• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-27 19:32:17 följande:

Ja, risken finns så därför vill jag hitta rätt för att minimera den risken. Vill verkligen helst inte ha några ex utan bli ihop och stanna så länge som möjligt i en kärleksfull relation. 

Ja, förstår det men det är tufft och vill leva i en trygg och säker relation bara.

Ja, som du gör nu minimerar du verkligen risken. Att ni två blir tillsammans är det ingen som tror. 

Men visst, du ser det kanske som en seger att aldrig våga prata med henne, för då kan hon ju inte säga nej. Då kan du fortsätta drömma och låtsas att det en dag blir ni, och skylla på allt möjligt för att du inte lyckas, för det är ju inte ditt fel. 

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-05-27 19:45:34 följande:

Ja, som du gör nu minimerar du verkligen risken. Att ni två blir tillsammans är det ingen som tror. 

Men visst, du ser det kanske som en seger att aldrig våga prata med henne, för då kan hon ju inte säga nej. Då kan du fortsätta drömma och låtsas att det en dag blir ni, och skylla på allt möjligt för att du inte lyckas, för det är ju inte ditt fel. 

Nej, det är inte omöjligt att bli ihop. Absolut inte. 

Nej, jag vill träffa henne och prata med henne på djupet. Att göra det är inte så enkelt. Varför behöver det vara så otroligt komplext att bli ihop med någon?

• Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-05-27 18:25:51 följande:
    Ja, det kommer jag vara absolut. Vill dock inte riskera bli ihop med någon som jag riskerar ångra det med. Vill träffa för att det ska vara långsiktigt. 
    Vet inte om du förstod vad jag skrev, får känslan att du inte gjorde det. Det jag säger är: passa på att träffa människor under universitetstiden.
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-05-27 20:15:11 följande:
    Vet inte om du förstod vad jag skrev, får känslan att du inte gjorde det. Det jag säger är: passa på att träffa människor under universitetstiden.
    Ja, det vill jag göra också. 
  • Anonym (Hej)

ditt sätt 

anonym05swe skrev 2024-05-27 20:10:38 följande:

Nej, jag vill träffa henne och prata med henne på djupet. Att göra det är inte så enkelt. Varför behöver det vara så otroligt komplext att bli ihop med någon?

Varför tror du att det är så otroligt komplext för dig att bli ihop med någon när andra blir det höger och vänster om dig? Tänker du att de inte är lika seriösa som dig eller inte känner lika starkt som du gör?

Tänk om, sitt inte på dina höga hästar och säg framför allt inte dina tankar till tjejen du trånar efter för det är nog inte mycket som skrämmer mer än ditt sätt att resonera. Få 19-åringar vill tänka att det är allt eller inget, de flesta blir ihop med någon men vet att det kanske inte håller.
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-05-27 19:32:17 följande:

Ja, risken finns så därför vill jag hitta rätt för att minimera den risken. Vill verkligen helst inte ha några ex utan bli ihop och stanna så länge som möjligt i en kärleksfull relation. 

Ja, förstår det men det är tufft och vill leva i en trygg och säker relation bara.

Vilket är värst: att ha ett ex eller att aldrig bli ihop med någon?
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-05-27 20:21:32 följande:
    Ja, det vill jag göra också. 
    Va bra! Du verkar ha "slarvat bort" hela gymnasiet, så se till att du inte gör samma misstag igen.
  • anonym05swe
    Anonym (Lugn) skrev 2024-05-27 20:29:08 följande:
    Va bra! Du verkar ha "slarvat bort" hela gymnasiet, så se till att du inte gör samma misstag igen.
    Jag har inte varit kär i någon på gymnasiet oavsett.
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-05-27 20:33:11 följande:
    Jag har inte varit kär i någon på gymnasiet oavsett.
    Ok, så du förstod inte.Jag pratar inte om att du inte varit kär. Jag pratar om att du inte umgåtts med människor utanför skolan/organisationen. Jag hoppas att du, OAVSETT OM DU ÄR KÄR I NÅGON ELLER INTE, passar på att lära känna dina kursare.Umgås. Lär känna nya kompisar. Kanske finns din nya kärlek där. Kanske inte. Men oavsett, så är det viktigt för dig nu att komma ut i livet mer. Knyta kontakter. Det är en viktig tid i livet. En tid som påverka mycket i ditt framöver. Så ta vara på chansen.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-27 20:10:38 följande:

Är det inte?
    HUR skulle ni nånsin kunna bli ihop? Hur?
    Du tycker du försökt i över ett halvår, och du har inte ens pratat om annat än ytligheter!
    Hon ghostade sig i tre veckor för att slippa gå på konsert!
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?