-
Känns som min o sambons situation är otroligt udda, men det kanske den inte är?Vi har varit ett par i 20+ år, upp och ner där mina känslor är utanpå och hans inombords, men vi har aldrig pausat, gnisslat eller ens funderat på en separation. Vår kärlek har alltid varit grundad i betong och vi är verkligen allra bästa vänner.Sen hände ngt i våras. Sambon bytte jobb, från ett osocialt mansdominerad yrke till ett helt annat med mkt nytt folk och han som är rätt osocial blommade upp och fick nya fina arbetskamrater. Han mådde superbra! Och då mådde vi alla bra! (tung tid med dottern med ångest och lite allmänt vardagsstress)Han blev mkt god vän med en tjej på jobbet, han pratade mkt om henne, hon anförtodde sig för honom då hon inte hade så mkt vänner. Jag tyckte det var fint men ngt kändes inte rätt.. De började träffas efter jobbet o promenera och prata.Och en kväll hade de sett på film och han kom hem med världens ångest då de hånglat.Han berättade alltså direkt och mådde superdåligt av det.Jag blev såklart chockad o vädligt ledsen men inte arg! Besviken sviken... Men genuint inte arg. Vi pratade mkt om det efter och de fortsatte träffas som vänner då han mådde bra av det, kanske dumt men alternativet var att kasta ut honom men det ville jag inte. Inte kasta bort 20 år kärlek o vänskap.Det gick rätt så bra från och till, absolut svartsjuk och mkt ångest från bådas håll när han började känna att han han tyckte om henne mer och mer. Men vi var hela tiden öppna o pratade mkt.Han visste inte vad han kände och jag vara beredd för familjens skull att bara låta tiden gå ett tag, andas...Vi umgicks hemma, och han sov alltid hemma och vi hade mkt sex som var fantastisk! Han sa ofta att han aldrig vill mista mig, hur allt än blir. Att skulle vi separera skulle det vara som allra bästa vänner. Och jag kände exakt likadant!Men hoppet att han inte skulle lämna fanns alltid...Tyvärr blev min ångest för jobbig så vi bestämde att vi ska pausa "oss", bo i hop som vi gör och reda ut allt i lugn o ro med barn hus ekonomi. Men att jag skulle kunna släppa på svartsjukan o ångesten.Inte lätt men faktiskt blev jag lugnare!Jag släppte alla mina misstankar mot deras sms, vad de gjorde när de sågs. Nu var det inte min sak på ngt sätt? Och han var mkt öppen med det mesta.De inledde en relation o i går sa han att han vill vara med henne, exklusivt.Men att vi ska separera som vänner och inte skynda med ngt. Som vi redan bestämt. Vi grät kramades, ja vi hade även sex... Som ett avslut?Otroligt smärtsamt. Men vi är så fruktansvärt tighta! Vi kan gå från gråt till skratt på en minut.Vi har haft fantastisk sex och pratat mer än någonsin! Till och med haft sex fast vi sagt att det är över. Vi känner så mkt för varann! Är det galet om vi båda mår bra av det??Nu ska det vara de 2 så då gissar jag att sexbiten försvinner men vi vill fortsätta göra saker ihop, umgås.Och han säger att man aldrig vet vad framtiden bär med sig, men att han aldrig vill mista mig eller familjen helt. Att vi är en del av varandra för evigt. Han tänker på oss varje dag och undrar om han gör rätt, men han mår så bra med henne.Jag känner honom utan o innan o tror genuint på hans ord. Jag är fortfarande inte ett dugg arg. Sorgsen mest.Det går upp o ner men när vi träffas mår jag så bra!Tanken är bo kvar ihop över årsskiftet sen börja se över försäljning av hus etc. I lugn o ro.Kommer vi kunna fortsätt vara bästa vänner som vi vill?Skulle han komma i morgon o säga ta mig tillbaka skulle jag inte ens tveka. Vi har så.mkt historia, så sammanväxta. Men känner att vara hans vän skulle betyda så mkt...Har vi en chans att fixa detta på ett bra sätt? -
Svar på tråden Vår situation är så udda! Eller?
-
Fast om din sambo haft något mellan öronen mer än varit kåt på sin kollega så hade han själv avslutat den så kallade vänskapen efter hånglandet och inte riskerat ert förhållande.anonym gullviva skrev 2023-11-05 21:35:43 följande:Precis jag känner inte att man kan förbjuda ngn att ha vänner?
Nu trodde jag ju i början att de skulle förbli bara vänner, han har alltid kommit bra överens med tjejer men detta var hans riktiga tjejkompis som han träffat ensam.. Ville ju inte tro att det som hände skulle hända och han hade i början ingen tanke om det heller...
Efter hånglet så var ju tanken att de skulle ses på jobbet o lite promenader, för de ville verkligen bara vara vänner. Och nej jag kände heller inte då att jag kunde förbjuda? Vi var ett par ja men man kan ju inte styra exakt allt den andra gör?
Tyvärr blev det ju så att de istället utvecklade känslor ändå...
Men innan vi sa att vi skulle vara separerade så gjorde de inget fysiskt. Men ja tycke fanns absolut.
Ang förbud så har jag bara sagt att skulle han ha valt oss, där när det var antingen slut eller inte så hade jag nog ändå krävt att de inte skulle träffas mer än på jobbet. Får att verkligen jobba på vårt förhållande.
Nu så valde vi att separera för att vi inte orkade med ovissheten, om oss dom framtiden.
Så jag kunde lättare släppa honom kanske?
Har inga svar på om vi gjort rätt, men jag har bara agerat utefter hur jag mår just nu för jag vill bara kunna fungera normalt igen. Sen kanske jag agerar eller känner annorlunda om ett tag?
Det är så nytt fortfarande, alla tankar snurrar hela hela tiden. Min hjärna behöver vila.
Och det gör den nästan nu, när jag inte kan ställa krav eller ska behöva oroa mig vad de gör.
Vi är sambos men inte ett par.
Vi är vänner inte älskare.
Jag älskar honom, han älskar mig med, men inte tillräckligt för att vara "med" mig.
Jag måste bara låta polletten trilla ner sen kanske jag agerar annorlunda?
Därför är denna tråden jättebra, läser allt och reflekterar.
Men just nu vill jag kunna andas, orka umgås med min dotter, ha det lugnt hemma när han är här (mesta delen av tiden, de ses nästan varje dag allt från 1h promenad till att de kanske är hemma hos henne och ser en film ett par h. Han sover hemma, vi äter ihop om vi kan båda jobbar ofta kvällar, gör vardagsaker som handlar etc).
Han vill alltid prata efter att de träffats, kolla läget med mig och småprata lite.
Vi är ej ett par, vi kunde ha bott under samma tak men levt helt separata liv också. Men jag har valt att inte göra på det sättet, just nu.
Hata honom kommer jag inte göra. Så väl känner jag honom så jag vet att han inte har onda avsikter. Ingen av oss har ngn erfarenhet av detta, haft sådana här känslor eller problem innan. Jag har haft en kille innan honom, han ingen.. Så att göra så här är absolut inget vi har erfarenhet av eller vet hur man "ska" agera.
Jag må ha dålig självkänsla, men i detta läget vet jag ingenting och alla känslor är huller öm buller, så just nu väljer jag leva så här. Kanske ångrar mig.. Vem vet. -
Du låter alldeles för snäll. Tror dessvärre att det inte kommer kunna bli bra. Det har nog gått för lång tid för att bli bra. Jag tror att om du blivit arg innan och gett han ett ultimatum. Antingen träffar han henne och ni gör slut eller så slutar han träffa henne privat och ni byggt på er relation.
Hade du gjort det tidigare så tror jag han också hade blivit rädd att förlora allt ni byggt upp och tänkt sig för. Men eftersom ni tog en paus och han kunde utforska den här tjejen i lugn och ro så har han haft möjlighet att bygga en bra relation med den nya tjejen.
Sen undrar jag om du verkligen är så kär i den killen. Hade du haft jättestarka känslor så tror jag du hade blivit både arg och ledsen.
Släpp honom, det är aldrig försent att börja ett nytt liv. Min kille hade en 13 årig gammal relation i bagaget när vi träffades och han har verkligen börjat om.
Tror du skulle bli lyckligare at börja om, vem vet du kanske börjar dejta en annan man och får bli sådär härligt nykär igen.
Att fortsätta träffa ditt ex kommer bara göra att su får svårare att gå vidare. Ta en paus från vänskapen också. Säg att till killen att du inte vill vara vän just nu då du behöver fokusera på ditt liv. Börja ungås mer med vänner, byt miljö, kanske flytta, byta jobb, ut och träffa nytt folk, börja med en ny hobby. Gör detta istället för att fortsätta ha en vänskap med honom.
Om ni fortsätter vara vänner tror jag att ni kommer fortsätta att sexa, han vill nog ha både dig och den nya. Är säkert den nya tjejen som satt krav på honom nu.
Lycka till och hoppas att du istället kan hitta en som vill vara med dig istället -
Nu har jag läst dina svar i tråden Ts och jag får känslan av att det inte finns några känslor mellan er mer än som gammal trygghet och att du i många år bara glidit med i tillvaron utan att sätta dig själv först . Du är inte van att ställa krav och du vill vara till lags och mån om andra att du utplånar dig själv helt och hållet och faktiskt inte vet vad du ska känna och tänka Nu när det hänt saker utom din kontroll.
Istället för att utforska din egen åsikt gömmer du dig bakom det skal du alltid haft , genom att vara förstående .
Varför är du så rädd för att visa känslor?
I alla svar du skrivit hittills känns det som att du smetar över hans svek med ett tjockt lager av självutplånande. Det finns ingenting i dina svar som är DU. Allt utgår från honom och du slår knut på dig själv för att HAN ska må bra... vart är DU i det här? DINA känslor? DINA behov?
Varför är hans känslor så mycket viktigare än dina?
Vem har lärt dig att du inte är viktig? -
Jag kan hålla med om nästan allt du skriver. Jag vill alltid att alla andra ska små bra. Och rädd att göra fel eller att inte vara omtyckt.Anonym (Pandoras ask) skrev 2023-11-06 13:18:18 följande:Nu har jag läst dina svar i tråden Ts och jag får känslan av att det inte finns några känslor mellan er mer än som gammal trygghet och att du i många år bara glidit med i tillvaron utan att sätta dig själv först . Du är inte van att ställa krav och du vill vara till lags och mån om andra att du utplånar dig själv helt och hållet och faktiskt inte vet vad du ska känna och tänka Nu när det hänt saker utom din kontroll.
Istället för att utforska din egen åsikt gömmer du dig bakom det skal du alltid haft , genom att vara förstående .
Varför är du så rädd för att visa känslor?
I alla svar du skrivit hittills känns det som att du smetar över hans svek med ett tjockt lager av självutplånande. Det finns ingenting i dina svar som är DU. Allt utgår från honom och du slår knut på dig själv för att HAN ska må bra... vart är DU i det här? DINA känslor? DINA behov?
Varför är hans känslor så mycket viktigare än dina?
Vem har lärt dig att du inte är viktig?
Så har jag alltid varit.
Jag vill inte att ngn ska vara arg på mig eller ogilla mig.
Så nä bra självkänsla har jag nog inte.
Men det är inte lätt när man delat 25 år med någon i vått o torrt, vi har otroligt mkt i bagaget.
Mer än jag nånsin kommer skriva här.
Klart jag är rädd för framtiden... O jag kommer behöva släppa honom mer och mer, men jag kan inte just nu jag bara kan inte.. -
Och ja vi ska sälja huset det hade vi gjort ändå, då vi aldrig trivts. Huset är en stor del av vår gemensamma stress o ångest vi haft senaste åren.
Och då blir det ju i samband med det naturligt att vi flyttar i sär. Så jag är väl medveten om att det kommer ske.
Vi har inte råd ngn av oss att flytta ut själv just nu och ingen av oss vill det heller. Därav bor vi under samma tak.
All min tid går till dotterns mående, jag försöker träna, jag går till jobbet som jag trivs med... Så jag sitter inte bara hemma o deppar.
Men med all stress runt hus, dotter... Detta med killen.. Så orkar jag bara inte ha mer stul.. Tror detta är ne orsak till att jag hellre låter allt bara vara just nu..
Jag är ledsen när jag blir helt ensam då släpper jag på trycket. Kan även gråta inför killen, utan problem. Och han vill inte heller att jag ska gå o bär apå allt . Och ha kan gråta inför mig. -
Du gör ju det som känns bäst för dig och som du tror att du kommer må bäst av, så föregående skribent verkar ha helt fel på ett sätt, det ÄR ju dina känslor som du försöker ta hand om i det här! Det skulle inte kännas bra för dig att göra på annat sätt, och du skulle inte orka eller må bra av det. Och du står fast vid din ståndpunkt trots alla i tråden som argumenterar emot. Jag tycker du verkar stark och fin och gör helt rätt, det bästa är att göra sitt bästa själv för att fortsatt ha en bra relation, och själv försöka vara god mot andra, oavsett om den andre gjort fel eller rätt. Det är den du är.anonym gullviva skrev 2023-11-06 15:41:12 följande:Jag kan hålla med om nästan allt du skriver. Jag vill alltid att alla andra ska små bra. Och rädd att göra fel eller att inte vara omtyckt.
Så har jag alltid varit.
Jag vill inte att ngn ska vara arg på mig eller ogilla mig.
Så nä bra självkänsla har jag nog inte.
Men det är inte lätt när man delat 25 år med någon i vått o torrt, vi har otroligt mkt i bagaget.
Mer än jag nånsin kommer skriva här.
Klart jag är rädd för framtiden... O jag kommer behöva släppa honom mer och mer, men jag kan inte just nu jag bara kan inte.. -
anonym gullviva skrev 2023-11-06 15:54:20 följande:
Jag är ledsen när jag blir helt ensam då släpper jag på trycket. Kan även gråta inför killen, utan problem. Och han vill inte heller att jag ska gå o bär apå allt . Och ha kan gråta inför mig.
gullviva, har du någon annan du kan prata med? Väninna, familj, psykolog?
Du får ju aldrig distans till situationen om det är hos din exman du söker tröst. -
Tycker att du på ett bra sätt beskriver hur man efter en lång tid tillsammans på något vis vuxit ihop. Men man har tappat den där romantiska kärleken för varandra. När någon av parterna hittat förälskelsen på nytt med en annan så blir man självklart först lite chockad men snart inser man att det är ofrånkomligt och man ställer in sig på att livet förändrats och man gör sitt bästa för att separationen ska bli så bra den kan bli.anonym gullviva skrev 2023-11-06 10:30:43 följande:Jag tänker inte hämnas... Hon vet att vi fortsatte att vara ett par medans de var vänner, och att det de gjorde var otrohet. Han har visat sms.
Ja dumt att vi fortsatte ha sex men vi har fortfarande så starka känslor för varandra så det är galet.
Men nu har han ändå gjort sitt val så vi bor endast ihop under samma tak som ngn typ av vänner.
Och det fungerar än så länge. Vi bråkar inte, hatar inte... Vi är ledsna ibland, då pratar vi.
Han är öppen med när och de ska träffas, och ger familjen mkt tid.
Det de gör just nu är jobbar ihop, tränar, går på promenad. Jag har senaste tiden inte frågat ut honom vadd de gjort eller sagt, jag försöker hålla distans.
Det enda vi gjort är att kramas eller hålla om varandra speciellt om jag varit lite låg.
Detta fungerar, just nu, för oss.
Kanske inte i längden men vi måste ta ett steg i taget.
Må låta jättekonstigt där av rubriken på tråden. Udda situation, udda beteende. Allt är så udda så det tillslut inte känns udda längre... Så svårt att förklara.
Jag tänker inte hämnas henne eller bråka, det ger inte mig någonting. Hon visste om mig och ville hela tiden ta det lugnt med allt då hon själv blivit lämnad på fult sätt. Ja hon ville ha en upptagen man... Men det är inte min sk att läxa upp henne, vi 2 har ingen relation.
Om hon vet att vi legat? Osäkert men jag tänker inte rota i det där. Det leder ingen vart.
Vi kan bara gå framåt nu. Jobba på vår relation vad det än leder till.
Det finns ingen plats för hat och hämd, för detta slår bara tillbaka på en själv.
Ni har alla förutsättningar för en bra separation och för att ni ska kunna behålla vänskaps förhållandet.
Ni är inte unika, jag känner till åtminstone fyra par i min bekantskaps krets som lyckats med detta. Jag tror att det är vanligare än man tror. Kanske beror det på att de inte gör så stort väsen av sig.
Lycka till, tror på er -
Din sambo låter som om han är ung och nonchalant (in a repulsive kind of way) och att han bara manipulerar dig med "fina ord" bara för att han verkar vara rädd att bli helt ensam som gammal..
Efter vad du skrivit i TS så verkar det som om han bara vill "säkra upp" framtiden genom att se till att han har minst 2 kvinnor att välja mellan..
Han låter också som en VÄLDIGT självcentrerad person som säger saker som "JAG vill aldrig mista dig och familjen" JAG vill att vi är en del av varandra för evigt" "JAG tänker på dig jämnt"--"JAG undrar om jag gör rätt men JAG mår ju så bra med min tjej"
JAG vill kunna komma tillbaka om det inte håller med min tjej..
Jag, jag, jag---hela tiden..Märker du inte hur självisk han är...Det är så du har framställt honom som iaf..
Du är värd mycket bättre, tycker du inte det själv? Han låter som en mästare på manipulation och verkar veta exakt vad han ska säga till dig för att ha dig kvar i hans liv..som en "utifall att det inte håller med den nya"
Vissa män är riktigt fega när det gäller att vara ensamma..Dom klarar inte av att vara helt själva utan att må psykiskt dåligt..
Och du skriver ju att om han skulle komma imorgon o säga "ta mig tillbaka" skulle du inte ens tveka...
Och det verkar han veta...och därför vågar han "testa på" andra kvinnor...för han VET att du skulle ta honom tillbaka bara han frågade dig..
Nej jag förstår inte hur du kan trycka ner dig själv så mycket..Skulle du trycka ner en kompis på samma vis som du trycker ner dig själv?
-
Vi är båda över 40, träffades på gymnasiet.Anonym (Lisa) skrev 2023-11-06 18:34:56 följande:Din sambo låter som om han är ung och nonchalant (in a repulsive kind of way) och att han bara manipulerar dig med "fina ord" bara för att han verkar vara rädd att bli helt ensam som gammal..
Efter vad du skrivit i TS så verkar det som om han bara vill "säkra upp" framtiden genom att se till att han har minst 2 kvinnor att välja mellan..
Han låter också som en VÄLDIGT självcentrerad person som säger saker som "JAG vill aldrig mista dig och familjen" JAG vill att vi är en del av varandra för evigt" "JAG tänker på dig jämnt"--"JAG undrar om jag gör rätt men JAG mår ju så bra med min tjej"
JAG vill kunna komma tillbaka om det inte håller med min tjej..
Jag, jag, jag---hela tiden..Märker du inte hur självisk han är...Det är så du har framställt honom som iaf..
Du är värd mycket bättre, tycker du inte det själv? Han låter som en mästare på manipulation och verkar veta exakt vad han ska säga till dig för att ha dig kvar i hans liv..som en "utifall att det inte håller med den nya"
Vissa män är riktigt fega när det gäller att vara ensamma..Dom klarar inte av att vara helt själva utan att må psykiskt dåligt..
Och du skriver ju att om han skulle komma imorgon o säga "ta mig tillbaka" skulle du inte ens tveka...
Och det verkar han veta...och därför vågar han "testa på" andra kvinnor...för han VET att du skulle ta honom tillbaka bara han frågade dig..
Nej jag förstår inte hur du kan trycka ner dig själv så mycket..Skulle du trycka ner en kompis på samma vis som du trycker ner dig själv?
Så vi har bara haft varandra fram tills nu.
Att han skullendra personlighet nu vid 40 plus skulle förvåna mig.. Att bli nonchalant och manipulativ, nej det känner jag inte ett dugg av.
Det jag känner i hoppas stämmer är att han bryr sig så pass mkt om mig och vår historia att han genuint vill att vi ska avsluta på ett bra sätt för bådas skull. Han säger dagligen att han inte vill mista mig helt. Att jag är viktig för honom.
Och är det bara vänskap vi har kvar vill jag ha den kvar.
Testa på andra kvinnor känns hårt... Han sa själv att hade det bara varit nöje o sex hade det varit enklare, nu känner han att han verkligen tycker om henne och trivs i hennes sällskap. Hade önskat att det räckte som vänskap men att det växt till ngt djupare.
Tror på honom när han säger att det fysiska inte kommit förrän nu, och det har mest varit hålla om varandra eller pussas.
Vill inte gå in på detaljer i vill helst inte hörs men han är väldigt väldigt öppen. Vi har alltid pratat om exakt allt och konstigt nog känns det som vi gör det nu med.
Men jag har bett om att inte få detaljer för min egen skull. Innan frågade jag hela tiden vad de gjort. Nu har jag insett att det gör mig mer illa att veta och då vi ju sagt att vi ej är ett par längre så släpper jag det.
Och vad jag vet har vi bara haft sex 1 gång efter att de sett sig som ett riktigt par.
Och de har ej haft sex innan vi haft det ni som frågat i flera inlägg.
De försökte en gång men han kunde inte få upp den.
Så då vet ni det och ser hur öppen han är om allt, om jag ber om det.