• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-28 22:39:00 följande:
    Det är fel att ljuga att man har känslor om man bara är attraherad, och om man bara gillar någons utseende är det ytligt, men det är helt OK att vara attraherad och inte ett dugg moraliskt fel.

Är du religiös och föreningen ngt slags religiöst samfund?

Håller med om det, var min poäng 

Nej och nej

• Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-28 22:43:35 följande:

Håller med om det, var min poäng 

Nej och nej

Vad var din poäng?
    Att vara attraherad av nån är inte moraliskt förkastligt.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-28 22:41:06 följande:
    Nej, det är inte kört för vi kan dessutom ses efter att hon gått klart lumpen. Hon vet inte att jag gillar henne dock och jag kan försöka ta kommando och göra det tydligt att jag är intresserad. 
    Men skojar du? EFTER lumpen? Efter att hon dejtat, förlovat sig, skaffat barn...
    Du bara skjuter på det utan att göra ett dugg för att komma närmre att lära känna henne!
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-28 22:49:36 följande:
    Vad var din poäng?
    Att vara attraherad av nån är inte moraliskt förkastligt.

Att det inte bara är attraktion till henne jag känner för jag bryr mig om henne. 

Nej, det är det inte men objektifiering är det. 

• Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-28 22:52:45 följande:

Att det inte bara är attraktion till henne jag känner för jag bryr mig om henne. 

Nej, det är det inte men objektifiering är det. 

Hur kan du vara så säker på att du inte objektifierar henne när du inte känner henne?
    Jag såg det du inte kunde svara på om henne ovan, det var mest basala saker jag vet om många av mina kollegor, så hur kommer det sig att du inte vet det om henne?
    Ni har aldrig pratat ensamma eller djupt, ni skriver inte personligt så vad återstår?
    Ni har skriksjungit och kollat på varandra, det låter precis som attraktion i mina öron.
    Och det är inget fel med det TS!
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-28 22:56:08 följande:
    Hur kan du vara så säker på att du inte objektifierar henne när du inte känner henne?
    Jag såg det du inte kunde svara på om henne ovan, det var mest basala saker jag vet om många av mina kollegor, så hur kommer det sig att du inte vet det om henne?
    Ni har aldrig pratat ensamma eller djupt, ni skriver inte personligt så vad återstår?
    Ni har skriksjungit och kollat på varandra, det låter precis som attraktion i mina öron.
    Och det är inget fel med det TS!

Jag känner henne, bara för att jag inte frågat exakt de sakerna gör det inte att jag inte känner henne. Vi har setts och vi har skrivit flera gånger. Man kan dock egentligen aldrig känna någon helt till 100%. 

Jag vill prata djupt med henne verkligen. Är dock så nervös. 

Ja, jag är attraherad också men det är inte det som är huvudgrejen. Gillar henne för den hon är som person. 

• Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-28 23:00:49 följande:

Jag känner henne, bara för att jag inte frågat exakt de sakerna gör det inte att jag inte känner henne. Vi har setts och vi har skrivit flera gånger. Man kan dock egentligen aldrig känna någon helt till 100%. 

Ja, jag är attraherad också men det är inte det som är huvudgrejen. Gillar henne för den hon är som person. 

När har du lärt känna henne när ni aldrig umgåtts och pratat ensamma och bara setts på event, vad var det, 3-4 ggr? Du har ingen aning om hur hon är utanför föreningen och i vardagen.
    Nej, ni känner inte varandra, varför fortsätter du hävda det med en dåres envishet samtidigt som du skriver hur du inte känner henne tillräckligt väl för att gå på dejt?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-28 23:00:49 följande:

VAD ÄR DET NI SKRIVER OM DÅ?
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-28 23:04:12 följande:
    När har du lärt känna henne när ni aldrig umgåtts och pratat ensamma och bara setts på event, vad var det, 3-4 ggr? Du har ingen aning om hur hon är utanför föreningen och i vardagen.
    Nej, ni känner inte varandra, varför fortsätter du hävda det med en dåres envishet samtidigt som du skriver hur du inte känner henne tillräckligt väl för att gå på dejt?

Herregud, det är därför jag skriver med henne. Omöjligt att veta i vardagen innan man bor ihop så? 

För jag sätter en högre standard innan. Vill känna henne mer innan en dejt. Jag vill inte gå på dejt innan det känns helt rätt. Föredrar dessutom att växa in i en relation utan krångel utan dejter. 

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-28 22:41:06 följande:

Tro mig, jag hade gärna redan gjort det men det är så komplext. Jag vill visa att jag vill verkligen. 

Ja, men det största problemet är avståndet. Är så tufft att hamna i en relation, jag hade så gärna velat vara i en kärleksfull relation. 

Nej, det är inte kört för vi kan dessutom ses efter att hon gått klart lumpen. Hon vet inte att jag gillar henne dock och jag kan försöka ta kommando och göra det tydligt att jag är intresserad. 

Fast vi vet ju att det kommer aldrig att hända. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?