• nihka

Funkisskatten kommer tillbaka!

Personligen hade jag kunnat avstå från ytterligare ett jobbskatteavdrag eftersom jag klarar mig bra, men det är ändå ingen standardsänkning för andra grupper när de som jobbar får behålla mer av sin lön. För många som arbetar är ett jobbskatteavdrag välkommet eftersom även många som arbetar känner av höjda räntor, elräkningar och mat- och drivmedelspriser som skjutit i höjden.

TS får det att låta som att funktionsnedsatta får en extraskatt pålagda sig och går ner i årsinkomst med upp till 1800 kr per år medan man i verkligheten står kvar på samma nivå och inte kompenseras med upp till 1800 kr per år för att de som arbetar får jobbskatteavdrag.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-12 05:09:51 följande:
    Gifta kvinnor har väl egentligen alltid varit hemmafruar, fram till 1970-talet. Det föll sig naturligt i och med de stora barnaskarorna. Dessutom fanns det nästan inga yrken som var öppna för kvinnor historiskt, det var i stort sett bara tjänarinnor av olika slag: pigor, barnpigor, husor, bodpigor, gästgiveripigor... Men alla som kunde gifte sig för att komma ifrån detta.

Klostren fanns förstås för ogifta kvinnor, men då måste man ha rika föräldrar som kunde betala hemgiften man annars skulle ha fått med sig in i äktenskapet, till klostret i stället. Hade man inga pengar så fick man bli "leksyster", d.v.s. piga där också.

På 1800-talet kom barnmorskan, sjuksköterskan, guvernanten, lärarinnan. Barnmorskor fick vara gifta, men övriga slutade arbeta när de gifte sig - en bra bit in på 1900-talet.

Sedan är det en annan sak att fruarna hade mer att göra på en lantgård exempelvis, än i en modern lägenhet på 1960-talet med tvättmaskin och halvfabrikat.
    Lantbrukskvinnor var lika lite hemmafruar som lantbruksmän var hemmamän.
  • nihka
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-12 19:44:30 följande:
    Beror på hur rik bonden var. Om det var en storbonde som hade råd att städsla pigor, så behövde bondmoran bara hålla ett vakande öga över pigorna, samt göra sådant som hon tyckte var kul. T.ex. spinna, väva, sticka, sy... och umgås med sina barn såklart.
    Du vet inte så mycket om hur det var att sköta en stor gård  men du har iaf prickat in att det fanns arbetande pigor.
  • nihka
    Anonym (Lite tacksamhet är påkallat) skrev 2023-09-12 20:51:57 följande:
    Nu skäller du lite upp i fel träd, eftersom vi har långa generationer i min familj, och jag t.o.m. har upplevt ett näst-intill-självhushåll hos farföräldrarna när jag var barn! :)
    Konstigt då att du inte känner till hur mycket jobb det är att sköta en gård. 
Svar på tråden Funkisskatten kommer tillbaka!