• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-11-14 19:30:14 följande:
    Jo det finns de som är socialt kompetent utan behov av närmare relationer eller att klasskompisarna är ointressanta tex
    Kan du inte skapa nära relationer med andra är du inte socialt kompetent, vad du än tror.
  • Anonym (Poppe)
    felicityporter skrev 2024-11-14 14:36:51 följande:
    Eh, va? Jag valde ju själv att svara honom på Messenger (vi bodde inte i samma stad och träffades på Facebook så all kontakt skedde via Messenger). Det var ju knappast så att jag totaldissad honom och blockade honom, jag fortsatte ju att svara när han skrevan . Jag var inte arg eller så. Det är inte stalking.
    Jag utgick ifrån det du skrev. Jag känner ju inte dig så jag hade bara det att gå på.

Bra att det bara var en tillspetsad historia och att han i verkligheten visade dig respekt!
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-11-14 19:32:46 följande:
    Kan du inte skapa nära relationer med andra är du inte socialt kompetent, vad du än tror.
    Jag skrev inte om att inte kunna, utan om att inte vilja.
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-11-14 19:39:50 följande:
    Jag skrev inte om att inte kunna, utan om att inte vilja.
    Samma sak.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-11-14 19:23:42 följande:
    Synd. Du måste inte tänka attdu ska bli ihop med nån annan, men det är bra vara social. umgås du med folk?

Alltså ja men enbart i skolan. Går inte heller "ut" på typ klubbar heller för känns inte så autentiskt.

Vill bara hitta den "rätta" dvs någon som jag kan se mig själv för hela livet med utan att behöva stressa och tänka på annat. 

• Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-11-14 19:41:04 följande:
    Samma sak.
    Nej kunna och vilja är olika saker. Det finns visst personer som har social kompetens men väljer att avstå vänskapsrelationer. Bara för att man har social kompetens så måste det inte betyda att man har behovet att umgås med människor på fritiden.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-11-14 19:49:59 följande:

Alltså ja men enbart i skolan. Går inte heller "ut" på typ klubbar heller för känns inte så autentiskt.

Vill bara hitta den "rätta" dvs någon som jag kan se mig själv för hela livet med utan att behöva stressa och tänka på annat. 

Är det inga du kan föreslå att häng med för fika eller gemensamma intressen? Menar inte just tjejer nu.
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-11-14 19:52:09 följande:
    Nej kunna och vilja är olika saker. Det finns visst personer som har social kompetens men väljer att avstå vänskapsrelationer. Bara för att man har social kompetens så måste det inte betyda att man har behovet att umgås med människor på fritiden.
    Ja, det får du intala dig om du vill.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-11-14 19:54:31 följande:
    Är det inga du kan föreslå att häng med för fika eller gemensamma intressen? Menar inte just tjejer nu.

Nej inte direkt. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-11-14 19:56:24 följande:

Nej inte direkt. 

Varför inte?
    Du verkade så glad i början när du flyttat, det verkade spännande, folk var trevliga. Vad hände?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?