan du är förälskad i drömmen om den perfekta relationen. 

Vill du veta en sak? Det finns inga perfekta relationer.
  • felicityporter
    Anonym (Poppe) skrev 2024-11-14 19:35:13 följande:
    Jag utgick ifrån det du skrev. Jag känner ju inte dig så jag hade bara det att gå på.

Bra att det bara var en tillspetsad historia och att han i verkligheten visade dig respekt!
    Nej, det är inte alls någon tillspetsad historia. Jag var inte attraherad av honom efter första dejten. Började trots allt småprata med honom ändå, han fortsatte att insistera om att träffas igen, jag kom med undanflykter men till sist blev det av eftersom jag inte hade körkort och behövde skjuts till en annan stad (hans hemstad) dagen därpå för ett ärende. Och jag är så jävla glad över att han var så ettrig. Annars hade jag aldrig varit tillsammans med honom idag. Jag blev ju kär i honom först efter andra gången vi träffades.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-11-14 20:17:44 följande:
    Jag har förstått att du tror det, du behöver inte upprepa dig.
    Jag upprepar hur mycket jag vill när du försöker få det att handla om mig istället för sakfrågan, det handlar inte om mig vad jag tror, vill eller nåt annat av ditt trams som du hittar på om mig, utan kunna och vilja ÄR faktiskt inte samma sak, kompetens och behov är inte heller samma sak. Det går utmärkt att kunna bete sig socialt kompetent på jobbet och i olika sammanhang men tacka nej till att umgås med folk på fritiden eller att ha privata vänskapsrelationer om man tex inte är intresserad, eller att man tex prioriterat annat så att relationerna dör. Därmed inte sagt att det gäller för TS. Men enbart att någon inte har några vänner som den umgås med på fritiden är inget bevis för att personen socialt inkompetent.
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-11-14 22:25:04 följande:
    Det är jobbigt och krångligt för att DU GÖR DET JOBBIGT OCH KRÅNGLIGT!!!! 

Du kommer aldrig att hitta den "eviga kärleken" så länge du fortsätter i samma spår och tror att det ska ske på något magiskt vis. Man måste träffa folk, umgås, hänga, prata, utbyta tankar och idéer, kramas, dejta, testa, hångla, för att kunna få chansen att hitta "den eviga kärleken". Att hela tiden leta, drömma sig in i framtiden utan att ta vara på nuet fungerar inte. Att tro att det ska ske utan att man visat att man är intresserad av en speciell person fungerar inte. 

Varför har du inte skrivit till "din stora kärlek" på flera veckor? Varför har inte hon sökt kontakt med dig?

I ett annat inlägg var du åter igen tillbaka till att "jag har ingen plan för vad som ska hända om hon nobbar mig". Eftersom du vill ha en plan för det så är vi tillbaka till punkten "du är inte så förälskad i henne dom du påstår" utan du är förälskad i drömmen om den perfekta relationen. 

Vill du veta en sak? Det finns inga perfekta relationer.

Nej, dels så valde inte jag att få känslor för henne och dels är det vanligt att tycka att det är krångligt att hantera. 

Vill inte "testa, dejta" osv flera personer utan enbart vara i en relation. 

Har inte visat intresse för henne i våra chattar så betyder ingenting särskilt, har haft packat schema. 

Nej, gillar bara henne. 

Nej men kan göra allt för att komma så nära som möjligt det.

• Anonym (Smol)
    anonym05swe skrev 2024-11-15 13:07:35 följande:

Nej, dels så valde inte jag att få känslor för henne och dels är det vanligt att tycka att det är krångligt att hantera. 

Vill inte "testa, dejta" osv flera personer utan enbart vara i en relation. 

Har inte visat intresse för henne i våra chattar så betyder ingenting särskilt, har haft packat schema. 

Nej, gillar bara henne. 

Nej men kan göra allt för att komma så nära som möjligt det.

Du snackar mycket och gör väldigt lite. Du gör ju inte allt för att komma nära henne. Du sitter på FL och rapar upp samma meningar om och om igen, så vi syns nog om ytterligare ett år i tråden utan att du kommit någonvart.
  • anonym05swe
    Anonym (Smol) skrev 2024-11-15 13:51:18 följande:
    Du snackar mycket och gör väldigt lite. Du gör ju inte allt för att komma nära henne. Du sitter på FL och rapar upp samma meningar om och om igen, så vi syns nog om ytterligare ett år i tråden utan att du kommit någonvart.
    Har skrivit med henne rätt länge totalt och rätt mycket totalt men ja kunnat gjort mer men det är inte enkelt. Denna sits är inte trevlig att vara i alls. 

Vill verkligen vara i den där bra kärleksfulla relationen där man slipper oroa sig för annat och bara kunna leva med varandra i en bra relation. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-11-15 19:56:56 följande:
    Har skrivit med henne rätt länge totalt och rätt mycket totalt men ja kunnat gjort mer men det är inte enkelt. Denna sits är inte trevlig att vara i alls. 

Vill verkligen vara i den där bra kärleksfulla relationen där man slipper oroa sig för annat och bara kunna leva med varandra i en bra relation. 
    Varför är det så länge sen du skrev till henne då?
    Har du skrivit nu? Har hon svarat?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-11-15 20:12:43 följande:
    Varför är det så länge sen du skrev till henne då?
    Har du skrivit nu? Har hon svarat?
    Saker har kommit i vägen (Inget relaterat till henne eller ngn annan tjej) 

Inte än nej. 
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-11-15 20:22:41 följande:

Inte än nej. 
    Det faktum att ni inte har skrivit på flera veckor, hur tolkar du det? Den enklaste tolkningen är ju att hon inte är intresserad. Därför vore det klokt av dig att bjuda ut henne så fort som möjligt, det leder till allra minst stress och möjlighet till feltolkning av henne. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-11-15 20:22:41 följande:

Inte än nej. 
    Vad är viktigare än att hålla kontakten med den du är kär i?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?