• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-05-27 21:18:31 följande:

För när jag väl träffar henne kan jag ge indikationer och aktivt visa att jag är intresserad av henne när vi pratar. Har inget problem heller att öppna upp mig för henne om hon har saker hon vill veta. 

Inte om jag bjuder henne på en separat sak innan eventet börjar (vi båda är där dagen innan) 

Men hur ska det rent praktiskt gå till? Ni kommer inte ha egentid där ni kan ställa frågor till varandra och där du kan visa henne vad du känner, ni kommer inte vara själva en sekund.

Om det är som du tror, att hon inte anar att du är intresserad, kommer hon tycka att det är jättekonstigt att du vill träffa henne separat. Du får du nog börja hinta redan nu att du vill träffa henne själv för att kolla läget om hon är intresserad, tänk om hon tackar nej och du ska träffa henne hela helgen med vetskapen att hon dissat dig?
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-05-27 21:29:30 följande:
    Men hur ska det rent praktiskt gå till? Ni kommer inte ha egentid där ni kan ställa frågor till varandra och där du kan visa henne vad du känner, ni kommer inte vara själva en sekund.

Om det är som du tror, att hon inte anar att du är intresserad, kommer hon tycka att det är jättekonstigt att du vill träffa henne separat. Du får du nog börja hinta redan nu att du vill träffa henne själv för att kolla läget om hon är intresserad, tänk om hon tackar nej och du ska träffa henne hela helgen med vetskapen att hon dissat dig?

Egentid finns för den dagen jo under ett par timmar jo. 

Nja, tror de flesta vill veta att ngn gillar dem. Hon vet också att jag skrivit med henne en del. 

tänk om hon tackar nej och du ska träffa henne hela helgen med vetskapen att hon dissat dig?

Jag vet inte men skulle väl bara försöka tänka på annat och inte under några omständigheter "cavea in" till dem. 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-27 21:29:23 följande:
    Fattar du inte att hon ghostade dig vid konserten?
    Nej, du missuppfattade det. Vi har dessutom skrivit i flera veckor efter det, hon var inte på det eventet alls för det inte gick in i hennes schema. Jag tror inte det är omöjligt att det blir en relation om allt bara går rätt.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-27 20:54:08 följande:

Genom att bara växa in i det eller ses utan att kalla det "dejt" 

Herregud det är inte enkelt

Växa in i det? 

Ja, men då får ni ju prata och träffas. Man växer inte in i en relation genom att skicka dm en gång i veckan och prata om skolan.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-27 21:18:31 följande:

För när jag väl träffar henne kan jag ge indikationer och aktivt visa att jag är intresserad av henne när vi pratar. Har inget problem heller att öppna upp mig för henne om hon har saker hon vill veta. 

Inte om jag bjuder henne på en separat sak innan eventet börjar (vi båda är där dagen innan) 

Fast inget av detta kommer du att göra. Du vågar inte. Då hade du redan gjort det.
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-05-27 21:40:28 följande:
    Växa in i det? 

Ja, men då får ni ju prata och träffas. Man växer inte in i en relation genom att skicka dm en gång i veckan och prata om skolan.

Jag vill träffa henne och nej jag skriver inte bara om skolan utan vi har pratat rätt varierande. Inte pratat om mina känslor dock.

Är det fel moraliskt att inte ha gjort det än eller bör hon tolka in det redan?

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-05-27 21:41:51 följande:
    Fast inget av detta kommer du att göra. Du vågar inte. Då hade du redan gjort det.
    Det är inte enkelt, var dessutom inte så att jag bara en dag bestämde mig och sade "nu ska jag blir kär i X" utan det hände naturligt. Är inte enkelt överhuvudtaget att få till det och skulle vara öppen med att jag gillar henne tidigt om jag inte hade varit genuin för vill lära känna henne mer innan det. Jag söker inte direkt bekräftelse. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-27 21:40:12 följande:
    Nej, du missuppfattade det. Vi har dessutom skrivit i flera veckor efter det, hon var inte på det eventet alls för det inte gick in i hennes schema. Jag tror inte det är omöjligt att det blir en relation om allt bara går rätt.
    Hade hon velat gå MED dig hade hon svarat direkt när du frågade om datum, även om svaret var att tyvärr, det har kört ihop sig så det går inte.
    Istället var hon helt tyst i över 3 veckor, tills du skrev nya ytligheter en måndag.

Ja, ni har skrivit men bara banala saker. Sånt hon lika gärna kunnat skriva med sin mattelärare utan det gått över gränsen.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-27 21:45:55 följande:
    Hade hon velat gå MED dig hade hon svarat direkt när du frågade om datum, även om svaret var att tyvärr, det har kört ihop sig så det går inte.
    Istället var hon helt tyst i över 3 veckor, tills du skrev nya ytligheter en måndag.

Ja, ni har skrivit men bara banala saker. Sånt hon lika gärna kunnat skriva med sin mattelärare utan det gått över gränsen.

Nej vi har t.o.m skrivit in på småtimmarna så nej är inte så. Är inte omöjligt att det går vägen heller. 

Är det fel moraliskt att jag inte tillkännagett för henne mina känslor? Jag skulle inte säga det för har inte dåliga intentioner (vill lära känna henne mer innan) 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-27 17:19:59 följande:

Jo, ja vill göra något men det är inte så enkelt, speciellt med tanke på den tid vi lever i där det betraktas som negativt att få känslor för folk. 
    Vad betyder det här? Vad får du allt ifrån och varför tror en totalt oerfaren 18-åring att han vet bättre än alla andra?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?