Funkisskatten kommer tillbaka!
Nu har tråden spårat ur totalt. Så jag får se om mina frågor når fram i allt det andra. Vad är funkisskatt? Hur mycket är den på?
Nu har tråden spårat ur totalt. Så jag får se om mina frågor når fram i allt det andra. Vad är funkisskatt? Hur mycket är den på?
Anonym (vänster är ett skällsord):
Jag beklagar att du inte klarar av att se sambandet mellan orsak och verkan. Det är inte fett att gå på bidrag - och ju mer svångremmen dras åt mot samhällets bottenskikt, desto mer ökar kriminaliteten och våldet. Till och med tidigare skötsamma människor börjar fiffla med allt som går och scanna varannan vara på Ica, som en direkt konsekvens av den blåbruna regerings politik. Jag är övertygad om att alla vill ha ett bra jobb med en schyst lön och friheten som det innebär, men den dörren är inte öppen för alla. Men vad glädjande att du vill se höjda löner. Jag föreslår att du lägger ditt fokus på det och demonstrerar på 1:a maj.
Tvättbjörn, Snurre och andra:
Skatten är inte roten till era problem - den är ju en förutsättning för att ni ska få ett drägligt liv. Den här gnälliga "Men jag då..." attityden är ganska osmaklig. Ni är ju själva storkonsumenter av den offentliga välfärden. Om ni då vill ha lägre skatter, exakt vad ska vi dra in på för att åstadkomma det? Vilka LSS-boenden ska stänga? Vem ska inte få assistans? Vem ska inte få äldreomsorg? Vilka skolor ska läggas ner? Ramla inte i fällan där svaga grupper ställs mot varandra, utan sparka uppåt istället.
Jag kan inte arbeta och ser inga direkta problem med detta. Det kanske låter sjukt i dina öron, men jag är aktivt för lägre skatter överlag, en liten stat, mer frihet till den egna individen att utforma sitt liv som hen vill. Vi kan gärna passa på att kapa ett helt gäng med onödiga myndigheter som mest kostar mer pengar än vad vi får ut någon nytta av. Det är massor av tung och onödig byråkrati som slukar skattepengar likt ett svart hål.
Kan säga att jag är less på att höra på typisk sosse rappakalja där allting stavas att det skall finansieras med mer skatter på dom s.k rika. Det är sällan något djupare tänk kring problemlösning än så.
Men välfärden gastar man! Vilken jäkla välfärd då? Samme välfärd som tvingar min sambo till att försörja mig menar du i och med att vi vill bo ihop? Jag är för sjuk för arbetsförmedling men för frisk för FK. Är utförsäkrad. Att få till sjukersättning är skitsvårt (nej detta är inte moderaternas fel, dom är alla lika grova kålsupare. Sossarna älskar när Alliansen fattar hos en del impopulära beslut, för dom slipper stå som svarte Petter. Kan ondgöra sig över det men gör sedan inte ETT SKIT för att förändra någonting).
Du. Vi behåller mycket hellre så mycket av min sambos intjänade lön som möjligt, än att finansiera folk som dig. Jag förstår att det inte är lätt att leva på det man kan få ut i bidrag alla gånger. Det är inte ett fett liv, och att vara icke arbetsför suger. Men du osar otacksamhet, och verkar inte ha förmåga att se bortom din egen situation. Du saknar insikt i hur det kan se ut i andra hem, att den där s.k rikingen du ondgör dig över. Har kostnader och utgifter i sin vardag som du inte har.
Ja det skulle jag ha. Det är inte svår matematik egentligen. Man måste inte krama ur så mycket skatt som man bara kan ifrån den arbetande befolkningen, för att kunna ha ett vettigt socialt skyddsnät. Det handlar om hur skattepengar spenderas, och i dagsläget går det åt mycket sådana till svarta hål. Tung byråkrati. Detaljstyrning. Ineffektivt skötta kommunala och regionala verksamheter. Femhundraelva olika myndigheter som inte hade behövt existera. Noll framförhållning kring vad för konsekvenser beslut/eller brist på beslut leder till på sikt.
Man måste inte tycka illa om s.k rikingar bara för att man råkat dra en nitlott i livet. Det är inte obligatoriskt att rösta åt vänster så fort man blir sjuk, skadad eller på annat vis inte är arbetsför längre.
Men det kan vara lite underhållande hur mycket det verkar sticka i ögonen på en del att man just tillhör en svag grupp, och aktivt röstar emot sosseriet. Överlag är vänsterns eller socialdemokraternas framtids vision inte en vision jag tror på. Då den innehåller mer kontroll av invånarna. Mer detaljstyrning. Mindre frihet. Ännu mer slöseri med skattemedel. För detta stämplas jag som korkad, eller rent av ond. Jag är varken eller, utan har. Som du redan pekat ut. Starka åsikter.
Kommer inte ändra uppfattning om det tog slut mellan sambon och mig, och det blev socialbidrag i en liten etta någonstans för min del. Skulle det bli lätt? Förmodligen inte. Men bara för att nånting inte är lätt, behöver man inte anse att andra skall betala mer för att man själv skall få det lite bättre.
Kan lova dig att min sambo inte hade varit nöjd med hur mycket av hans intjänade lön som går till skatter även om jag inte hade dragit en nitlott, och råkat ut för det jag råkat ut för. För han har även själv fått känna på hur illa systemet fungerar här i Sverige. Mer än en gång. Lösningen på problemet stavas INTE högre skatter. Något vid båda är rörande överens om.
Saxar in följande från Expressen, jag har lite svårt att acceptera gnället om "funkisskatt" när man studerar siffrorna.
Regeringen, som på tisdagen fastställde prisbasbeloppet till 57 300 kronor från och med årsskiftet, har skickat ut beräkningar på hur svenskar påverkas:
Garantiersättningen i sjukersättningen höjs med 1 112 kronor, till 13 275 kronor i månaden. Och den maximala inkomstrelaterade sjukersättningen, liksom aktivitetsersättningen, höjs med 1 941 kronor till 23 171 kronor per månad.
Den högsta ersättningen inom föräldrapenningen höjs med 102 kronor om dagen, till 1 218 kronor. Taket motsvarar en månadsinkomst på cirka 47 750 kronor.
Det nya taket i föräldrapenningen gäller också för den kalenderdagsberäknade sjukpenningen (80 procent).
Garantipensionen höjs med upp till 972 kronor i månaden.
Studiemedlet höjs med 1 104 kronor, till totalt 13 156 kronor för fyra veckors heltidsstudier. Samtidigt höjs fribeloppet ? dvs hur mycket man får tjäna utan att studiemedlet påverkas ? till 18 500 kronor i månaden.
Prisbasbeloppet påverkar också skatterna. Både grundavdraget och jobbskatteavdraget räknas upp nästa år.
Det innebär att även personer som jobbar kan gynnas ekonomiskt av det högre prisbasbeloppet nästa år.
Swedbank har gjort beräkningar som visar att en person med en månadsinkomst på cirka 30 000 kronor får runt 200 kronor mer i plånboken varje månad under 2024. En person som tjänar 50 000 kronor kan räkna med runt 300 kronor mer i månaden.