• Anonym (TACK!!!!!)

Funkisskatten kommer tillbaka!

HURRA! Nu får jag och alla andra som inte kan arbeta betala mer skatt än alla andra igen! HEJA MODERATERNA med stödpartier, stålhättan på! Sparka mera!

/s

• Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!
  • Dimpen
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-09 10:47:42 följande:
    Jag har redan svarat på din frågeställning, så det är märkligt att du upprepar den. Jag får väl utveckla lite mer så att du förstår då. Sverige är ett välfärdsland med en stor offentlig sektor som tar hand om sina medborgare. Det möjliggörs genom att folk betalar skatt. Vi som lever här är överens om att det är en bra samhällsmodell, för annars hade vi emigrerat till ett land som står utanför OECD och fungerar lite mer som du önskar.

I Sverige har vi också principen med skatt efter bärkraft, som innebär att man betalar en högre andel i skatt på höga inkomster. Därav den statliga inkomstskatten. Det är en rättviseprincip som är viktig att värna.

Men på senare år har utvecklingen gått åt fel håll. Sedan 1990 har skattetrycket sjunkit med 8% vilket motsvarar 478 miljarder mindre per år till statskassan. Det har lett till en underfinansierad välfärd och inkomstklyftor som orsakat ökad kriminalitet, våld och misär. Det går åt fel håll, minst sagt, så det är dags för ordningen att återställas och för Sverige att bli det som tidigare ansetts vara världens bästa land att leva i.
    Uppenbarligen så fungerar inte det, precis som du påpekar. Har även försökt förklara det för dig ett antal gånger. Det är just därför jag är för att alla betalar samma procentsats (oavsett vilken nivå) och endast EN gång på samma kapital. Då blir det efter bärkraft. Lön 10.000 kr betalar mindre än lön 50.000 kr med samma procentsats. Det stärker såväl konsumtion som tryggar den allmänna finansieringen i samhället. Alltså - win win. 😊
  • Anonym (Finansministern)
    Dimpen skrev 2023-09-09 10:59:39 följande:
    Uppenbarligen så fungerar inte det, precis som du påpekar. Har även försökt förklara det för dig ett antal gånger. Det är just därför jag är för att alla betalar samma procentsats (oavsett vilken nivå) och endast EN gång på samma kapital. Då blir det efter bärkraft. Lön 10.000 kr betalar mindre än lön 50.000 kr med samma procentsats. Det stärker såväl konsumtion som tryggar den allmänna finansieringen i samhället. Alltså - win win. 😊
    Det var det dummaste jag hört. Kommunal- och regionskatten är en platt skatt, eller "har samma procentsats" som du kallar det. Det är därför vi har kapitalskatt för de som tjänar mer, för att beskattningen ska bli efter bärkraft.

Det är bra så. Jag har inga invändningar mot det. Det som däremot fallerat och behöver återinföras är arvsskatt, fastighetsskatt och värnskatt. Det är helt normala skatter som andra jämförbara länder har. Jag tror knappast att förmögna är intresserade av att emigrera till en sandöken i Afrika för att smita undan det. Och om så vore fallet - bon voyage. Nu har vi problem i samhället som behöver åtgärdas och det måste gå före snikenhet.
  • Anonym (Skatterdåligsysselsättning)
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-09 11:09:33 följande:
    Det var det dummaste jag hört. Kommunal- och regionskatten är en platt skatt, eller "har samma procentsats" som du kallar det. Det är därför vi har kapitalskatt för de som tjänar mer, för att beskattningen ska bli efter bärkraft.

Det är bra så. Jag har inga invändningar mot det. Det som däremot fallerat och behöver återinföras är arvsskatt, fastighetsskatt och värnskatt. Det är helt normala skatter som andra jämförbara länder har. Jag tror knappast att förmögna är intresserade av att emigrera till en sandöken i Afrika för att smita undan det. Och om så vore fallet - bon voyage. Nu har vi problem i samhället som behöver åtgärdas och det måste gå före snikenhet.
    Sossetänk, skatter löser allt! Usch!
    Anonym (Skatterdåligsysselsättning) skrev 2023-09-09 11:14:15 följande:
    Sossetänk, skatter löser allt! Usch!
    80 år av sossetänk gjorde Sverige till världens bästa land att leva i.
    10 år av SD-tänk gjorde Sverige till ett mål för terrorister, hat och hot.

Sunt förnuft kan inte göra comeback fort nog.
  • Dimpen

Det löser inte problemen i samhället att straffa hederliga människor istället för att ta itu med problemen? Och högre och flera skatter löser definitivt och har inte heller historiskt löst problemet.
    Ditt utopiska sosseresonemang och min verklighetsförankring går inte att förena men jag respekterar naturligtvis att det finns oliktänkande för hur skulle vi annars kunna föra debatten med varandra. 🙂
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Finansministern) skrev 2023-09-09 11:25:55 följande:
    80 år av sossetänk gjorde Sverige till världens bästa land att leva i.
    10 år av SD-tänk gjorde Sverige till ett mål för terrorister, hat och hot.

Sunt förnuft kan inte göra comeback fort nog.
    Du är medveten om att "sossetänket" gjort att stora delar av västvärlden idag ser på oss som ett skräckexempel?

Att kväva debatten kring invandring, migration och integration med "rasist/nazist-skam retorik" under så lång tid är den enskilt största anledningen till de flesta av landets mycket allvarliga och rent systemhotande problem som vi upplever idag.
  • Anonym (SaaS)

Så du tror inte att de som kan jobba från överallt i i världen kan 
    köpa hus utomlands och överföra sin huvudsakliga hemvist dit för att slippa arvs/fastighetsskatt?

More fool you, eftersom vi redan funderar på att jobba utomlands ifrån som det är nu.
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-09-09 18:06:43 följande:
    Du är medveten om att "sossetänket" gjort att stora delar av västvärlden idag ser på oss som ett skräckexempel?

Att kväva debatten kring invandring, migration och integration med "rasist/nazist-skam retorik" under så lång tid är den enskilt största anledningen till de flesta av landets mycket allvarliga och rent systemhotande problem som vi upplever idag.
    Verkligen inte. Vi har alltid haft stor invandring till Sverige och det har gynnat oss väl, så länge som nazzarna bara var ett gäng utbölingar som stövlade runt på torg nån gång om året och ingen brydde sig om dem. Det var först när de kom in i riksdagen 2010 som hatet började spridas och ledde till det hotfulla och våldsamma samhällsklimat vi har i dag.

Sverige är känt för jämställdhet, solidaritet, fri utbildning, sjukvård åt alla, miljöarbete och det välstånd som socialdemokratin har byggt upp. Nu går det snabbt åt fel håll sedan högerpartierna tog makten med hjälp av nazzarna. Sist det hände var i Tyskland på 30-talet och det ledde till ett andra världskrig. Vi kan bara hoppas att det inte hinner gå så långt innan sunt förnuft gör comeback och ställer allt till rätta igen.
  • Anonym (F)
    Anonym (TACK!!!!!) skrev 2023-09-08 19:38:36 följande:
    Funkisskatten kommer tillbaka!

HURRA! Nu får jag och alla andra som inte kan arbeta betala mer skatt än alla andra igen! HEJA MODERATERNA med stödpartier, stålhättan på! Sparka mera!

/s

Hur stor blir skattehöjningen?
  • Anonym (Tvättbjörn)

Jag kan inte arbeta och ser inga direkta problem med detta. Det kanske låter sjukt i dina öron, men jag är aktivt för lägre skatter överlag, en liten stat, mer frihet till den egna individen att utforma sitt liv som hen vill. Vi kan gärna passa på att kapa ett helt gäng med onödiga myndigheter som mest kostar mer pengar än vad vi får ut någon nytta av. Det är massor av tung och onödig byråkrati som slukar skattepengar likt ett svart hål. 

Kan säga att jag är less på att höra på typisk sosse rappakalja där allting stavas att det skall finansieras med mer skatter på dom s.k rika. Det är sällan något djupare tänk kring problemlösning än så. 

Men välfärden gastar man! Vilken jäkla välfärd då? Samme välfärd som tvingar min sambo till att försörja mig menar du i och med att vi vill bo ihop? Jag är för sjuk för arbetsförmedling men för frisk för FK. Är utförsäkrad. Att få till sjukersättning är skitsvårt (nej detta är inte moderaternas fel, dom är alla lika grova kålsupare. Sossarna älskar när Alliansen fattar hos en del impopulära beslut, för dom slipper stå som svarte Petter. Kan ondgöra sig över det men gör sedan inte ETT SKIT för att förändra någonting).
    Du. Vi behåller mycket hellre så mycket av min sambos intjänade lön som möjligt, än att finansiera folk som dig. Jag förstår att det inte är lätt att leva på det man kan få ut i bidrag alla gånger. Det är inte ett fett liv, och att vara icke arbetsför suger. Men du osar otacksamhet, och verkar inte ha förmåga att se bortom din egen situation. Du saknar insikt i hur det kan se ut i andra hem, att den där s.k rikingen du ondgör dig över. Har kostnader och utgifter i sin vardag som du inte har. 

Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!