Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-09 23:44:30 följande:
Jag skrev att SD bär ansvaret för det råa samhällsklimat som råder. Att år efter år höra att man är en belastning för samhället, ett problem, att man bör återvandra, inte hör hemma här... det sätter sina spår till slut. Till slut blir det en självuppfyllande profetia där frustration blir till hat och hat blir till våld.
Jag köper inte alls ditt "hönan eller ägget"-resonemang.
Kritiken mot den nu mycket snabbt växande gruppen invandrare som inte önskar att bli en del av vårt samhälle, inte arbetar, och istället på olika sätt blir försörjda av staten, samt är inblandade i olika former av organiserad brottslighet..... Den har på inget sätt orsakat detta beteende hos denna grupp.
Kritiken har tvärtom uppstått på grund av deras beteende.
Om du migrerar hit, visar dig villig att anpassa dig till våra värderingar, våra lagar och regler, och genom dina handlingar visar att du önskar bli en bidragande del av det samhälle du valt att flytta till... Då kommer heller ingen att kritisera ditt beteende, eller ifrågasätta varför du är här.
Men om du kommer hit o direkt börjar gapa om att du ska ha det här o det där, du har rätt till ditten o datten... Du kräver att det samhälle du valt att flytta till skall anpassa sig efter dina värderingar... Du vägrar lära dig språket, du kräver att bli tilldelad en bostad i ett område där alla tänker som du så du slipper anpassa dig.
Du väljer att begå brott och tar direkt till våld när du blir ifrågasatt, eller inte får din vilja igenom...
Då anser jag att kritiken blir legitim, då vill jag inte ha dig här och jag anser att du inte har rätt att vara här, du är inte längre välkommen.
Men det har inget med rasism att göra, det är då dina handlingar och ditt beteende som orsakat mina åsikter om dig som person, inte ditt ursprung.
Nu blir detta väldigt OT i denna tråd, även om det till stor del hänger ihop med "funkisskatten" eftersom denna grupp människor inte får ta del av jobbskatteavdragen eftersom de inte arbetar.
Men även med alla dessa "jobbskatteavdrag" så blir nettoskillnaden mellan att "gå på bidrag" och ta ett låglönejobb fel.
Den som lever på bidrag vinner inget på att istället ta ett arbete med låg lön, då kronorna och örena i plånboken blir i princip samma, så där faller nästan allt incitament bort att aktivt jobba för att ta sig ur ett bidragsberoende.
Vem tusan skulle frivilligt välja att behöva kliva upp varje morgon, ta sig iväg till ett arbete som kanske är hårt o slitigt när alternativet finns att ligga kvar i sängen utan väckarklocka o bara gå runt o dra fötterna efter sig..... När pengarna ändå rullar in varje månad?
Jag hävdar att till skillnad mot många andra här att skillnaden i inkomst mellan de som arbetar och de som blir försörjda av samhället istället bör öka.
Jag anser dock att denna skillnad bör komma av att lönerna höjs.
Jag motsätter mig även till fullo resonemang likt det i TS där man anser sig själv vara ett offer för att någon annan får det lite bättre och inte även du får ta del av denna förbättring. Resonemang likt detta bottnar alltid i ren avundsjuka, vilket enligt mig är bland den mest vidriga värdering en människa kan ha.