• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Do)
    anonym05swe skrev 2024-05-28 08:48:53 följande:
    Jag vet att hon är singel.

Hur vet du det?

• Anonym (Tiden går)

Du har alltså inte frågat henne. Hur vet du då? 

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-05-28 08:06:33 följande:

Nej, men gör man inget så händer inget. Du vill inte göra något för att du inte vågar eller om du inte orkar ( mkt gnäll om avstånd mm). Då blir det ännu svårare att träffa någon. 

Och innan du svarar med ditt vanliga svammel , att skriva med henne om ytliga saker är inte att göra något. 

Jag vill göra mkt bland annat träffa henne och prata med henne på djupet m.m. Inte heller mitt fel att avståndet är stort. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-28 10:50:44 följande:
    Jag vill göra mkt bland annat träffa henne och prata med henne på djupet m.m. Inte heller mitt fel att avståndet är stort. 

Vill ja. 

Tror du det räcker att vilja, så växer ni in i en relation? Att ditt kroppsspråk gör att hon fattar och frågar om en dejt? 

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-28 10:50:44 följande:

Svammel igen. Du har inga konkreta förslag på hur du ska göra, det ska vara hända för att du vill det. 

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-05-28 11:27:05 följande:

Svammel igen. Du har inga konkreta förslag på hur du ska göra, det ska vara hända för att du vill det. 

Det är inte så enkelt som du målar upp det. Jag har aldrig haft tjej innan. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-28 11:35:58 följande:
    Det är inte så enkelt som du målar upp det. Jag har aldrig haft tjej innan. 
    Men inte så svårt som du tror det är. Andra vågar ta kontakt med personer de är intresserade av. 

Men lägg net det då, om du tycker det är för svårt. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-05-28 11:43:56 följande:
    Men inte så svårt som du tror det är. Andra vågar ta kontakt med personer de är intresserade av. 

Men lägg net det då, om du tycker det är för svårt. 
    Hur är det inte svårt? Inte direkt så jag bara kan hamna i en relation bara sådär. Vill dessutom inte gå in i en relation jag riskerar ångra eller se som mindre positivt i efterhand. Hon jag gillar nu har jag inte den känslan för utan tror inte jag skulle ångra det överhuvudtaget. 

Nej jag vill inte lägga ned. Bryr mig verkligen om henne och skulle verkligen vilja vara i en relation med henne om det går efter att jag lärt känna henne mer. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-28 11:49:52 följande:
    Hur är det inte svårt? Inte direkt så jag bara kan hamna i en relation bara sådär. Vill dessutom inte gå in i en relation jag riskerar ångra eller se som mindre positivt i efterhand. Hon jag gillar nu har jag inte den känslan för utan tror inte jag skulle ångra det överhuvudtaget. 

Nej jag vill inte lägga ned. Bryr mig verkligen om henne och skulle verkligen vilja vara i en relation med henne om det går efter att jag lärt känna henne mer. 

Nej, man ramlar inte in i en relation bara så där, inte heller växer man in i den, så som du vill göra. 

Om du sätter upp spärrar som att du inte vill ångra dig, att du måste säker till 100%, att hon inte ska misstolka dig, att det ska vara privat, att det är långt att åka, att du inte vill göra saker som andra vill, typ gå ut och äta, ja då blir det svårt. 

Det finns inga garantier. Vågar du inte så vinner du inget. 

Så du har två val. Fortsätt som nu och hoppas något händer. Eller så bjuder du ut henne. 

Bara om du gör det sista har du en chans. Att vilja räcker inte. Man måste agera mer än vad du gjort. 

• Anonym (Do)

Du har inte en aning. Du vill vara med en, kanske, upptagen tjej.

Spelar inte så stor roll i min värld eftersom du ändå inte stöter på henne. Men du ska veta framöver att många människor inte tycker att det är okej att ragga på folk som är upptagna. Om du någon gång skulle ta mod till dig att göra det alltså.

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?