• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-28 22:21:40 följande:

Nej känslorna är inte olämpliga men det är mer lämpligt att lära känna den man har känslor för innan. Att hävda att det bara är attraktion stämmer inte heller. Känner henne definitivt men inte helt såklart pga avståndet. 

Jag har enbart aktivt pratat om en av de sakerna i detalj i DM. Samtidigt kan man inte tro att jag ska känna henne helt (det är i princip omöjligt att göra såvida man inte bott tillsammans i flera år) pga den korta tid vi setts och skrivit. 

Du vet en av de 10 ganska vardagliga saker jag skrev?
    Du känner henne inte alls.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-28 22:21:40 följande:

Nej känslorna är inte olämpliga men det är mer lämpligt att lära känna den man har känslor för innan. Att hävda att det bara är attraktion stämmer inte heller. Känner henne definitivt men inte helt såklart pga avståndet. 

Jag har enbart aktivt pratat om en av de sakerna i detalj i DM. Samtidigt kan man inte tro att jag ska känna henne helt (det är i princip omöjligt att göra såvida man inte bott tillsammans i flera år) pga den korta tid vi setts och skrivit. 

Vad pratar ni om då?
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-05-28 22:25:20 följande:
    Kort tid? Snart 8 månader.

Och enligt dig pratar ni på träffarna och skriver mycket. Men det är klart, om du inte intresserar dig för henne så lär du aldrig känna henne. Det framgår ju av dina svar hur rädd du är för allt, så självklart pratar du bara ytligt med henne. Du är ju livrädd för att hon ska tro saker om dig. 

Så vems fel är det att du inte känner henne mer?
    8 månader är rätt kort tid ja i jämförelse med om vi känt varandra i flera år. Jo, jag är intresserad av henne på alla plan. Nej, är inte livrädd för det för vill öppna upp mig men inte för tidigt. 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-28 22:27:24 följande:
    Du vet en av de 10 ganska vardagliga saker jag skrev?
    Du känner henne inte alls.
    Jo, för jag har skrivit om andra saker.
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-28 22:26:16 följande:
    Din oro över hur hon ska tolka saker och rädslan att det bara ska vara attraktion har inte ett dugg med moralisk kompass att göra.
    Det är rätt fel moraliskt att enbart gilla någon pga dens utseende jo vilket jag kritiserade och inte stödjer.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-28 22:30:21 följande:
    Jo, för jag har skrivit om andra saker.
    Som vad?
  • Anonym (X)
    Anonym (X) skrev 2024-05-27 21:56:53 följande:
    Vet du inte hur många vänner du har som du faktiskt träffar utanför datorn?
    Hur ofta ni umgås?
    0? 23?
    Hallå ts?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-28 22:29:37 följande:
    8 månader är rätt kort tid ja i jämförelse med om vi känt varandra i flera år. Jo, jag är intresserad av henne på alla plan. Nej, är inte livrädd för det för vill öppna upp mig men inte för tidigt. 
    Men visa att du är intresserad då. Hur ska det bli något om du inte visar att du vill? 

Nej, 8 månader är en lång tid, hon kan ju ha hunnit med ett antal dejter med några olika killar under denna tid. 

Om du inte kommit längre på 8 månader så lär du aldrig hinna. Hon väntar inte på dig. Hon vet att du bara skriver ytligt, hon vet att du inte frågar personliga saker. Av det drar hon slutsatsen att du inte vill eller inte vågar. Och eftersom hon aldrig tar initiativ till något så är hon inte intresserad. 
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-28 22:32:26 följande:
    Det är rätt fel moraliskt att enbart gilla någon pga dens utseende jo vilket jag kritiserade och inte stödjer.
    Det är fel att ljuga att man har känslor om man bara är attraherad, och om man bara gillar någons utseende är det ytligt, men det är helt OK att vara attraherad och inte ett dugg moraliskt fel.

Är du religiös och föreningen ngt slags religiöst samfund?
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-05-28 22:36:12 följande:
    Men visa att du är intresserad då. Hur ska det bli något om du inte visar att du vill? 

Nej, 8 månader är en lång tid, hon kan ju ha hunnit med ett antal dejter med några olika killar under denna tid. 

Om du inte kommit längre på 8 månader så lär du aldrig hinna. Hon väntar inte på dig. Hon vet att du bara skriver ytligt, hon vet att du inte frågar personliga saker. Av det drar hon slutsatsen att du inte vill eller inte vågar. Och eftersom hon aldrig tar initiativ till något så är hon inte intresserad. 

Tro mig, jag hade gärna redan gjort det men det är så komplext. Jag vill visa att jag vill verkligen. 

Ja, men det största problemet är avståndet. Är så tufft att hamna i en relation, jag hade så gärna velat vara i en kärleksfull relation. 

Nej, det är inte kört för vi kan dessutom ses efter att hon gått klart lumpen. Hon vet inte att jag gillar henne dock och jag kan försöka ta kommando och göra det tydligt att jag är intresserad. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?