• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-05-29 12:50:48 följande:
    Genom att bara träffas och inte nödvändigtvis kalla det dejt. 
    Du vågar ju inte ens fråga om ni skall ta en glass ihop när du ändå har vägarna förbi hennes stad.
    Det behöver du inte kalla en dejt. Det är vara en vänskaplig träff.
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2024-05-29 13:11:03 följande:
    Varför skulle vara omöjligt? Inget säger att man behöver gå på dejter för att bli ihop per se. 

Jag vill bli ihop med henne men modern dejtning är det största problemet. Jag vill inte göra något tråkigt som att gå på ngn lunch ex för att kunna bli ihop. 
    Men svamla på, för all del. Jag har aldrig nämnt något om att du ska dejta henne - vare sig "modernt" eller genom att lira serenader på luta och få en pelargon i skallen.

Något annat som du ska icke-bemöta?
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-05-29 13:10:46 följande:

Så du tror att ni kommer att växa in i ett förhållande genom att träffas med andra på träffarna några gånger om året? 

När jag läser det du skriver så ör det bara jag, jag, jag hela tiden. Jag vill, jag önskar, jag tycker osv. Har du någon aning om vad hon vill? 

Jag vet inte men inte omöjligt. 

Jag vill fakturera in henne helt i alla beslut som tas men det är omöjligt att göra eftersom vi dels bor så långt ifrån varandra och dels inte känner varandra helt. 
  • anonym05swe
    Anonym skrev 2024-05-29 13:12:27 följande:
    Men svamla på, för all del. Jag har aldrig nämnt något om att du ska dejta henne - vare sig "modernt" eller genom att lira serenader på luta och få en pelargon i skallen.

Något annat som du ska icke-bemöta?
    Du målar upp det som omöjligt vilket inte är sant.
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2024-05-29 13:13:48 följande:
    Du målar upp det som omöjligt vilket inte är sant.
    Har aldrig nämnt något om dejter. 
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-05-29 13:11:03 följande:
    Varför skulle vara omöjligt? Inget säger att man behöver gå på dejter för att bli ihop per se. 

Jag vill bli ihop med henne men modern dejtning är det största problemet. Jag vill inte göra något tråkigt som att gå på ngn lunch ex för att kunna bli ihop. 
    Kommer du tycka det är tråkigt att äta ihop med din framtida partner? 
    Att samtala över en bit mat är för de flesta människor ett bra sätt att lära känna någon bättre. Hur kan det vara tråkigt?
    För att kunna bli ihop måste man träffas och prata.
    Hur skulle du vilja träffa henne och prata om du väljer bort att äta samtidigt? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2024-05-29 13:14:08 följande:

Nu ska han fakutera henne också ...

Fakturera såklart
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-29 13:12:39 följande:
    Jag vet inte men inte omöjligt. 

Jag vill fakturera in henne helt i alla beslut som tas men det är omöjligt att göra eftersom vi dels bor så långt ifrån varandra och dels inte känner varandra helt. 

Fakturera in? Vad betyder det?

Du vill. Men du gör det inte. Då händer inget. Händer inget blir det omöjligt. 

Förstår du vad folk skriver till dig? 

• anonym05swe
    Anonym skrev 2024-05-29 13:14:08 följande:

Nu ska han fakutera henne också ...

Nej jättekonstigt uttalande. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?