• Anonym (TACK!!!!!)

Funkisskatten kommer tillbaka!

HURRA! Nu får jag och alla andra som inte kan arbeta betala mer skatt än alla andra igen! HEJA MODERATERNA med stödpartier, stålhättan på! Sparka mera!

/s

• Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!
  • Anonym (Snurre)
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-12 04:58:23 följande:
    För det första tycker jag att det där uttrycket "leva på" är fruktansvärt när man talar om personer som förhoppningsvis älskar varandra. Eller andra familjemedlemmar man bor med också, för den delen (t.ex. vuxna barn). Jag skulle aldrig uttrycka mig på det sättet. 

Det handlade om att det finns en valfrihet, om en man och en kvinna kommer överens om att kvinnan ska vara hemmafru. Men för skattebetalarna FINNS ingen valfrihet, de måste betala sin skatt. I annat fall blir det indrivning från Kronofogden. 

Att en hemmafru inte skulle få ha synpunkter på skattesystemet... så dumt? Vad är det mer en hemmafru inte får ha synpunkter på? Hon kanske inte ens ska ha rösträtt?
    Jag lovar dig att det är ett medvetet uttryck i detta fallet. Annars håller jag med dig. Jag gillar det inte heller.
  • nihka
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-12 05:09:51 följande:
    Gifta kvinnor har väl egentligen alltid varit hemmafruar, fram till 1970-talet. Det föll sig naturligt i och med de stora barnaskarorna. Dessutom fanns det nästan inga yrken som var öppna för kvinnor historiskt, det var i stort sett bara tjänarinnor av olika slag: pigor, barnpigor, husor, bodpigor, gästgiveripigor... Men alla som kunde gifte sig för att komma ifrån detta.

Klostren fanns förstås för ogifta kvinnor, men då måste man ha rika föräldrar som kunde betala hemgiften man annars skulle ha fått med sig in i äktenskapet, till klostret i stället. Hade man inga pengar så fick man bli "leksyster", d.v.s. piga där också.

På 1800-talet kom barnmorskan, sjuksköterskan, guvernanten, lärarinnan. Barnmorskor fick vara gifta, men övriga slutade arbeta när de gifte sig - en bra bit in på 1900-talet.

Sedan är det en annan sak att fruarna hade mer att göra på en lantgård exempelvis, än i en modern lägenhet på 1960-talet med tvättmaskin och halvfabrikat.
    Lantbrukskvinnor var lika lite hemmafruar som lantbruksmän var hemmamän.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Lite tacksamhet är påkallat)
    nihka skrev 2023-09-12 18:21:19 följande:
    Lantbrukskvinnor var lika lite hemmafruar som lantbruksmän var hemmamän.
    Beror på hur rik bonden var. Om det var en storbonde som hade råd att städsla pigor, så behövde bondmoran bara hålla ett vakande öga över pigorna, samt göra sådant som hon tyckte var kul. T.ex. spinna, väva, sticka, sy... och umgås med sina barn såklart.
  • nihka
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-12 19:44:30 följande:
    Beror på hur rik bonden var. Om det var en storbonde som hade råd att städsla pigor, så behövde bondmoran bara hålla ett vakande öga över pigorna, samt göra sådant som hon tyckte var kul. T.ex. spinna, väva, sticka, sy... och umgås med sina barn såklart.
    Du vet inte så mycket om hur det var att sköta en stor gård  men du har iaf prickat in att det fanns arbetande pigor.
    nihka skrev 2023-09-12 20:27:19 följande:
    Du vet inte så mycket om hur det var att sköta en stor gård  men du har iaf prickat in att det fanns arbetande pigor.
    Nu skäller du lite upp i fel träd, eftersom vi har långa generationer i min familj, och jag t.o.m. har upplevt ett näst-intill-självhushåll hos farföräldrarna när jag var barn! :)
  • Anonym (vänster är ett skällsord)

Saxar in följande från Expressen, jag har lite svårt att acceptera gnället om "funkisskatt" när man studerar siffrorna.

Regeringen, som på tisdagen fastställde prisbasbeloppet till 57 300 kronor från och med årsskiftet, har skickat ut beräkningar på hur svenskar påverkas:

Garantiersättningen i sjukersättningen höjs med 1 112 kronor, till 13 275 kronor i månaden. Och den maximala inkomstrelaterade sjukersättningen, liksom aktivitetsersättningen, höjs med 1 941 kronor till 23 171 kronor per månad.

Den högsta ersättningen inom föräldrapenningen höjs med 102 kronor om dagen, till 1 218 kronor. Taket motsvarar en månadsinkomst på cirka 47 750 kronor.

Det nya taket i föräldrapenningen gäller också för den kalenderdagsberäknade sjukpenningen (80 procent).

Garantipensionen höjs med upp till 972 kronor i månaden.

Studiemedlet höjs med 1 104 kronor, till totalt 13 156 kronor för fyra veckors heltidsstudier. Samtidigt höjs fribeloppet ? dvs hur mycket man får tjäna utan att studiemedlet påverkas ? till 18 500 kronor i månaden.

Prisbasbeloppet påverkar också skatterna. Både grundavdraget och jobbskatteavdraget räknas upp nästa år.

Det innebär att även personer som jobbar kan gynnas ekonomiskt av det högre prisbasbeloppet nästa år.

Swedbank har gjort beräkningar som visar att en person med en månadsinkomst på cirka 30 000 kronor får runt 200 kronor mer i plånboken varje månad under 2024. En person som tjänar 50 000 kronor kan räkna med runt 300 kronor mer i månaden.

• Anonym (Snurre)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-12 20:54:26 följande:

Saxar in följande från Expressen, jag har lite svårt att acceptera gnället om "funkisskatt" när man studerar siffrorna.

Regeringen, som på tisdagen fastställde prisbasbeloppet till 57 300 kronor från och med årsskiftet, har skickat ut beräkningar på hur svenskar påverkas:

Garantiersättningen i sjukersättningen höjs med 1 112 kronor, till 13 275 kronor i månaden. Och den maximala inkomstrelaterade sjukersättningen, liksom aktivitetsersättningen, höjs med 1 941 kronor till 23 171 kronor per månad.

Den högsta ersättningen inom föräldrapenningen höjs med 102 kronor om dagen, till 1 218 kronor. Taket motsvarar en månadsinkomst på cirka 47 750 kronor.

Det nya taket i föräldrapenningen gäller också för den kalenderdagsberäknade sjukpenningen (80 procent).

Garantipensionen höjs med upp till 972 kronor i månaden.

Studiemedlet höjs med 1 104 kronor, till totalt 13 156 kronor för fyra veckors heltidsstudier. Samtidigt höjs fribeloppet ? dvs hur mycket man får tjäna utan att studiemedlet påverkas ? till 18 500 kronor i månaden.

Prisbasbeloppet påverkar också skatterna. Både grundavdraget och jobbskatteavdraget räknas upp nästa år.

Det innebär att även personer som jobbar kan gynnas ekonomiskt av det högre prisbasbeloppet nästa år.

Swedbank har gjort beräkningar som visar att en person med en månadsinkomst på cirka 30 000 kronor får runt 200 kronor mer i plånboken varje månad under 2024. En person som tjänar 50 000 kronor kan räkna med runt 300 kronor mer i månaden.

Fast detta är lite utanför området. Det står ju inte ett ord om skatt. Det är en orättvis skatt TS skriver om.
    Anonym (Snurre) skrev 2023-09-12 21:23:27 följande:
    Fast detta är lite utanför området. Det står ju inte ett ord om skatt. Det är en orättvis skatt TS skriver om.
    Orättvis och orättvis. I de flesta av denna världens länder, hade hon inte fått en spänn. Hon hade fått förlita sig på sina anhöriga, och om de inte hade velat sörja för henne så hade det blivit fattighuset (om det ens fanns något sådant). Eller tigga på gatan. Nu FÅR hon ett belopp som hon mycket väl kan leva på, i en egen lägenhet till och med. Det är väl inte fy skam..?
  • Anonym (F)
    Grundavdrag, jobbskatteavdrag och påverkan av det höjda Prisbasbeloppet handlar helt och hållet om skatter. De med sjukersättning får mer skattesänkning än de med de högsta inkomsterna via arbete. Var är den orättvisa skatten?
  • nihka
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-12 20:51:57 följande:
    Nu skäller du lite upp i fel träd, eftersom vi har långa generationer i min familj, och jag t.o.m. har upplevt ett näst-intill-självhushåll hos farföräldrarna när jag var barn! :)
    Konstigt då att du inte känner till hur mycket jobb det är att sköta en gård. 
    nihka skrev 2023-09-12 21:55:33 följande:
    Konstigt då att du inte känner till hur mycket jobb det är att sköta en gård. 
    Det GÖR jag ju, men vi pratade om i äldre tid. Då arbetade pigorna för mat och husrum och typ ett klänningstyg per år. 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Läs en gång till.

Sjukersättning, aktivitetsersättning och föräldrapenning höjs med 2000:-/mån

Jag som arbetar får nöja mig med att behålla 200:- mer av de pengar jag tjänat?

Jag har otroligt svårt att greppa argumenten för hur detta på något sätt eller vis skulle kunna anses som en extra "straffskatt" för de som inte arbetar?
  • Aniiee
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-12 22:24:55 följande:
    Läs en gång till.

Jag har otroligt svårt att greppa argumenten för hur detta på något sätt eller vis skulle kunna anses som en extra "straffskatt" för de som inte arbetar?
    Jag antar att du är medveten om hur denna uppräkning sker. 

Du som arbetar har förhoppningsvis fått löneförhöjningar över prisbasindex i 20 års tid. Eller hur länge du nu har jobbat. Och inte alltför många lönesänkningar varken i siffror eller reallön. Med undantag för de senaste åren, då. 

Lite fukt dessutom att hävda den största ökningen endast. De tre grupperna du räknade upp här får ju inte 2000 kr någon av dem. Dessutom ska de skatta på de pengarna. 

Jag måste titta på grafen jag har på datorn igen men om jag minns rätt så de som för 20 år sedan hade lika mycket i lön som de som hade sjukersättning på garantinivå ligger rejält mycket högre idag med genomsnittliga löneökningar.

Men personligen är jag mer intresserad av folks köpkraft. Den stora frågan är om de har råd till ett värdigt liv.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • enfunderandeman

Ibland är det inte konstigt att se varför detta land håller på raseras fullständigt. Finns knappt någon medmänsklighet kvar. Skatten har ju dessutom sänkts för höginkomsttagare en vända redan. Så är väl trevligare om man försöker med alla inkomstgrupper. En del av dessa "bidragstagare", (akassa är dessutom en försäkring)  betalar faktiskt skatt även på dessa belopp. Är baserat på hur mycket man får. Det kan ju vara värt nämna för de som älskar klanka ner på dessa samhällsgrupper.

Jag arbetar hårt. Men har familj/vänner som haft det svårt osv. Ska inte gå in på det. Men jag har förståelse. Att det finns arbetslösa och långtidsarbetslösa. Jag skulle dock aldrig rösta på Moderaterna. Eftersom jag anser att det är och alltid kommer vara ett parti. Enbart för höginkomsttagare. Över en viss summa. Som majoriteten i Sverige faktiskt inte tjänar. Däremot tycker jag själv att skatten är på tok för hög. Mot vad man får tillbaka i lön vs lönernas utveckling i Sverige.

Ni som börjar snacka om Samhall och grejor for arbetslösa. Skärp er. Det är inte slavar vi talar om.  Utbildning 8-17 i alla kommuner.  Ni tror att om det hade funnits så här mycket tillfällen och jobb.Att de skulle se ut som det gör. Arbetslösheten ökar dessutom just nu. Vi har svag ekonomi i Sverige och andra problem vi tampas med.

Ni tror på fullaste allvar att de flesta människor är arbetslösa för att de tycker det är kul. Sen är det ju alltid så. Att det är lätt snacka när man själv inte befinner eller befunnit sig där. Jag var arbetslös några år på 90-talet. Vet av bekanta, att det är bra mycket värre idag. Det är en oerhört tuff situation för vissa arbetslösa. Det kommer alltid finnas arbetslösa. För det finns och kommer inte finnas arbete till alla. Det är så det ser ut. Även om man helst inte vill tala om det.  Varför anställer inte fler arbetsgivare istället för massa subventionerade arbeten som ändå betalas av staten?  Och är så hungriga efter praktiker. De tar själva emot bidrag. Det är det sjuka i det hela.

Om 3 år, blir det en ny regering igen. Det enda som riktigt tar emot är att de andra blocket har värre invandringspolitik. Högern har inte haft några större framgångar vad gäller sitta två mandatperioder. Det har lyckats med det  en gång. Det var med Reinfeldt.

Och med deras senaste om att sänka på rut och rot avdrag. "Så människor kan renovera" då undrar man vad sjutton de håller på med? Det finns bra mycket viktigare saker att ta tag i. Matpriser om inget annat. Folk har knappt råd leva en del. Betala bolån etc.Men då ska det renoveras. Vilka vänder det sig till? Tänk efter.  Sinnessjukt i dessa tider!! Ni som har barn borde tänka efter ännu mer. Kommunerna skriket efter pengar.  Miljön håller på förstörs ännu mer. Ser ni alla katastrofer som duggar tätt numera. Översvämningarna, jordbävningar. Vad vill ni lämna till era barn och kommande generationer. Titta på hur skolorna ser ut. Kommunerna blöder. Nu tvingas denna regering skjuta till pengar. För att de varit för snåla. Ett samhälle ska inkludera ALLA människor, inte bara en grupp eller enstaka grupper. Det blir aldrig ett bra samhälle. Där klyftor och brottslighet ökar. Och jo, det finns fakta/studier på det. Som man sett. Är inget hittepå. 

• Anonym (Snurre)
    Anonym (F) skrev 2023-09-12 21:37:35 följande:
    Grundavdrag, jobbskatteavdrag och påverkan av det höjda Prisbasbeloppet handlar helt och hållet om skatter. De med sjukersättning får mer skattesänkning än de med de högsta inkomsterna via arbete. Var är den orättvisa skatten?
    Jag baserade mitt svar på TS inlägg. Jag vet att tråden har flippat helt, men grunden var en skatt som kallas Funkisskatt. Som jag har fattat det, av de få som håller sig till ämnet, så är det en skatt som är högre än arbetares skatt, då det ska löna sig att arbeta. Men du har visst en annan information. Var kan jag läsa om den sänkta skatten för de med sjukersättning? Den information jag hittar är att denna grupp blir utan en skattesänkning. Hjälp mig gärna att hitta information om sänkt skatt till de som har sjukersättning.
  • Anonym (Snurre)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-12 22:24:55 följande:
    Läs en gång till.

Läs en gång till.

Jag hänvisade till TS påstående.
    Aniiee skrev 2023-09-12 22:54:16 följande:
    Jag måste titta på grafen jag har på datorn igen men om jag minns rätt så de som för 20 år sedan hade lika mycket i lön som de som hade sjukersättning på garantinivå ligger rejält mycket högre idag med genomsnittliga löneökningar.

Men personligen är jag mer intresserad av folks köpkraft. Den stora frågan är om de har råd till ett värdigt liv.
    Det var väl inte riktigt heller, att folk som gick på bidrag hade ut lika mycket som folk som arbetade långa dagar, och lämnade bort sina barn för att kunna göra det? BRA om det inte är så längre. Det bör vara ett ordentligt respektavstånd där.

Ju mindre skillnaden är mellan bidrag och lön, desto mer frestande blir det att fuska till sig bidragen, och att låta bli att försöka återgå i arbete fast man egentligen har blivit frisk.

Detta är även ett stort problem i konstruktionen av socialbidraget. Särskilt många invandrarfamiljer har stora barnaskaror, och det innebär att de även får höga bidrag - eftersom man inte uppmuntras att rätta munnen efter matsäcken i Sverige, utan man får bara mer och mer bidrag ju fler barn man föder.

Detta gör att en familjefar som börjar arbeta i något av de yrken som står till buds om man inte talar svenska särskilt bra, t.ex. busschaufför, lastbilschaufför, pizzabagare eller ett enklare industriarbete - kommer att tjäna mindre efter skatt än socialbidraget. (För fruarna är det vanligen otänkbart att yrkesarbeta, så de är inte med i ekvationen.) Det gör att familjen får komplettera upp med soc ändå - och mannens arbete blir helt meningslöst (som dom ser det). 
    enfunderandeman skrev 2023-09-12 23:04:15 följande:

Ibland är det inte konstigt att se varför detta land håller på raseras fullständigt. Finns knappt någon medmänsklighet kvar. Skatten har ju dessutom sänkts för höginkomsttagare en vända redan. Så är väl trevligare om man försöker med alla inkomstgrupper. En del av dessa "bidragstagare", (akassa är dessutom en försäkring)  betalar faktiskt skatt även på dessa belopp. Är baserat på hur mycket man får. Det kan ju vara värt nämna för de som älskar klanka ner på dessa samhällsgrupper.

Men sluta - A-kassa är absolut inte en försäkring. En försäkring är t.ex. en hemförsäkring. Det är frivilligt att ta den, och utbetalningarna ur den + försäkringsbolagets omkostnader täcks helt och hållet av premierna. Inga skattepengar går dit. 

Utbetalningarna från A-kassan däremot består till 70-80 procent (beroende på hur hög arbetslösheten är i respektive A-kassa) av skattepengar. Innan avgifterna höjdes för c:a 20 år sedan, var det bara 10 procent av utbetalningarna som täcktes av premierna. Resten var skattepengar. Ändå tyckte folk som hade A-kassa redan då att de var finare än de som hade soc. De ERHÖLL EN FÖRSÄKRINGSERSÄTTNING medan SOCIALFALLEN LEVDE PÅ SAMHÄLLET. *suckar*

Och sedan måste du väl själv fatta, att även om det dras skatt på sjukkassan eller A-kassan, så betalar personerna ingen skatt eftersom de pengar de får ut är skattepengar ifrån början. Jämför: om jag ger Pelle 10 kr och han ger mig 2 kronor tillbaka, har Pelle gett mig 2 kr då? TÄNK nu, TÄÄÄÄÄNK...
    enfunderandeman skrev 2023-09-12 23:04:15 följande:

Ni tror på fullaste allvar att de flesta människor är arbetslösa för att de tycker det är kul. Sen är det ju alltid så. Att det är lätt snacka när man själv inte befinner eller befunnit sig där. Jag var arbetslös några år på 90-talet. Vet av bekanta, att det är bra mycket värre idag. Det är en oerhört tuff situation för vissa arbetslösa. Det kommer alltid finnas arbetslösa. För det finns och kommer inte finnas arbete till alla. Det är så det ser ut. Även om man helst inte vill tala om det.  Varför anställer inte fler arbetsgivare istället för massa subventionerade arbeten som ändå betalas av staten?  Och är så hungriga efter praktiker. De tar själva emot bidrag. Det är det sjuka i det hela.

Jag var hobbyarkeolog under några år (arbetade idéellt på utgrävningar på semestern bara för upplevelsen), händelsevis på 1990-talet. Där lärde jag känna ett antal utbildade arkeologer. Fler av dem hade satt i system att bara arbeta på utgrävningar på somrarna, och slappa med A-kassa resten av året. På den tiden behövde man nämligen inte söka arbete utanför sitt eget yrkesområde (helt sjukt), och eftersom det - förutom säsongsanställningarna på sommaren - bara blev en handfull tjänster lediga på muséer och liknande under resten av året, så behövde de inte söka många jobb heller. De hade det oerhört slappt, och hade vant sig vid att leva så och försökte inte längre kvalificera sig för några fasta tjänster. 

En kvinnlig arkeolog var till och med så fräck, att när hon fick erbjudande från vårdkön att tidigarelägga en knäoperation, så att hon skulle få göra den i mars och vara arbetsför igen när utgrävningarna började - så tackade hon nej! Hon sa - ordagrant - "man ska ju inte bita sig själv i svansen". Så hon började på utgrävningen i juni, jobbade någon vecka och blev sedan sjukskriven för operation och konvalescens resten av sommaren. Sjukskrivningen räknades som arbetad tid (vet inte om det är så längre - det borde det inte vara), och så fick hon ett helt år med A-kassa igen...

...och jag är rätt säker på att arkeologer inte var den enda yrkesgruppen som utnyttjade de slappa reglerna.
Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!