• Anonym (TACK!!!!!)

Funkisskatten kommer tillbaka!

HURRA! Nu får jag och alla andra som inte kan arbeta betala mer skatt än alla andra igen! HEJA MODERATERNA med stödpartier, stålhättan på! Sparka mera!

/s

• Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!
  • Anonym (Lite tacksamhet är påkallat)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-09-10 18:56:38 följande:
    Årets inlägg....alla kategorier. 
    Bravo, jag applåderar dig. Hatten av.
    Jo. Om alla företags- och arbetsamma människor drar från Sverige, för att de tröttnar på att betala världens högsta skatter, så kan ju alla som lever på bidrag sitta där sedan utan middag. Får de se om de mår så mycket bättre.
  • Tow2Mater
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-10 13:33:29 följande:
    Så dumt. Pensionsavdragen är ens egen hopslitna lön som skjuts upp, och som man sedan får tillbaka på ålderdomen när man inte orkar arbeta längre. Hur mycket man får ut står i exakt korrelation till hur mycket man betalat in under hela livets lopp.

Jag tycker för övrigt att det är bra att staten tar hand om dessa pengar, för i länder där löntagarna förväntas spara till pensionen själva, blir det ofta inte gjort. Eller de tömmer sina pensionsfonder i förväg - och sedan måste de ändå försörjas av kommunen på ålderdomen. Har sett sådana hemska fall där gamla tanter i USA lurats att ta ut alla sina pensionspengar och ge bort till nigerianska scammare t.ex.. Det KAN inte vi göra, och det är bra.

Garantipensionen däremot är ett bidrag, och det är även bostadstillägget för pensionärer - som bara de får som inte har arbetat tillräckligt under livets gång för att klara sin hyra ändå. 
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-10 12:02:32 följande:

Fast här kanske du ska komma ihåg, att det du lever på är andra människors skattepengar. Du betalar egentligen ingen skatt, eftersom din inkomst kommer från skattepengar ifrån början.

Jag säger inte att det inte ska vara så, men du bör tänka på att det är just för att vi har de höga skatter som vi har i Sverige, som det finns pengar över att försörja dem som inte kan arbeta. T.ex. dig. Du skulle nog inte vilja bo i ett land med lågt skattetryck egentligen... USA t.ex.. (Om du tror att det är bättre kan du ju flytta dit och se.)

I USA finns Social Security som ar en pensionsskatt som dras direkt pa lonen. Det kan inte tas ut i forvag och ges bort till scammare, sa om du har fatt information att alla pensionspengar kan tas ut sa ar det fel.

Skattetrycket i USA kan vid en forsta anblick se lagt ut i en jamforelse, men det ger inte en rattvis bild. I Europas siffrot ingar halso- och sjukvard, medan det inte gor det i USA. Lagg till de ca 8% som ar en medelsiffra for sjukvardsforsakring till skatten i USA sa far du en mer rattvis bild.

• Tow2Mater

Plus at USA har bade arvsskatt och fastighetsskatt, sa alla som ager hus eller/och mark skattar pa det varje ar (kan vara ganska mycket per manad i tillagg till amortering och rantor). Och ingen universitetsutbildning bekostas med skattepengar.

• Anonvm
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-09-10 18:56:38 följande:
    Årets inlägg....alla kategorier. 
    Bravo, jag applåderar dig. Hatten av.
    Det där är en text som cirkulerat online så länge jag kan minnas.

Men jag bara älskar hur den målar upp bilden av jantelagen på ett väldigt färggrant sätt.

Det är skrämmande hur så många inte kan göra skillnad på om andra får det bättre eller om de själva får det sämre, oavsett vilket så är de själva alltid offer och "de andra" förövare när klyftan ökar.
    Det visar så tydligt att det är inte deras egen situation som det är något fel på egentligen, där skon klämmer är att någon annan har det bättre..
    Vilket, som någon annan skrev tidigare, tydligt visar att hela problematiken bottnar i och grundar sig på avundsjuka. 
    Tow2Mater skrev 2023-09-10 19:18:30 följande:
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-10 12:02:32 följande:

Fast här kanske du ska komma ihåg, att det du lever på är andra människors skattepengar. Du betalar egentligen ingen skatt, eftersom din inkomst kommer från skattepengar ifrån början.

Jag säger inte att det inte ska vara så, men du bör tänka på att det är just för att vi har de höga skatter som vi har i Sverige, som det finns pengar över att försörja dem som inte kan arbeta. T.ex. dig. Du skulle nog inte vilja bo i ett land med lågt skattetryck egentligen... USA t.ex.. (Om du tror att det är bättre kan du ju flytta dit och se.)

I USA finns Social Security som ar en pensionsskatt som dras direkt pa lonen. Det kan inte tas ut i forvag och ges bort till scammare, sa om du har fatt information att alla pensionspengar kan tas ut sa ar det fel.

Skattetrycket i USA kan vid en forsta anblick se lagt ut i en jamforelse, men det ger inte en rattvis bild. I Europas siffrot ingar halso- och sjukvard, medan det inte gor det i USA. Lagg till de ca 8% som ar en medelsiffra for sjukvardsforsakring till skatten i USA sa far du en mer rattvis bild.
    Tow2Mater skrev 2023-09-10 19:24:32 följande:

Plus at USA har bade arvsskatt och fastighetsskatt, sa alla som ager hus eller/och mark skattar pa det varje ar (kan vara ganska mycket per manad i tillagg till amortering och rantor). Och ingen universitetsutbildning bekostas med skattepengar.

Vad är det för "pension funds" som de kan ta ut och tömma i förväg i USA, då? Jag följer kanalen Catfished, som tar upp ett fall i veckan med en person (vanligen en kvinna mellan 50-70), som blivit lurad av en nigeriansk scammare med stulna foton av någon snygg, framgångsrik vit man. T

anterna brukar alltid berätta, att när de har tömt alla sina konton så säljer de huset, och när pengarna från husförsäljningen också är bortskänkta tar de det sista de har: pensionsfonderna, tömmer dem och skickar till låtsasälskaren. Sedan får de sova på härbärgen med narkomaner och frisläppta fångar, om deras barn inte vill ta hand om mamma p.g.a.av att hon slösat bort deras farsarv. Men du menar att det ändå finns någon form av pension kvar som de kan få om de har yrkesarbetat?

Ja det är det jag vill ha fram, att är det låga skatter så får man stå för sin vård själv, spara pengar att leva på vid sjukdom och arbetslöshet, spara till sina barns universitetsutbildning och sådant som går på skatten här. Så man ska inte gnälla på att vi har höga skatter, om man själv tillhör den grupp som lever på skattepengar samt konsumerar mycket vård - vilket är vad som görs i den här tråden.
  • Tow2Mater
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-10 20:47:16 följande:
    Tow2Mater skrev 2023-09-10 19:24:32 följande:

Vad är det för "pension funds" som de kan ta ut och tömma i förväg i USA, då? Jag följer kanalen Catfished, som tar upp ett fall i veckan med en person (vanligen en kvinna mellan 50-70), som blivit lurad av en nigeriansk scammare med stulna foton av någon snygg, framgångsrik vit man. Tanterna brukar alltid berätta, att när de har tömt alla sina konton så säljer de huset, och när pengarna från husförsäljningen också är bortskänkta tar de det sista de har: pensionsfonderna, tömmer dem och skickar till låtsasälskaren. Sedan får de sova på härbärgen med narkomaner och frisläppta fångar, om deras barn inte vill ta hand om mamma p.g.a.av att hon slösat bort deras farsarv. Men du menar att det ändå finns någon form av pension kvar som de kan få om de har yrkesarbetat?

Ja det är det jag vill ha fram, att är det låga skatter så får man stå för sin vård själv, spara pengar att leva på vid sjukdom och arbetslöshet, spara till sina barns universitetsutbildning och sådant som går på skatten här. Så man ska inte gnälla på att vi har höga skatter, om man själv tillhör den grupp som lever på skattepengar samt konsumerar mycket vård - vilket är vad som görs i den här tråden.
    Social Security är en skatt som tas ut av myndigheterna innan lonen betalas ut, precis som vanlig skatt. Jobbar man minst 10 år, får man dra månatliga pensionsutbetalningar efter 62 års ålder (väntar man till 67 att borja dra får man ca 30% mer) Hur mycket beror på vad man tjänat. Det är inget man kan ta ut innan.  De kanske pratar om personliga privata pensionsspar, t ex 401K. Där kan man ta ut det man sparat i fortid (mot straffavgift naturligtvis).

www.ssa.gov/benefits/retirement/planner/agereduction.html
    Tow2Mater skrev 2023-09-10 21:03:18 följande:
    Social Security är en skatt som tas ut av myndigheterna innan lonen betalas ut, precis som vanlig skatt. Jobbar man minst 10 år, får man dra månatliga pensionsutbetalningar efter 62 års ålder (väntar man till 67 att borja dra får man ca 30% mer) Hur mycket beror på vad man tjänat. Det är inget man kan ta ut innan.  De kanske pratar om personliga privata pensionsspar, t ex 401K. Där kan man ta ut det man sparat i fortid (mot straffavgift naturligtvis).

www.ssa.gov/benefits/retirement/planner/agereduction.html
    OK. Ja, då kanske de där kvinnorna jag minns nu hade en bit kvar till 62, så livet kanske kan bli bättre för dem igen efter den födelsedagen...
  • Anonym (Tvättbjörn)
    Anonym (Bej) skrev 2023-09-10 05:58:36 följande:
    Bluffa inte. DU väljer att leva på din sambo.
    Alternativet är att du arbetar.

Nej jag har seriöst inget val. Skulle jag arbeta hade jag inom en vecka hamnat på akuten och vore oförmögen att gå. Det blir så när vården i åratal struntar i att göra det jobb våra skattepengar skall gå till. Så som att diagnostisera det som är fel, istället för att ägna sig åt gaslighting av patienten in i absurdum och rent av aktivt skada densamme genom inkompetens man sen vägrar äga upp. Jag hade mycket hellre haft kvar mitt gamla liv, än vad jag tvingas leva med nu. Skadorna på kroppen är så pass stora att det inte finns mycket till återvändo. Med lite tur så kanske jag kommer kunna klara 25-50% tillslut. Men det är många år bort. 

Så nä. Jag är då fan inte imponerad över hur illa skött det här landet är. Den service medborgarna får för sina skattepengar är katastrof i många avseenden. 

Så du får ursäkta om jag klev på en sossenerv. Jag står fast vid att det inte är ett problem att folk som jobbar får behålla mer av sina pengar än vad dom gör just nu. Skattetrycket, inräknat allt. Är på tok för högt i Sverige. 

• Core
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-10 14:44:58 följande:
    Om SD haft makten hade vår statsminister hetat Vladimir Putin och Stockholm varit en enda stor grusparkering.

Den hatkampanj som SD bedrivit de senaste 10 åren har infekterat vårt samhälle som ett gift och är orsaken till den samhällskollaps vi nu ser - både ekonomiskt och säkerhetsmässigt. Sunt förnuft kan inte göra comeback fort nog.
    Jag är inte åt högerflanken, men man måste ju kunna ha sina Objektiva glasögon på och se att SD och högerns drag mot åtstramningar i invandring och bidrag är en direkt motreaktion på de föregående politiska vindarna, där alla skulle ge men inte få tillbaka.

Vi har ett islamistiskt parti som inom några val kan komma in riksdagen, och det är verkligen inte en sund utveckling. Jag skulle aldrig lägga en röst på SD, men jag ser ändå nyttan med att ett sånt parti finns som en motpol, vem vet vart det barkar annars.
  • Anonym (Hm)
    Aniiee skrev 2023-09-10 16:54:38 följande:
    Tilläggas kan att många med sjukersättning inte orkar eller kan träna, handla, laga mat eller städa pga sjukdom eller funktionsnedsättning, eller kan inte göra det själva och behöver hjälp från samhället på olika sätt. Denna hjälp är gratis för vissa pga till exempel Lagen om Stöd och Service, men inte alla sjuka och funktionsnedsatta får hjälp enligt den lagen utan måste betala, ofta handlar det om ett par tusenlappar för hjälp i hemmet, ledsagning mm. Många behöver hjälpmedel, som oftast hyrs för några hundralappar per hjälpmedel och år. Behöver man hjälp med maten tillhandahåller de flesta kommuner matdistrubition för ett par tusenlappar som kanske är inbakad i en maxtaxa för vård och omsorg, och man kan inte välja att snåla en vecka för att ha råd med något man behöver. 

Sen är det många som träffar läkare eller annan vårdperdonal regelbundet, har mediciner både på recept som ingår i högkostnadsskyddet, recept som inte ingår men är nödvändiga, och receptfria läkemedel. 

Att de som arbetar har större utgifter än de som är sjuka är inte särskilt välbelagt. 
    +1
Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!