• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-11-14 17:38:09 följande:

Om du vill växa in i relationer (vänskap, kärlek) måste du faktiskt träffa folk. Universitetet är en bra plats för nystart.
    Hur går det för dig?
    Du skrev om några tjejer som var trevliga, har du träffat dem mer?

Nej, inte träffat dem mer. 
  • anonym05swe
    felicityporter skrev 2024-11-14 14:43:56 följande:
    Nej, många i din ålder har verkligen inte stabila förhållanden. De flesta killar i din ålder har svårt att hitta flickvänner, helt enkelt eftersom det är ?tjejernas marknad? (om man får vara krass).
    Klart att det är en jobbig känsla men det är ännu jobbigare att vara intresserad av en person och gå i ovisshet bara för att man inte vågar bjuda ut den.

Jag tycker inte man ska tjata egentligen, men med rätt fingertoppskänsla och glimten i ögat kan det ses som ?endearing? och vara smickrande när killen verkligen kämpar lite och visar att han är jätteintresserad. Men detta är ju på case by case basis. Man får vara lite socialt smidig och känna av hur mottagaren upplever det man säger.

Vet om rätt många i min ålder som jag gått i samma skola som är i stabila förhållanden. Ja, ovissheten är jobbig men så fort jag kommer in i en bra relation kommer det vara skönt att slippa den stressen. 

Kanske men av andra tjejer vet jag att man enbart ska skicka typ 1-2 gånger och sen inte skicka mer om man inte får svar liksom. 

• felicityporter
    anonym05swe skrev 2024-11-14 18:50:12 följande:

Vet om rätt många i min ålder som jag gått i samma skola som är i stabila förhållanden. Ja, ovissheten är jobbig men så fort jag kommer in i en bra relation kommer det vara skönt att slippa den stressen. 

Kanske men av andra tjejer vet jag att man enbart ska skicka typ 1-2 gånger och sen inte skicka mer om man inte får svar liksom. 

Stabila förhållanden sedan länge i 20-årsåldern? Nej, tror inte det hör till vanligheterna. Dina kompisar har nog bara haft ovanligt mycket tur. Förstår att ovissheten är superjobbig, men endast du kan ändra på den. Fråga så behöver du inte leva i ovisshet. Du kommer aldrig kunna bara hamna i en bra relation direkt om du själv inte tar det första steget vilket är att föreslå en träff.

Det där med att bara fråga 1-2 gånger är bullshit, det finns ingen manual till sånt. Som sagt får man använda sig av sina sociala färdigheter och kolla av hur tjejen reagerar när man frågar, vissa tjejer VILL att killen ska kämpa lite. Det beror på HUR man frågar.
  • Anonym (...)
    felicityporter skrev 2024-11-14 19:04:54 följande:
    Stabila förhållanden sedan länge i 20-årsåldern? Nej, tror inte det hör till vanligheterna. Dina kompisar har nog bara haft ovanligt mycket tur. Förstår att ovissheten är superjobbig, men endast du kan ändra på den. Fråga så behöver du inte leva i ovisshet. Du kommer aldrig kunna bara hamna i en bra relation direkt om du själv inte tar det första steget vilket är att föreslå en träff.

Det där med att bara fråga 1-2 gånger är bullshit, det finns ingen manual till sånt. Som sagt får man använda sig av sina sociala färdigheter och kolla av hur tjejen reagerar när man frågar, vissa tjejer VILL att killen ska kämpa lite. Det beror på HUR man frågar.
    Vad för reaktioner läste han av hos dig som fick honom att förstå att han skulle bortse från ditt nej?
  • Anonym (...)
    Anonym (Lugn) skrev 2024-11-14 18:06:31 följande:
    Han hade inga kompisar som han träffade på fritiden under gymnasietiden (enda sociala var i skolan/organisationen). Förmodligen precis samma nu. Det säger väl ändå rätt mycket om hans sociala färdigheter. Förmodligen också därför han blev så besatt av tjejen. De "skreksjöng" tillsammans på en sammankomst, som han skrev mycket om. Det var nog det närmaste en tjej han kommit.
    Det är möjligt att det är så, men det finns även socialt kompetenta människor som avstår från att ha vänskapsrelationer
  • felicityporter
    Anonym (...) skrev 2024-11-14 19:17:45 följande:
    Vad för reaktioner läste han av hos dig som fick honom att förstå att han skulle bortse från ditt nej?
    Ja, den största ledtråden borde väl vara att jag fortsatte att prata med honom trots att jag nekade alla hans förslag på att träffar med diverse nödlögner.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-11-14 18:45:35 följande:
    Nej, inte träffat dem mer. 
    Synd. Du måste inte tänka attdu ska bli ihop med nån annan, men det är bra vara social. umgås du med folk?
  • Anonym (X)
    Anonym (...) skrev 2024-11-14 19:19:52 följande:
    Det är möjligt att det är så, men det finns även socialt kompetenta människor som avstår från att ha vänskapsrelationer
    Nej.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2024-11-14 19:24:21 följande:
    Nej.
    Jo det finns de som är socialt kompetent utan behov av närmare relationer eller att klasskompisarna är ointressanta tex
  • Anonym (...)
    felicityporter skrev 2024-11-14 19:19:55 följande:
    Ja, den största ledtråden borde väl vara att jag fortsatte att prata med honom trots att jag nekade alla hans förslag på att träffar med diverse nödlögner.
    Och det behöver man det du kallar sociala färdigheter för? Annars ser man inte att tjejen fortsätter prata eller inte?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?