• Anonym (TACK!!!!!)

Funkisskatten kommer tillbaka!

HURRA! Nu får jag och alla andra som inte kan arbeta betala mer skatt än alla andra igen! HEJA MODERATERNA med stödpartier, stålhättan på! Sparka mera!

/s

• Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-09 18:23:57 följande:
    Verkligen inte. Vi har alltid haft stor invandring till Sverige och det har gynnat oss väl, så länge som nazzarna bara var ett gäng utbölingar som stövlade runt på torg nån gång om året och ingen brydde sig om dem. Det var först när de kom in i riksdagen 2010 som hatet började spridas och ledde till det hotfulla och våldsamma samhällsklimat vi har i dag.

Sverige är känt för jämställdhet, solidaritet, fri utbildning, sjukvård åt alla, miljöarbete och det välstånd som socialdemokratin har byggt upp. Nu går det snabbt åt fel håll sedan högerpartierna tog makten med hjälp av nazzarna. Sist det hände var i Tyskland på 30-talet och det ledde till ett andra världskrig. Vi kan bara hoppas att det inte hinner gå så långt innan sunt förnuft gör comeback och ställer allt till rätta igen.
    Du har en poäng i att det var ungefär runt denna tid nu nämner som saker o ting började spåra ur på riktigt.

Du missar dock helt att de problem som vi ser framför oss idag och den utveckling som lett oss hit enbart är symptom som uppstått på grund av helt andra underliggande orsaker.
    SD hade t.ex fortfarande förmodligen kämpat runt 4% spärren om de etablerade partierna med Sossarna i spetsen vågat ta tag i invandringen och styrt upp en fungerande integration i början av 2000-talet.

Jag vet inte vilken verklighet du lever i, men det hör verkligen inte till vanligheterna att se "nazzar o rasister" slå sönder hela stadsdelar, kasta sten mot poliser o brandmän, eller storma fredliga demonstrationer i min omgivning.

Invandringen hit har mycket riktigt historiskt tjänat oss som land väl och har överlag fungerat mycket bra.

Det de etablerade partierna vägrade in i det sista att erkänna var att den massmigration från mellan östern som började explodera i omfattning för runt 15år sen inte liknade något vi tidigare upplevt.
    Nu var det inte heller kvinnor o barn eller familjer som flydde och sökte asyl, nu stod där helt plötsligt 85-90% ensamma män i 20-30års åldern o sökte asyl.

Vi är mycket riktigt kända för vår fria sjukvård och mycket frikostiga socialförsäkringssystem. Det bevisas ju mycket tydligt genom att folk "flyr" upp genom hela Europa och söker asyl här istället för det första land de sätter fötterna i norr om Medelhavet, mig veterligen pågår inga krig i varken Grekland, Spanien, Italien, eller några andra europeiska länder (förutom Ukraina nu då).

Det går nu mycket riktigt mycket snabbt "åt fel håll", den svenska modellen är uppbyggd kring solidaritet och individuellt ansvar.
    De starka o friska jobbar o skapar värde i överflöd som sen omfördelas så de som inte klarar att försörja sig själva kan få stöttning från stat och kommun.
    Detta är bara en fungerande modell så länge som överflödet räcker.
    Nu har andelen som arbetar och skapar värde snabbt minskat och de som behöver stöttning kraftigt ökat, allt färre måste försörja allt fler.
    Man behöver inte direkt vara professor i ekonomi för att förstå att denna utveckling inte är långsiktigt hållbar.

• Anonym (Finansministern)

Anonym (vänster är ett skällsord):

Jag skrev inte att nazzar slår sönder stadsdelar. Jag skrev att SD bär ansvaret för det råa samhällsklimat som råder. Att år efter år höra att man är en belastning för samhället, ett problem, att man bör återvandra, inte hör hemma här... det sätter sina spår till slut. SD har, med stor skicklighet och finess, lyckats göra rasismen rumsren och inbillat såna som dig att det är helt okej att beskriva och behandla människor som skit. Till slut blir det en självuppfyllande profetia där frustration blir till hat och hat blir till våld.

Sen tog vi emot för många på för kort tid och vi har haft partier som motsatt sig satsningar på integration. Tillsammans med SD:s hatretorik har det skapat ett varaktigt utanförskap och skuggsamhälle. Det är utifrån de förutsättningarna vi måste jobba nu, för det som hänt har redan hänt.

Moderaterna tror att problem kan lagstiftas bort och sverigedemokrater tror att förslag som osar 30-tals fascism är lösningen. Men precis som förr (när invandringen tjänade oss väl, som sagt) så är det bara sossarna som har politiken för att lösa detta. Vi behöver fler i arbetsför ålder som kan bidra. Det får vi bara genom att rusta dem för det och inkludera dem i samhället.

• Anders1970

Tycker Dimpens resonemang känns rimligt och jag är grön socialliberal.

Enhetlig %-skatt och de skatter som olika regeringar tagit bort skall kvarstå borttagna.

I takt med finansiella överskott så skapa jobb/pension skatteavdraget.

Inför "Samhall-2" för arbetslösa:
    - 100dagar äkta 90% och söka jobb/Utbildning mån-fre (08-17). Inom län/region.
    - 100dagar äkta 80% och söka jobb/Utbildning mån-fre (08-17). Inom län/region. Alla yrken.
    - 100dagar äkta 70% och söka jobb/Utbildning mån-fre (08-17). Inom Sverige. Alla yrken.

Därefter Samhall-2 tjänst och en dag i veckan söka jobb/Utbildning. 

• Anonym (Snurre)

Nu har tråden spårat ur totalt. Så jag får se om mina frågor når fram i allt det andra. Vad är funkisskatt? Hur mycket är den på?

• Anonym (Snurre)
    Moderaternas slogan ?Det ska löna sig att arbeta?, känns som ett hån mot människor som inte KAN arbeta. Dessutom finns det väldigt få arbetsplatser som vill ha personer med sjukdomar, skador eller handikapp på sin arbetsplats. Det finns ingen plats för denna grupp människor i arbetslivet. Inte ens Samhall är intresserade av många av dessa som försörjs av samhället. ?Det ska löna sig att arbeta?. M, var finns arbeten för funktionshindrade människor? Var finns arbetsgivaren som har tid och tålamod att det tar längre tid för vissa att lösa en uppgift, när man kan anställa en som löser samma uppgift 50% snabbare? Jag blir lite mörkrädd när jag läser vissa av kommentarerna här i tråden. Ni är många som bara ser ytan, men inte djupet och/eller sanningen. Kommentarer om att personer som måste leva på skattepengar är otacksamma är vidrigt. Människor som inte har något val ska skämmas. Ärvda pengar, som redan är skattade, ska inte skattas vid byte av ägare. Men pensionärer ska skatta sina pengar två gånger. Vad säger ni om att vi startar upp stora institutioner där vi gömmer undan alla dessa människor som inte kan försörja sig själv? Det har ju funkat tidigare i historien. Människor som fick ligga och dö. Människor som man inte slösade medicin på, då dessa människor ändå var en belastning på samhället. Nä?.Människor som inte kan förstå att människor inte väljer att bli sjuka eller funktionshindrade får mig bara att må dåligt. Att se ner på och förminska dessa människor. 
  • Aniiee
    Anonym (Snurre) skrev 2023-09-10 01:52:32 följande:

Nu har tråden spårat ur totalt. Så jag får se om mina frågor når fram i allt det andra. Vad är funkisskatt? Hur mycket är den på?

Den skillnaden i skattesats mellan de som skattar på en lön och de som skattar på sjuk eller aktivitetsersättning brukar kallas för funkisskatten. Mycket av den skillnaden är pga jobbskatteavdragen, som de som lever på sjukersättning inte får del av. Detta har kritiserats länge, i princip sedan första jobbskatteavdraget kom 2007. För ett par år sedan försökte S och V få bort en del av denna skillnad genom att införa ett grundavdrag för ersättningen, men M och stödpartier har sedan dess infört nya jobbskatteavdrag. 

För ett konkret exempel:
    Sjukersättningen på lägsta nivå, om man aldrig jobbat eller haft låga inkomster är i år 12353 kr före skatt. Enligt Ekonomifakta blir det 10258 kr efter skatt på "" riksgenomsnittet".
    En löntagare med samma brutto får kvar 10481 kr. Det låter ju inte alltför farligt. 200 kr lite drygt. Men med så låg inkomst känns varje krona. 

Kollar vi tillbaka lite i tid till innan avdraget för sjukersättningen infördes var skillnaden ungefär 1000 kr mellan de som hade sjukersättning och de som lönearbetade. 

Vad skillnaden blir med ytterligare ett jobbskatteavdrag vet jag inte, för jag har inte koll på vad det nya avdraget ligger på men om det ligger på säg 500 kronor kommer alltså de med sjukersättning betala ca 750 kronor mer i skatt än en löntagare. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Bej)
    Anonym (Tvättbjörn) skrev 2023-09-09 20:09:53 följande:

Jag kan inte arbeta och ser inga direkta problem med detta. Det kanske låter sjukt i dina öron, men jag är aktivt för lägre skatter överlag, en liten stat, mer frihet till den egna individen att utforma sitt liv som hen vill. Vi kan gärna passa på att kapa ett helt gäng med onödiga myndigheter som mest kostar mer pengar än vad vi får ut någon nytta av. Det är massor av tung och onödig byråkrati som slukar skattepengar likt ett svart hål. 

Kan säga att jag är less på att höra på typisk sosse rappakalja där allting stavas att det skall finansieras med mer skatter på dom s.k rika. Det är sällan något djupare tänk kring problemlösning än så. 

Men välfärden gastar man! Vilken jäkla välfärd då? Samme välfärd som tvingar min sambo till att försörja mig menar du i och med att vi vill bo ihop? Jag är för sjuk för arbetsförmedling men för frisk för FK. Är utförsäkrad. Att få till sjukersättning är skitsvårt (nej detta är inte moderaternas fel, dom är alla lika grova kålsupare. Sossarna älskar när Alliansen fattar hos en del impopulära beslut, för dom slipper stå som svarte Petter. Kan ondgöra sig över det men gör sedan inte ETT SKIT för att förändra någonting).
    Du. Vi behåller mycket hellre så mycket av min sambos intjänade lön som möjligt, än att finansiera folk som dig. Jag förstår att det inte är lätt att leva på det man kan få ut i bidrag alla gånger. Det är inte ett fett liv, och att vara icke arbetsför suger. Men du osar otacksamhet, och verkar inte ha förmåga att se bortom din egen situation. Du saknar insikt i hur det kan se ut i andra hem, att den där s.k rikingen du ondgör dig över. Har kostnader och utgifter i sin vardag som du inte har. 

Bluffa inte. DU väljer att leva på din sambo.
    Alternativet är att du arbetar.
  • Anonym (F)
    Anonym (Snurre) skrev 2023-09-10 02:44:01 följande:
    Moderaternas slogan ?Det ska löna sig att arbeta?, känns som ett hån mot människor som inte KAN arbeta. Dessutom finns det väldigt få arbetsplatser som vill ha personer med sjukdomar, skador eller handikapp på sin arbetsplats. Det finns ingen plats för denna grupp människor i arbetslivet. Inte ens Samhall är intresserade av många av dessa som försörjs av samhället. ?Det ska löna sig att arbeta?. M, var finns arbeten för funktionshindrade människor? Var finns arbetsgivaren som har tid och tålamod att det tar längre tid för vissa att lösa en uppgift, när man kan anställa en som löser samma uppgift 50% snabbare? Jag blir lite mörkrädd när jag läser vissa av kommentarerna här i tråden. Ni är många som bara ser ytan, men inte djupet och/eller sanningen. Kommentarer om att personer som måste leva på skattepengar är otacksamma är vidrigt. Människor som inte har något val ska skämmas. Ärvda pengar, som redan är skattade, ska inte skattas vid byte av ägare. Men pensionärer ska skatta sina pengar två gånger. Vad säger ni om att vi startar upp stora institutioner där vi gömmer undan alla dessa människor som inte kan försörja sig själv? Det har ju funkat tidigare i historien. Människor som fick ligga och dö. Människor som man inte slösade medicin på, då dessa människor ändå var en belastning på samhället. Nä?.Människor som inte kan förstå att människor inte väljer att bli sjuka eller funktionshindrade får mig bara att må dåligt. Att se ner på och förminska dessa människor. 
    Det säga ofta att pensionärer skattat två gånger. Vad menas med det?
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-09 23:44:30 följande:

Jag skrev att SD bär ansvaret för det råa samhällsklimat som råder. Att år efter år höra att man är en belastning för samhället, ett problem, att man bör återvandra, inte hör hemma här... det sätter sina spår till slut.  Till slut blir det en självuppfyllande profetia där frustration blir till hat och hat blir till våld.

Jag köper inte alls ditt "hönan eller ägget"-resonemang.

Kritiken mot den nu mycket snabbt växande gruppen invandrare som inte önskar att bli en del av vårt samhälle, inte arbetar, och istället på olika sätt blir försörjda av staten, samt är inblandade i olika former av organiserad brottslighet..... Den har på inget sätt orsakat detta beteende hos denna grupp.

Kritiken har tvärtom uppstått på grund av deras beteende.

Om du migrerar hit, visar dig villig att anpassa dig till våra värderingar, våra lagar och regler, och genom dina handlingar visar att du önskar bli en bidragande del av det samhälle du valt att flytta till... Då kommer heller ingen att kritisera ditt beteende, eller ifrågasätta varför du är här.

Men om du kommer hit o direkt börjar gapa om att du ska ha det här o det där, du har rätt till ditten o datten... Du kräver att det samhälle du valt att flytta till skall anpassa sig efter dina värderingar... Du vägrar lära dig språket, du kräver att bli tilldelad en bostad i ett område där alla tänker som du så du slipper anpassa dig.
    Du väljer att begå brott och tar direkt till våld när du blir ifrågasatt, eller inte får din vilja igenom...
    Då anser jag att kritiken blir legitim, då vill jag inte ha dig här och jag anser att du inte har rätt att vara här, du är inte längre välkommen.

Men det har inget med rasism att göra, det är då dina handlingar och ditt beteende som orsakat mina åsikter om dig som person, inte ditt ursprung.

Nu blir detta väldigt OT i denna tråd, även om det till stor del hänger ihop med "funkisskatten" eftersom denna grupp människor inte får ta del av jobbskatteavdragen eftersom de inte arbetar.

Men även med alla dessa "jobbskatteavdrag" så blir nettoskillnaden mellan att "gå på bidrag" och ta ett låglönejobb fel.
    Den som lever på bidrag vinner inget på att istället ta ett arbete med låg lön, då kronorna och örena i plånboken blir i princip samma, så där faller nästan allt incitament bort att aktivt jobba för att ta sig ur ett bidragsberoende.
    Vem tusan skulle frivilligt välja att behöva kliva upp varje morgon, ta sig iväg till ett arbete som kanske är hårt o slitigt när alternativet finns att ligga kvar i sängen utan väckarklocka o bara gå runt o dra fötterna efter sig..... När pengarna ändå rullar in varje månad?

Jag hävdar att till skillnad mot många andra här att skillnaden i inkomst mellan de som arbetar och de som blir försörjda av samhället istället bör öka.
    Jag anser dock att denna skillnad bör komma av att lönerna höjs.

Jag motsätter mig även till fullo resonemang likt det i TS där man anser sig själv vara ett offer för att någon annan får det lite bättre och inte även du får ta del av denna förbättring. Resonemang likt detta bottnar alltid i ren avundsjuka, vilket enligt mig är bland den mest vidriga värdering en människa kan ha.

• Anonym (Ensamstående mamma)
    Anonym (TACK!!!!!) skrev 2023-09-08 19:38:36 följande:
    Funkisskatten kommer tillbaka!

HURRA! Nu får jag och alla andra som inte kan arbeta betala mer skatt än alla andra igen! HEJA MODERATERNA med stödpartier, stålhättan på! Sparka mera!

/s

Mycket bra. Att jobba måste löna sig.
Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!